De spraakmakendste designtrend van 2020: het anti-design

Design is een vakgebied dat bekend staat voor het outside-the-box denken. Toch zijn er zeker een heleboel regels waar elke designers zich aan houden op het gebied van kleurgebruik, positionering en grootte van de elementen. Zo is voor webdesign altijd de regel geweest dat de pagina overzichtelijk gemaakt wordt door de afbeeldingen en teksten die bij elkaar horen op dezelfde hoogte uit te lijnen en worden kleuren uitgezocht die bij elkaar horen. Dit doen ontwerpers om een veilig en vertrouwd gevoel te geven bij de bekijker. Wat krijg je dan echter als je expres deze regels aan je laars lapt? Het antwoord is anti-design. Het doel van anti-design is de aandacht van een bezoeker trekken door de ontwerpregels, waar bezoekers zo gewend aan zijn geraakt, te negeren. Alleen tot hoe ver is het mogelijk de regels te negeren en toch een effectief ontwerp te hebben? 

Ontstaan

Anti-design, ook wel contra-design genoemd, is al eerder een trend geweest in de jaren ‘70. Het was een tegenstroming die de elegantie van het modernisme rebelleerde. Het doel hiervan was om de draak te steken met de goede smaak van de elitairs door middel van felle kleuren, ironie en de functionele waarde vaan een object te ondermijnen (antiekexperts, 2020). Inmiddels is Anti-design al in bepaalde sectoren erg aan het terugkeren in verschillende manieren. Het is bijvoorbeeld alweer goed te zien in de tattoowereld en dan met name door de artiest Janky Doodlez (60 Second Docs, 2020). Hij is bekend geworden door te tatoeëren in een expres kinderlijke stijl waar de designs duidelijk niet lijken op wat het voor moet stellen. Dit is dan vaak in combinatie met een klein flauw tekstje. Zijn klanten vinden dit leuk, omdat het een erg nonchalante uitstraling heeft. 

Verder is deze trend niet alleen te zien in de vorm van uitlijning, fonts, maar ook in het gebruik van kleur. Een voorbeeld hiervan is het kledingmerk Golf le Fleur. Dit merk heeft schoenen uitgebracht in samenwerking met converse waar de kleuren expres niet bij elkaar passen volgens de designregels (Cole, 2018). Ook is bij de overige visuals voor de producten dezelfde kinderachtige stijl gebruikt. Bij beide voorbeelden is al goed te zien dat het anti-design erg goed wordt ontvangen door vooral jongeren.

Waarom werkt het?

Waarom werkt anti-design dan eigenlijk zo goed? Designregels zijn opgesteld om een voor een bezoeker een rustig en fijn ontwerp te maken en hier zijn bezoekers gewend aan geraakt. Wanneer je deze regels dan negeert, snappen wij dit niet en zal het ons direct opvallen. Hier kan een designer op inspelen. Zo kan hij de trend gebruiken om in eerste instantie de aandacht van de bezoeker te pakken om vervolgens weer terug te vallen op de designregels om de bezoeker op de pagina te houden. Naast de psychologische reden om anti-design te gebruiken is er ook de sociologische reden. Anti-design heeft iets hips wat veel jongeren aanspreekt. Het is namelijk brutaal, anders en staat haaks op de regels die al jaren gehanteerd worden. Als designer van bijvoorbeeld een skatekleding- of festivalwebsite gefocust op jongeren is het deze trend dan ook erg interessant.

Waar moet je op letten?

Hierop inspelen kan lastig zijn. Anti-design heeft namelijk zeker zijn minpunten. Je moet er namelijk voor zorgen dat het eruit ziet alsof je expres de designregels negeert en dat het niet een geval van onkunde is.  Daarom geldt er wel vaak “Go big or go home”. Als je namelijk maar half met deze trend meegaat, zal het eruit zien alsof je een foutje hebt gemaakt en dit over het hoofd hebt gezien. Aan de andere kant moet je je ook realiseren dat de boodschap wat je op je site probeert te vertellen onduidelijk kan worden door de heftige ontwerpen die anti-design bevat. Is er geen duidelijk bericht wat je moet overbrengen, maar eerder een rebellerend of gevoel, dan werkt anti-design perfect. 

Tips

Het navigeren tussen wat en wel en niet kan bij anti-design kan moeilijk zijn. Daarom wat tips van manieren die goed zullen werken in het aankomende jaar. De eerste is om het iets te maken wat we herkennen en soms als kinderlijk kunnen opvatten. Dit is de aanpak die Janky Doodlez ook gebruikt. Dit werkt erg goed bij webdesign, omdat de jongeren van deze generatie opgegroeid zijn met programma’s als MS Paint en met het gebruiken van MS Wordart. Deze elementen zullen daardoor sneller in de smaak vallen bij deze doelgroep, omdat ze zich de talloze uren kunnen herinneren dat zij als kinderen hier zelf mee aan het spelen waren. De tweede tip is om gewoon te gaan maken. Anti-design is een trend van vallen en opstaan. Het zal altijd proberen blijven wat wel en niet werkt, maar als het werkt is het geweldig. Niks is namelijk leuker dan het breken van regels.

Bronnenlijst                                         

60 Second Docs. (2020, July 10). Tattoo Artist Designs Dumb Tattoos | Janky Doodlez. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=iDx2FNrmc0E

Cole, S. (2018, June 1). Converse X GOLF Le FLEUR* Has Your Summer Sorted with the Two-Tone Collection. Retrieved from https://www.complex.com/sneakers/2018/05/converse-golf-le-fleur-two-tone

Antidesign. (2020, July 6). Retrieved from https://antiekexperten.com/design-van-1850-tot-nu/design-tussen-1960-en-1970/antidesign/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *