Design strategy voor dummies

Welk bedrijf je ook bent, design strategy geeft je als bedrijf een flinke boost om goed in het werkveld te komen. Design strategy zorgt namelijk voor waarde van een bedrijf. Misschien ben je nieuw en lijkt het allemaal nog niet nodig, maar ik kan je vertellen: dat is onjuist. Een goede uitstraling is goed voor de betrouwbaarheid van je bedrijf.

Corona

Nee, dit keer even niet de ziekte, maar het biermerk Corona. Corona is een goed voorbeeld van een goede design strategy. Het motto van het biermerk is ‘How can we inspire our customers to make time for relaxation?’ en dit zie je terug in al hun uitingen. Of het nu een reclame, een Facebookpost of gewoon het etiket van een flesje is, het geeft allemaal hetzelfde vakantiegevoel (met een Mexicaans tintje). Zie je nu ook wat design strategy met je kan doen

Essentieel

‘Merken zonder een sterke identiteit lopen het risico om niet opgemerkt en niet “op waarde geschat” te worden’, aldus Niels Bijvoet (content marketing strateeg bij Traffic Builders). De concurrentie neemt erg toe de laatste tijd en voor je het weet gaan ze je voorbij. Je moet het nu ook hebben van de consumenten zelf. Elke consument heeft last van information overload, wat het als ondernemer lastig maakt om er bovenuit te steken. Je bent slechts één van de velen. Volgens Bijvoet zijn moderne sterke merken vergelijkbaar met mensen. Je moet je tot ze aangetrokken voelen of niet. Vaak kijken consumenten naar de menselijke eigenschappen binnen de uitstraling van een merk. Het beste is dus als je positief inspeelt op hun emotie.

Hoe kom ik aan een goede design strategy?

Design strategy is dus juist een slimme manier om snel het vertrouwen van je klanten te kunnen winnen en waarde te creëren. Er zijn talloze workshops, cursussen etc. die je daarbij zouden kunnen helpen. Wij organiseren zelf ook zo een online course waarbij je door één van onze coaches (vaak een design-specialist) wordt ondersteund om de juiste stappen in de goede richting te nemen. Wat je onder andere gaat doen is kijken naar de juiste vorm, kleur en structuur die het beste bij jouw bedrijf past. Ook ga je onderzoeken hoe de kansen op de markt liggen en wat de doelgroep aantrekt. Op basis hiervan krijgt het bedrijf zijn eigen kracht en uitstraling en zal de design strategy aanslaan bij prospects.

© Pexels

Doe-het-zelf

Als startende ondernemer is je budget niet altijd groot en is het ook goed mogelijk dat design strategy niet gelijk toegepast kan worden. Dit zijn de belangrijkste dingen om mee te beginnen;

• Bedenk voor jezelf wat jouw bedrijf precies inhoudt;
Wat voor een soort bedrijf ben je en wat wil je uitstralen? Ga je voor rust of ben je juist expressief? Het zijn allemaal dingen die kunnen bijdragen aan het imago van je bedrijf, je wilt immers dat het bij je past.

• Stel vast welke doelen je met de design strategy wilt behalen;
Als bedrijf moet je bepalen wat de belangrijkste doelen zijn wat je wilt behalen met design strategy, hier leg je dan ook volledig de focus op. Zo kun je later ook meten of de strategie effectief is geweest.

• Bekijk is de concurrent en zoek op internet naar wat andere bedrijven in jouw sector hebben;
Het is natuurlijk niet de bedoeling om te kopiëren, maar om even goed de concurrent te bestuderen is nooit slecht. Het geeft inspiratie en je kunt goed bekijken wat je juist wel of niet zou doen.

• Zorg goed dat je voor een kleurgebruik kiest die goed bij je past;
Belangrijk is om niet zomaar even je lievelingskleur de kiezen, psychologisch gezien leggen we als mens heel snel een associatie bij een kleur. Geel straalt bijvoorbeeld goedkoopheid uit en rood weer professionaliteit. Misschien ben je wel een milieubewust bedrijf? Dan ga je weer eerder voor groen.

• Missen er nog een paar dingen, vul dat gelijk aan;
Gaandeweg kom je er wellicht achter dat je dingen bent vergeten of niet volledig zijn, dit is een mooi moment om deze weer aan te vullen.

© Pexels

Aan de slag

Probeer het eens uit en verdiep je in design strategy. Het is naast leerzaam ook hartstikke leuk om te doen. Gebruik bij het maken van jouw design strategy de tips en tricks uit dit artikel. Het zal niet altijd vanzelf gaan, maar met wat gebrainstorm en gepuzzel kan je al snel een goed idee hebben klaarliggen. Het maakt ook niet uit als het niet direct werkt, dat is juist een leerproces en je weet dan hoe het in het vervolg beter kan. Denk er maar eens over na. Alvast succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *