Effectief branden van een modelabel, hoe doe je dat?

Onderweg naar mijn werk werd ik ingehaald door een hardloopster. Gekleed in strakke lichtgrijze-met-zwarte hardloopkleding kwam ze mij voorbijrennen. Maar in dat ene ogenblik viel mijn oog op een klein reflecterend logo op haar T-shirt.

Dat logo, ‘the swoosh’, bekend van Nike, is het symbool van één van de meest iconische merken die er zijn. En deze hardloopster was precies wat het merk wilde uitstralen: kracht, uithoudingsvermogen & motivatie. De swoosh is niet een simpel logootje, maar een teken dat je aanmoedigt om door te zetten en te gaan voor wat je wilt bereiken. Het roept associaties op met teamwork en sportiviteit en zegt: ‘just do it’.

Maar wanneer wordt een sportschoen meer dan gewoon een sportschoen? Waarom verkiest de consument de ene broek of sweater boven de ander, terwijl ze bijna hetzelfde zijn? Het antwoord; de emotionele factor van de branding van een merk. De beste fashionbranding voelt aan als iemand die je begrijpt. In de vorm van mode is deze emotie een uiting van je persoonlijkheid.

Branding meer dan een huisstijl

Maar, branding is meer dan logo’s alleen. Het gaat over waarden, communicatiestijl en ontwerpkeuzes die telkens weer terugkomen in producten, verpakkingen en online. Goede branding vertelt een verhaal – een constante boodschap die elk kledingstuk betekenis geeft. Maar hoe kun je branding van je eigen modelabel het beste aanpakken?

Een sterk merk met een aansprekende boodschap helpt klanten zich verbonden te voelen met kleding die ze dragen. Als een consument zich betrokken voelt bij een merk, krijgen ze een band. De klant heeft het gevoel dat het merk laat zien wie hij of zij is, of in ieder geval wie ze willen zijn. Kleding speelt een belangrijke rol bij hoe we gezien worden en die eerste indruk is en blijft enorm belangrijk. Waarom mensen de sportschoenen van Nike kopen? Omdat ze beter zijn dan andere schoenen? Nee, ze kopen ze omdat Nike een extreem gewild merk heeft gecreëerd. Ze kopen ze om wat het dragen van Nike sportschoenen over hen zegt en daar betalen ze voor.


Maar hoe ga je de branding van je modebedrijf doorvoeren? Dawn Del Russo (mode expert, oprichter Bella Dwan vertelt hoe: “Voer je branding consequent door op al je sociale platforms. Denk goed na over hoe je branding eruit komt te zien, welke kleuren en stijlen je gaat gebruiken. Het is onmogelijk voor een merk om iedereen aan te spreken, dus probeer dat ook niet. Weet wie je klanten zijn en spreek juist hen aan.”

De emotionele factor

In de mode-industrie draait het over het algemeen dus om een emotionele factor; niet elke spijkerbroek vervult dezelfde behoefte of geeft hetzelfde gevoel aan de drager. Alleen hoe kan je jezelf als retailer onderscheiden in de overvolle kledingmarkt, zodat de consument jouw product kiest?

Juist, door in te spelen op de emotie van de consument en te inspireren. Nu kan je misschien denken hoe krijg ik dit voor elkaar? Tip: Leer je doelgroep kennen en match met hun identiteit. Consumenten presenteren hun identiteit via de merken die ze kiezen. Als je merk niet overeenkomt met de echte of gewenste identiteit van je klant, is het onwaarschijnlijk dat je merk de liefde van de consument zal stimuleren.

Consumentenpsychologie onderzoeker Jennifer Edson Escalas: ‘De emotionele beleving wordt getriggerd in het onderbewuste.”  Door de klant dus net iets meer te bieden vanuit bijvoorbeeld services, (denk aan ophaalservices, volgende dag in huis) een beleving/gevoel te geven aan je merk (denk aan behalen van doelen) of een waarde aan je merk toe te voegen (denk aan verantwoord ondernemen) trigger je het onbewuste.  Zo inspireer je als modelabel de consument en voelen zij zich emotioneel verbonden. Hierdoor is de consument geneigd vaker bij jouw merk terug te komen.

Upcoming trends die invloed hebben op de mode-industrie

Wanneer je je focust op juiste branding voor je merk is het ook belangrijk om op verschillende trends in te spelen. Digitale technologie heeft onze kijk op mode fundamenteel veranderd. Als we dit doortrekken op de fashion commerce, zie je dat kleding categorieën en productaanbod steeds meer aangepast worden op de behoefte van de bezoeker. Intellistyle, een AI powered personal assistent, maakt dat persoonlijk aanbod mogelijk. Try Metail is zo’n tool. Try Metail personaliseert productafbeeldingen aan de hand van de maten, look en feel van elke unieke bezoeker, met als resultaat een relevante één-op-één ervaring in de webshop. Tip: Wanneer je als modelabel als één van de eerste deze trends toepast in je modebedrijf, kun je de consument bepaalde waarde, beleving en service bieden. Een mogelijkheid voor emotionele klantbinding.

Het is dus belangrijk dat wanneer je je modelabel gaat branden kiest welke doelgroep past bij jouw merk, hier een bepaalde identiteit aan koppelt en daarbij gaat nadenken over de emotionele factor. Wat heeft jouw modemerk de consument te bieden en straalt het uit?  In welk opzicht komen jij en je doelgroep overeen? Wanneer je dit op een rijtje hebt zeg ik begin! Ben jij klaar om je modelabel te gaan branden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *