‘Deze 5 social mediatrends van 2020 moet jij als beginnende ondernemer weten’

Foto door Cristian Dina via Pexels

We zitten al halverwege in het jaar 2020. Het leven wordt nog steeds gedomineerd door het Coronavirus en sinds de lockdown zijn we nu nog meer online dan ooit. Online meetings zijn het nieuwe normaal. Het is daarom essentieel om hier goed op in te spelen als bedrijf. In dit artikel ga ik jou alles vertellen over de social media- en marketingtrends van 2020. 

#1 TikTok

Laten we dit lijstje beginnen met de veelbesproken TikTok. Volgens The guardian ook wel de ‘sensatie van de lockdown’. Je kan hier korte filmpjes maken, bewerken en delen. Het is laagdrempelig en deze filmpjes worden massaal gedeeld. Je ziet ze terug op WhatsApp, Facebook en Instagram. Volgens Het Nationale Social Mediaonderzoek, wat Newcome in 2020 deed, zijn er 0,7 miljoen Nederlanders te vinden op dit platform. En 280.000 gebruikers gebruiken de app op een dagelijkse basis. De app is voornamelijk populair onder de kinderen en tieners. De gemiddelde leeftijd van een gebruiker is 15 jaar. Kortom met TikTok heb je makkelijk en snel een groot bereik.

Foto: Het Nationale Social Mediaonderzoek 2020 van Newcom

#2 Influencer marketing: authenticiteit is steeds belangrijk 

Influencer marketing is ook weer in 2020 een belangrijke vorm van marketing. Door de jaren heen is dit een belangrijk deel van een marketingstrategie geworden. Vaak kijken bedrijven naar het aantal volgers. Volgens een onderzoek van Bazaarvoice bleek 47% van de ondervraagden aan te geven dat zij het niet meer leuk vinden om naar niet-authentieke influencers te kijken. En maar liefst 62% van de ondervraagden gelooft ook dat influencers profiteren van de merken. Geforceerde partnerschappen en niet-authentieke influencers, daar trappen de kijkers niet meer in. Zij willen creatieve, echte en authentieke mensen zien. Het is daarom ook essentieel om te kijken met wie je een partnerschap aan gaat en of deze persoon ook echt bij je merk past, met zijn/haar normen en waarden. Zijn zij authentiek genoeg? En kunnen zij jou doelgroep raken? Dit zijn belangrijke vragen in het jaar 2020.

#3 Virtuele influencers

Virtuele influencers?! Is dat een bestaand iets? Dit vroeg ik mij ook af toen ik dit voor het eerst hoorde. Maar ja, ze bestaan echt! Laat ik eerst het concept uitleggen. Virtuele influencers zijn niet bestaande personen. Zij geven een merk een gezicht en/ of ondersteunen deze. Een bekend voorbeeld van een virtuele influencer is Lilmiquela. Zij heeft momenteel 2,7 miljoen volgers. Ook heeft zij in 2019 op de cover van ELLE gestaan. Marije Brom, een docent van de Hogeschool van Rotterdam verteld in de podcast What’s next over haar onderzoek naar virtuele influencers. Zij vertelt dat virtuele influencers ook veel samenwerken met grote merken. Maar waarom is ze zo bekend? De drie belangrijkste woorden die het onderzoek samenvatten zijn; realisme, authenticiteit en antropomorfisme (antropomorfisme= menselijke eigenschappen aan niet bestaande wezens geven). Virtuele influencers doen het zo goed, omdat de volgers zich in hun kunnen vinden. En ook omdat ze anders zijn dan andere. Marike Bijlsma schrijft hier een artikel over voor Bladendokter en vertelt dat virtuele influencers er zijn om mensen te laten beseffen hoe nep social media is en hoeveel er gephotoshopt wordt. 

Foto: Instagramaccount Lil miquela

#4 Social e-commerce

Facebook payments is een feit. En ook Instagram kondigde aan dat  Instagram-shopping er aan komt. Producten via social media kopen wordt steeds populairder. Je ziet dat het ook steeds meer aangeboden wordt. In Azië is het al razend populair en Valtech verwacht dat het in Europa ook populair gaat worden, want volgens hen worden 25% van alle transacties over de wereld online gedaan. En 70% van de wereld gebruikt social media. Dat zijn erg veel mensen, dus waarom niet combineren? In 2020 gaat social e-commerce groter worden. Het gaat een erg grote volgende stap worden voor e-commerce. De gebruiker hoeft niet langer te zoeken naar het product dat zij tegen kwam op social media. In een artikel van Bluebird wordt verteld dat je met social e-commerce de drempel nog lager maakt om een product aan te schaffen, als je de afbeelding op social media shopable maakt. Social e-commerce creëert een extra verkoop voor jou als ondernemer. Je maakt de stap tot aankoop nog makkelijker wat leidt tot meer aankopen. Zeker de moeite waard om uit het te proberen.

#5 Videocontent

Je hebt het waarschijnlijk al vaker gehoord. Videocontent is hot and happening. Maar door de komst van TikTok is videocontent nog populairder geworden dan ooit. Het is je waarschijnlijk ook niet ontgaan dat op 5 augustus 2020 Instagram Reels heeft geïntroduceerd. Hier kan je net zoals TikTok korte filmpjes maken en delen met je vrienden. Als je bedenkt dat een gemiddeld mens 6 uur en 48 minuten per week (!) naar online video’s kijkt is dit zeker een pré (Limelight, 2019). Cisco beweert dat er in 2022 van alle content die er is, 82% video zal zijn.  Als je dit in je achterhoofd houdt, is het zeker een must om tijd in videocontent te stoppen.

Alles wordt meer digitaal, zelfs de influencers! Als gevolg hiervan willen we meer authenticiteit zien. Dit kan nog best lastig zijn. Het is daarom belangrijk om dichtbij je merk te blijven. Een andere trend is dat we veel video’s willen zien. We kijken het daarom massaal. Kortom er zijn heel veel social mediatrends in 2020. Mijn advies is dat je niet alles gedachteloos mee moet doen. Ga na welke trend voor jouw bedrijf interessant is. Hoe kan je hierop inspelen, zonder dat je van je eigen merk afdwaalt? Dat vertel ik jou graag in mijn volgende artikel. 

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *