Het belang van visuele merkidentiteit voor startups

Waar denk je aan als je online een licht blauw vogeltje ziet? Of waar denk je aan als je onderweg weer een langs een grote gele M rijdt? Waarschijnlijk denk je nu aan Twitter en McDonald’s. Dit zijn twee voorbeelden van merken met een zeer succesvolle visuele merkidentiteit. 

Je denkt nu namelijk niet alleen aan de naam van het merk, maar je zal nu ongetwijfeld best wel een beetje trek hebben in een lekkere Big Mac of Franse frietjes met frietsaus. Het logo van McDonald’s heeft namelijk niet alleen een uniek plekje in jouw brein, je hebt hier ook direct associaties bij. Hierdoor kan jij McDonald’s onderscheiden van bijvoorbeeld Burger King en dát is precies het doel geweest van McDonald’s.

Een visuele merkidentiteit is dus letterlijk alle visuele aspecten waar een merk gebruik van maakt, denk hierbij aan bijvoorbeeld het logo, lettertype, kleur, design, fotografie en video. Je zal misschien denken dat deze willekeurig en zonder enige achterliggende gedachten wordt gecreëerd, maar dat is absoluut niet het geval. Er zit veel tijd en denkwerk in het creëren van een sterke visuele merkidentiteit. Hiervoor is het zeer noodzakelijk om allereerst scherp te hebben wat de mentale merkidentiteit is van jouw merk. 

Wat houdt een merkidentiteit in?

Je kan een merk eigenlijk vergelijken met een persoon. Een persoon heeft een eigen unieke persoonlijkheid, dit houdt in wie iemand in het geheel is. Dit noem je voor een merk: de merkidentiteit. Deze is vervolgens ingedeeld in twee onderdelen: de mentale merkidentiteit en de visuele merkidentiteit.

Een persoon heeft normen en waarden, een karakter, doelen en waarschijnlijk ook een missie en een visie. Dit noem je voor een merk de mentale merkidentiteit. Dit houdt eigenlijk alles in wat je in eerste instantie niet kunt zien. Je moet het merk, of de persoon, vaak beter leren kennen om hierachter te komen. 

Daarnaast heeft een persoon een uitstraling; Wat draagt de persoon? Is de persoon vrolijk? Komt de persoon sympathiek over? Hoe ruikt de persoon? Of hoe klinkt de stem van de persoon? Dit kan je vergelijken met de visuele identiteit van een merk. Dit zijn aspecten die je eigenlijk direct van een merk kunt aflezen. Én dit zijn aspecten waarbij jij in je hoofd eigenlijk direct een beeld schets van hoe deze persoon (of dit merk) ongeveer zou kunnen zijn. Het uiterlijk van een persoon is namelijk vaak een weerspiegeling van het innerlijk. En dit geldt precies hetzelfde voor een merk. Op basis van hoe een logo, website, winkel of product verpakking vormt jouw toekomstige consument onderbewust binnen slechts 90 seconden een mening van jouw product, dienst of merk.

Op basis van een scherpe mentale merkidentiteit ga je aan de slag met hoe je dit verhaal als het ware kunt vertellen in de ‘verpakking’ van jouw merk. Het is zeer van belang dat je mentale merkidentiteit goed aansluit op je visuele merkidentiteit. Op deze manier versterken deze twee elkaar en zorg je voor een duidelijk beeld van jouw merk bij je doelgroep. 

“Producten worden gemaakt in een fabriek, maar merken worden gemaakt in de beleving van de consument.” – Walter Landor

Waarom is een sterke visuele merkidentiteit belangrijk voor jouw startup?

Allereerst is het heel belangrijk om een sterke visuele merkidentiteit te hebben omdat je doelgroep jouw merk op deze manier kan onderscheiden van andere merken. Door middel van een authentieke uitstraling weet de consument het verschil tussen jouw product en die van de concurrent die er bij wijze van spreken naast staat.

Ten tweede zal een sterke visuele merkidentiteit helpen om te communiceren met jouw doelgroep. Door consistent gebruik te maken van specifieke kleuren, symbolen en tone of voice zal de doelgroep sneller herkennen dat jouw merk de afzender is van het bericht. De associaties die de doelgroep met jouw merk heeft zullen ook direct weer naar boven komen en op deze manier hoef je jezelf als merk niet elke keer weer ‘voor te stellen’. Daarnaast is communicatie natuurlijk de sleutel tot succes en hierbij is een duidelijk afzender zeer van belang. 

Ten derde vallen merken met een sterke visuele merkidentiteit beter op en worden deze ervaren als professioneel. Uit onderzoek van WebPageFX is gebleken dat 84,7% van de consumenten kleur een belangrijke reden vindt om een product te kopen. 

En tot slot is een sterke visuele merkidentiteit een goede manier om een verhaal te vertellen aan jouw consument. Storytelling zorgt ervoor dat de consument een emotionele band met jouw merk opbouwt. En aangezien maar liefst 90% van onze aankoopbeslissingen worden beïnvloed door emoties kan dit zeker heel nuttig zijn. 

Genoeg reden dus om te werken aan een sterke visuele merkidentiteit! 

Een zeer goed voorbeeld van een merk met een sterke storystelling in de visuele identiteit van het merk is Tony Chocolonely 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *