De formule voor succes: Corporate branding

Een eigen bedrijf oprichten is de droom voor bijna iedere ondernemer. Hoe ze vervolgens het bedrijf kunnen onderscheiden van hun concurrenten is echter een van de belangrijkste vragen die ondernemers zichzelf moeten stellen. Door corporate branding toe te passen kunnen merkeigenaren er zelf voor zorgen dat  ze een goede indruk achterlaten bij hun doelgroep en stakeholders. Ben jij een ondernemer die opzoek is naar de beste manier waarmee je een goede impressie kan achterlaten? Dan is er een grote kans dat het toepassen van corporate branding de oplossing voor jouw bedrijf is.

Corporate Story

Een bedrijf kan corporate branding toepassen wanneer de organisatie ervoor kiest om de consument een duidelijk beeld te geven van hun ambities, waarden, cultuur etc. Het bedrijf kan op deze manier bepalen hoe de consumenten de organisatie zullen zien. Dit kunnen ze bereiken door bijvoorbeeld een verhaal te vertellen over hoe het bedrijf tot stand is gekomen of hoe het idee achter het bedrijf is ontstaan. Subjectieve en emotionele factoren kunnen ervoor zorgen dat de klant de beslissing maakt om een aankoop te doen. Het beeld dat de organisatie heeft neergezet en het verhaal dat wordt verteld kan een dus een effectieve manier zijn om deze beslissing te beïnvloeden. Kortom, een verhaal geeft de klant een reden waarom ze waarde moeten hechten aan de organisatie en deze situatie leidt weer tot meer winst. 

Brand identity

Elk bedrijf heeft een verschillende strategie, maar het einddoel is bijna altijd hetzelfde. Namelijk loyale klanten werven, die geven om het product en merk. Op het moment dat deze klanten steeds terug blijven komen en hun aantal toeneemt, groeit de winst van het bedrijf met hun mee. De beste manier om ervoor te zorgen dat je doelgroep het merk belangrijk gaat vinden is door middel van het merkimago. Wanneer de klant waarde hecht aan het bedrijf en een product of dienst ervaart als uniek, ontstaat er een sterk merkimago. Om corporate branding succesvol toe te passen, moeten ondernemers goed aanvoelen wat de behoeftes van hun klanten zijn en hierop inspelen. Een goed voorbeeld zijn de campagnes van Nike. Het doel van Nike is om atleten te inspireren en innovatie te bieden. Dit doen ze door veel aandacht te geven aan hun campagnes. Deze vertellen altijd een verhaal en laten zien wat voor waarden het bedrijf heeft. Het  sportmerk beschrijft hun missie met de tekst: ‘’ Als je een lichaam hebt, ben je een atleet.’’ Nike slaagt erin om positiviteit en inspiratie te brengen, wat ervoor zorgt dat hun doelgroep zich goed voelt bij het merk. 

Branding

Wie het bedrijf is en waar het voor staat vormt de identiteit van de organisatie. Wel is het belangrijk dat merkeigenaren hun identiteit niet verwarren met huisstijl. Er is alleen sprake van corporate branding wanneer de doelgroep het bedrijf herkend aan een bepaalde betekenis die het bedrijf uit wil stralen. Een duidelijk voorbeeld van een bedrijf dat al jaren hier goed mee om gaat, is het dropmerk Klene. Door middel van commercials en social media laat het merk aan de doelgroep zien wie ze zijn. Uit de commercials blijkt hoe het bedrijf 140 jaar geleden is opgestart. Ze laten zien hoe het productieproces is gelopen en leggen vooral de nadruk op de passie van Johannes Klene, waardoor hij uiteindelijk zijn unieke drop recept heeft ontdekt.

Corporate Identity 

De manier waarop het bedrijf zichzelf opstelt tegenover de consumenten is erg belangrijk. Bij corporate branding wordt het bedrijf als commercieel merk aan betekenissen geladen.Het doel bij corporate branding is om ervoor te zorgen dat er een beeld wordt neergezet dat voldoet aan de verwachtingen van de doelgroep. De klant streeft ernaar om zich goed te voelen bij een product. Wanneer een bedrijf zijn merknaam inzet bij het promoten van een product, ontstaat er een bedrijfsidentiteit. Het creëren bedrijfsidentiteit zorgt er vervolgens voor dat het door de consument wordt gezien als een bedrijf met een betekenis. De concurrent met een gelijksoortig product zal zichzelf niet langer kunnen vergelijken met een bedrijf dat een corporate identity heeft. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *