Het inzetten van influencers voor meer conversie

on

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ze zijn vooral veel te vinden op Instagram en YouTube. Eigenlijk zijn influencers niets nieuws. Vroeger werkten influencers voornamelijk voor merken. Hollywoodsterren werden het gezicht van cosmeticamerken en voetballers voor sportmerken. Vanuit hen expertise moest het verhaal geloofwaardig worden overgebracht, zodat mensen het sneller zouden kopen. Door de opkomst van social media is het begrip influencer wel veranderd. Ze hebben tegenwoordig veel meer bereik. Maar hoe kun je influencers gebruiken, om voor jouw startup de conversie te verhogen?

Influencers zijn actief op social media. Ze hebben veel volgers die zij inspireren via hun vakgebied (denk aan: reizen, mode, koken of kunst). Ze maken verschillende soorten content met een product of dienst erin verwerkt. Hierdoor hebben ze veel invloed om de consument dingen te laten kopen, die zij ook gebruiken. De consument vertrouwt de mening van een influencer en daarom zijn zij erg belangrijk voor het promoten van jouw bedrijf, dienst of product.

Hoe vind je een influencer?

Als ondernemer weet jij precies hoe jouw doelgroep eruitziet. Daarom is het belangrijk dat je een influencer benadert met volgers die tot jouw doelgroep behoren. Er zijn veel bedrijven, zoals Onefluence en Scooperz die je kunnen helpen met het zoeken naar de juiste influencer. Zelf zoeken is ook mogelijk, bijvoorbeeld via Instagram. Hierop kun je zoeken via hashtags, personen of locaties. Wanneer je iemand hebt gevonden is het belangrijk om het account te controleren op een aantal punten:

  • Engagement
  • Authenticiteit
  • Nepvolgers
  • Volgers uit rare landen
  • Weinig interactie vanuit volgers
  • Volger/volgers-ratio

Bij engagement kijk je naar de relatie tussen de influencer en de volgers. Wordt er gereageerd onder de posts en reageert de influencer ook terug. Bij authenticiteit gaat het erom dat je controleert hoe de samenwerkingen tussen de influencers en andere merken verlopen. De nepvolgers spreken waarschijnlijk wel voor zich, maar volgers uit gekke landen hebben misschien meer uitleg nodig. Een ‘raar’ land klinkt misschien een beetje gek, maar het gaat erom dat als de influencer wordt gevolgd door iemand die een hele andere taal spreekt dan zijn het vaak gekochte volgers. Hetzelfde geldt voor de weinig interactie met de volgers. Hebben influencers veel likes op hun foto, maar geen reacties dan is het mogelijk dat de likes zijn gekocht. De volgers-ratio houdt in dat influencers mensen gaan volgen, zodat ze hem of haar gaan terug volgen. Dit zijn vaak niet de influencers die je wil voor je bedrijf.

Als je na deze checks een influencer gevonden hebt is het belangrijk om een duidelijk bericht te sturen. Een tip is om duidelijk te zijn met de opdracht die je voor ze hebt. Influencers krijgen soms wel vijftig mailtjes op een dag. Het is daarom belangrijk om in de titel van het bericht duidelijk aan te geven welke opdracht jij voor ze hebt. Wees ook goed op de hoogte van de kosten, influencers kosten nu eenmaal geld. Het is daarom handig om van tevoren een budget vast te zetten voor influencer marketing, zodat je genoeg geld hebt.

Wat kan influencer marketing voor mij betekenen?

Influencers kunnen producten of diensten aan hun volgers laten zien. Zij kunnen de consument gelijk in actie laten komen. Bijvoorbeeld, door een link naar het product of de dienst te plaatsten onder hun post. Ook is het mogelijk om in een Instagram story een ‘swipe-up’ te plaatsen, waardoor potentiële consumenten meteen op jouw website uitkomen. Voorzie de influencer daarom van goede content. Natuurlijk kan de influencer er zelf een toffe draai aangeven, hij of zij weet immers wat jouw doelgroep echt leuk vindt. Maar over je product of dienst weet jij dat het best. Ga daarom in goed overleg over de content en probeer er samen iets moois van te maken.

Door een overvloed aan prikkels lijken mensen steeds minder gevoelig te zijn voor normale marketingtechnieken. Bij influencer marketing wordt de doelgroep door iemand benadert met een voorbeeldfunctie. Ze hebben het gevoel de influencer te ‘kennen’. Dit gevoel beïnvloedt de mening over het merk en/of product positief. Het is voornamelijk de efficiëntie en het bereik dat influencer marketing aantrekkelijk maakt voor marketeers.

Wat is het verschil tussen macro en micro influencers?

Het verschil tussen macro- en micro-influencers is de hoeveelheid volgers en de relatie met de doelgroep. Macro-influencers hebben een erg groot bereik van minimaal 100.000 volgers. Dit zijn publieke figuren. De volgers willen graag op de hoogte blijven van hun leven. Micro-influencers daarentegen hebben minder volgers. Dit zit tussen de 5.000 en de 100.000. De relatie met de volgers is anders. Micro-influencers worden gevolgd vanwege hun passie voor bijvoorbeeld sporten of koken, in plaats van door hun leven.

Bij micro-influencers zijn de voordelen vanzelfsprekend. Mensen zijn al erg geïnteresseerd in hun levens en daarom kunnen ze hen goed overtuigen. Het nadeel is wel dat ze vaak erg duur zijn en moeilijk te bereiken. Ze worden vaak gevraagd door veel ondernemingen tegelijkertijd, hierdoor komt het wel eens voor dat ze later weer een product of dienst aanprijzen van de concurrent.

Micro-influencers zijn makkelijker te bereiken en gaan niet zomaar met mensen in zee. Ze staan echt achter het product of de dienst die ze promoten. Aanbevelingen van micro-influencers worden hierdoor veel serieuzer genomen. Wat zorgt voor meer conversie. Verder hebben micro-influencers een specifiekere doelgroep dan de macro-influencer. Het is dus net wie je wilt bereiken. Uit een onderzoek van het bedrijf Markerly blijkt dat de posts en blogs van micro-influencers meer betrokkenheid genereren en daarom meer engagement hebben. Voor een startup is de micro-influencer een aanrader. Ze helpen je product of dienst te promoten en zorgen voor meer bekendheid en meer bekendheid betekent natuurlijk meer conversie.

Kortom, het is belangrijk om opzoek te gaan naar de juiste influencer voor jouw bedrijf. Door middel van goede afspraken en het leveren van goede content wordt je product of dienst bekender. Daarbij is het belangrijk om jezelf als bedrijf of jouw product te blijven vernieuwen, zodat je meer engagement en conversie kunt realiseren. Succes gegarandeerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *