Branding in laten spelen op de coronacrisis – hoe doe je dat?

Al enkele maanden speelt het coronavirus een enorme rol in een ieders dagelijks leven. Een onzekere tijd voor bedrijven en merken, maar ook juist een tijd van kansen. Kansen om te laten zien dat je als merk ergens voor staat en om een sterkere verbinding met de klanten te ontwikkelen. Kansen om relevant te zijn, in te spelen op de huidige crisis en hiermee juist onderscheidend te worden. Het is daarom heel belangrijk om uit te zoeken op welke manier je de branding en content van een merk toepast op de huidige situatie.

Scherp je doelen aan

Het is belangrijk om in deze bizarre tijden wel herkenbaar te blijven. Zorg ervoor dat personages die eerder al in het merk (terugkerend) centraal stonden, niet vervangen worden, maar geef ze een nieuwe context. Gebruik juist de bestaande herkenbaarheid om dit personage ook in te zetten in een onzekere tijd als deze. Dit zorgt ervoor dat de klant zichzelf zult herkennen. Bedenk opnieuw waar je als merk voor staat. Wat wil je bereiken, welk beeld wil je afgeven en wat is het meest uniek aan het merk? Kun je nog steeds, in de huidige omstandigheden, bereiken wat je wilt bereiken? Zo niet, zorg ervoor dat je dit duidelijk communiceert en dat je hiervoor een oplossing zoekt. Zet je doelen om in relevante doelen die nu haalbaar zijn en verander hiermee tijdelijk je visie.

Herkenbaarheid en emotie

Richt je in je content niet op het verkopen van je merk met acties of promoties. Natuurlijk dragen deze bij aan de branding, maar in deze tijden scoor je beter met een goed, herkenbaar verhaal, waardoor verbinding ontstaat. Terugkerende verhaallijnen blijken volgens onderzoek van Orlando Wood de gevoelige snaar te raken bij een groot deel van de mediagebruikers. Speel niet in op de angst en onzekerheid van je klant, maar verras ze door ze het gevoel te geven dat ze gehoord en geholpen worden. Misschien maak je jouw merk wel authentiek door persoonlijk contact te gebruiken. Door klanten te (video)bellen en door echt iets van je te laten horen. Denk vooral na over manieren hoe je eruit springt en hoe je men geruststelt op een eigen, opvallende manier.

Draag iets bij aan de crisis

Laat aan je (potentiële) klanten zien dat je als merk iets bijdraagt aan de huidige crisis. Men verwacht nou eenmaal van een merk dat ze iets doen aan de huidige problemen in de samenleving en hierover communiceert naar de buitenwereld. Zorg er dus voor dat je in je content een rond verhaal klaar hebt dat elkaar versterkt in de verschillende uitingen. Iedereen vertrouwt juist nú op favoriete merken en het zijn tijden als deze waarin je geen klanten wilt verliezen. Geef hierin ook aan dat het ook voor ‘ons’, als merk, wennen is. Het zou gek zijn als je in je content doet of alleen de lezer angstig is. Draag je (nog) niks bij aan de crisis? Ga dan zo snel mogelijk met het team om tafel om ervoor te zorgen dat je dit wél doet. Denk niet te groot en begin klein. Branding is niet alleen je content, maar ook de hele strategie achter deze content. 

Humor en creativiteit in de juiste mate

Zorg voor humor. Humor draagt bij aan branding en zorgt ervoor dat een zeer serieus onderwerp als het coronavirus, luchtiger en bespreekbaarder wordt. Zorg ervoor dat je als merk niet over de grens gaat en onderzoek goed hoe de doelgroep met humor omgaat. Zo wil je niemand kwetsen of overkomen alsof het allemaal wel meevalt. Uit onderzoek van Essencio gebleken is dat zelfspot hierbij een wondermiddel is. Naast humor zijn creativiteit en onderscheidenheid de ingrediënten om, ook buiten het virus om, voor binding met de klant te zorgen. Met deze drie onderdelen in je content, zul je merken dat de manier van branding vanzelf al bij de doelgroep aanslaat.

Blijf vooral doen waar je al goed in bent

Denk goed na voordat je je content en branding aanpast. Een ingrijpende situatie als deze is voor iedereen wennen en moeilijk. Al zijn we inmiddels op een punt dat een groot deel van de bevolking al redelijk zat is van de regels, is het belangrijk om goed stil te staan bij grove fouten die gemaakt kunnen worden. Richt bijvoorbeeld je content niet volledig op corona, maar zorg ervoor dat je ook je gewone content blijft maken. Blijf bij je oude branding, maar geef er een extra randje aan door het virus erbij te betrekken. Blijf doen waar je als merk al goed in bent. Leer van anderen en afkijken hoe andere merken de huidige coronacrisis aanpakken, is ook geen probleem. Zoek uit hoe je deze tips mee kunt nemen in je branding en je zult gegarandeerd succes boeken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *