Gifgroen of knalrood? De beste kleuren voor jouw website

Niemand kijkt verder op een website die niet professioneel oogt. Een website die eruit ziet alsof deze uit het jaar nul komt, oogt minder professioneel dan een website met een moderne uitstraling. Één van de belangrijkste aspecten van een website zijn de kleuren die gebruikt worden. De kleur die je kiest moet aansluiten op de kleuren van je merk, maar mag de gebruiker niet afleiden of afschrikken. Zo zou je bij felle kleuren goed moeten kijken waar je deze kleuren wel en niet voor gebruikt. De juiste balans aan neutrale kleuren en kleuren van je merk leidt tot een professioneel uitziende website.

Welke betekenis hebben kleuren eigenlijk?

Buiten het feit dat we allemaal onze favoriete en minder favoriete kleuren hebben, zitten er ook nog betekenissen achter kleuren. Elke persoon vat een kleur op een andere manier op. Hieronder staan een aantal kleuren en de bijbehorende betekenis:

Rood staat voor passie en liefde, maar ook voor gevaar, snelheid en bloed. De kleur kan zowel positieve als negatieve emoties oproepen.Daarom is de context voor de opmaak van de website belangrijk voordat je deze kleur toevoegt.

Geel staat voor blijdschap, jeugdigheid, optimisme en de zon. Het brein ontvangt de kleur geel erg positief. Neem als voorbeeld de zon. Als het een mooie dag is met een fel schijnende zon, hebben we vaak een positieve gedachtegang. Het is een felle, vrolijke kleur en zo voelen wij ons ook bij het zien van de kleur geel.

Blauw heeft meerdere betekenissen. Deze koele kleur staat voor rust, lucht en water. Qua gevoelens staat het voor gezondheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Denk hierbij aan de kleur van de politie. Blauw wordt gebruikt voor autoriteiten om deze gevoelens aan te wakkeren bij burgers.

Combinaties

Naast de betekenissen van kleuren zijn de combinaties ook erg belangrijk. Bij het kiezen van jouw merkkleuren denk je goed na of de combinatie van kleuren wel bij elkaar past. Hierbij hebben we het over complementaire kleuren. Dit zijn kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenspectrum. In de afbeelding hieronder zie je dat blauw tegenover oranje staan. Dit zijn dus complementaire kleuren en kunnen goed samen gebruikt worden.

Het kleurenspectrum in een kleurenwiel geplaatst.
Het kleurenspectrum in een kleurenwiel

Een goed voorbeeld

De NS heeft optimaal gebruikgemaakt van de betekenissen van deze kleuren. Neem bijvoorbeeld de website van de NS. De meest gebruikte kleuren van de NS zijn geel, wit, donkerblauw en lichtblauw. Al deze kleuren hebben een betekenis waar je zelf niet snel aan denkt. 

De kleur geel staat voor blijdschap en optimisme. De kleur roept positieve emoties op. Blauw staat voor rust, betrouwbaarheid en veiligheid. De NS wil hiermee aangeven dat zij betrouwbaar en veilig zijn voor hun gebruikers. De witte kleur staat voor eenvoud en zuiver. Deze kleur wordt door bijna elk(e) merk of website gebruikt als basiskleur voor de achtergrond. De lezer krijgt hiermee het gevoel dat ze een boek of bladzijde lezen.

Zelfs in de afbeeldingen van de NS komen de basiskleuren terug. Zo hebben ze foto’s met een gele achtergrond en blauwe voorwerpen. Hiermee komen de kleuren op een subtiele manier terug om de website als een geheel te laten voelen. Met dit kleurenpalet brengt de NS meerdere onderliggende emoties naar boven die een positief effect hebben op de reiziger. Daarnaast oogt de website modern in opzet en gebruik.

Bron: www.ns.nl

Wat je niet moet doen

De website wat een minder goed voorbeeld is, the worlds worst website ever. Deze website is specifiek gemaakt om te laten zien wat je dus niet moet doen. Zoals te zien is op deze website zijn alle kleuren van de regenboog gebruikt. Hierdoor is de site veel te druk, buiten alle bewegende aspecten om.

Bron: www.theworldsworstwebsiteever.com

Als we naar de kleuren kijken zien we ook een voorbeeld van kleuren ‘op elkaar’ gebruiken. Zo zie je een lichtblauw vlak met neon groene tekst erop. Als je dit niet zag, kan dat goed kloppen, want de groene tekst is bijna niet te zien door de achtergrondkleur. Terugdenkend aan het kleurenspectrum staan deze kleuren te dicht bij elkaar op het spectrum. Hierdoor zouden ze niet samen gebruikt moeten worden.

Conclusie

De keuzes die je maakt bij het kiezen van jouw specifieke kleuren binnen je merk zijn bepalend voor een groei in gebruikers of klanten. Wanneer je kleuren op een verkeerde manier gebruikt, kan dat mensen laten afschrikken van je website. Kijk goed naar kleuren die elkaar complimenteren en gebruik niet twee kleuren die te dicht bij elkaar op het spectrum zitten. Naast het gebruik van de juiste kleuren gaat het ook om de mate waarin je kleur gebruikt. Gebruik niet te veel opvallende kleuren, maar maak ook gebruik van een neutrale kleur om de website rustig over te laten komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *