Emphemeral content, het ultieme marketingmiddel voor jouw bedrijf

Even op je gemak je telefoon openen en alle korte story’s en video’s van de dag afgaan. Gebruikers genieten hier uren op een dag van. Bij emphemeral content moet je denken aan kortstondige content; content die de aandacht trekt en van korte duur beschikbaar is.  

Ephemeral content

Communicatie-uitingen zoals video’s en afbeeldingen die maar voor een bepaalde tijd beschikbaar zijn om te bekijken, behoren tot ephemeral content. Deze online content wordt meestal na 24 uur verwijdert. De oprichting van het social media platform Snapchat, is dezelfde als die voor ephemeral content. Je kent het wel, je opent snapchat en voordat je het weet is die foto of video die je opent verdwenen. Consumenten ervaren dit als exclusief en weten binnen een oogwenk wat er met de content bedoeld wordt. 

FOMO

Waarom is emphemeral content zo populair? Als je kijkt naar de communicatiewetenschap, spreken we van de Use and gratifications theorie. Deze theorie stelt vast dat mensen die social media gebruiken een gevoel van voldoening willen krijgen. Gebruikers ontvlucten graag van de werkelijkheid en hebben behoeften aan sociale connecties of amusement. Alleen in dit digitale tijdperk willen we meer en meer gevoel van voldoening krijgen. Dit heeft allemaal te maken met FOMO: fear of missing out. Emphemeral content speelt in op FOMO. Dingen missen is een grote angst van mensen, waardoor het even wegleggen van de telefoon geen optie is. Emphemeral content speelt hierop in door te zorgen dat mensen snel op de hoogte blijven van nieuwe story’s en bijvoorbeeld nog even de laatste livestream willen checken. Daarnaast wordt er ingespeeld op de behoeften die gebruikers hebben voor sociaal contact. Je wil namelijk als gebruiker mee praten over die laatste story of meestemmen met vrienden in een poll.

Kansen 

Bij emphemeral marketing behoort voornamelijk content zoals foto’s en video’s. Deze worden gepost op de grote platformen zoals Facebook, Instagram en Snapchat. Daarbij hoort ook het live streamen van video’s en korte story’s. Story’s zijn interessant voor marketeers. Waarom? Ze hebben de mogelijkheid om dit te sponsoren op de social platformen. Dit maakt het interessant aangezien het bekijken van story’s door mensen behoort tot hun dagelijkse routine. Door met aansprekende content de nieuwsgierigheid te triggeren, creëer je elke dag een touch point binnen jouw gekozen doelgroep. Mensen worden overspoeld in deze tijd met content en prikkels waardoor het logisch is dat ze op zoek gaan naar kortstondige content. Gebruikers hebben moeite met hun aandacht vast te houden, waardoor een paar seconden aan content beter te behappen is. De volgers van jouw organisatie of bedrijf hebben automatisch al een hoger engagement met jouw merk. Ze zullen dus ook eerder even de moeite nemen om jouw snap of story te openen. 

Engagement

De hoge mate van engagment die ephemeral content teweegbrengt is interessant voor jouw bedrijf. Door je volgers te laten co-creëren, zorg je ervoor dat je een relatie opbouwt met de klant. Hierdoor krijgen ze het gevoel dat ze deel uitmaken van het bedrijf en merk.  Gebruikers zijn eerder gemotiveerd om interactie aan te gaan met de content, aangezien het vaak bite-sized en snel verdwenen is. Daarnaast bereik je hiermee makkelijker een jongere doelgroep, waarbij de aandachtspanne laag ligt. Je bereikt met emphemeral content sneller deze doelgroep en het zorgt voor meer merkbekendheid.

Tot slot wil je als bedrijf maar één ding en dat is een menselijk karakter meegeven. Emphemeral content helpt je als bedrijf minder statisch over te komen. Door je volgers een creatief en kort stukje content te laten zien van de extra informatie over het bedrijf, is het minder gepolijst. Je toont hiermee gelijk welk creatief team er achter je bedrijf schuilt.

Marketingmiddel 

Account takeover. Door een werknemer voor een dag het bedrijfsaccount te laten overnemen bijvoorbeeld. De werknemer neemt de volgers via social media mee op kantoor, waardoor je gelijk dit extraatje; “behind the scenes’’ aan je volgers geeft. Dit kan ook een take-over zijn die gedaan wordt door een influencer. Tip hierbij is dat deze influencer perfect past in het plaatje van jouw bedrijf. ‘Nieuw’ hoeft de emphemeral content niet altijd te zijn. Hergebruiken van content die al eerder gemaakt is ook efficiënt. Stel, je hebt een video post en wil daarmee ook je jongere volgers bereiken. Dan kan het werken om een preview van deze video in een story te zetten en daarbij engagement functies zoals ‘stel een vraag’ en polls aan toe te voegen. Hierin kan je ook altijd een doorlinken naar de volledige post. Hoe krijg je engaging content? Door gebruik te maken van de input van je volgers met bijvoorbeeld een interactieve Q&A, reposts van content en gebruikersreviews. 

Dit kortstondige format is the key to succes in dit digitale tijdperk. Het is een perfecte weerspiegeling van hoe informatie op dit moment wordt geconsumeerd en hoe bedrijven hier het beste op inspelen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *