Branding: het belang van een eigen identiteit

Dan vraag je jezelf waarschijnlijk af, wat is er zo belangrijk aan branding? Bij het opzetten van een eigen bedrijf is het belangrijk om goed na te denken over waar jouw bedrijf voor staat. Dat is per slot van rekening wat je uitstraalt naar de buitenwereld. Denk hierbij aan je logo, je manier van communiceren en je huisstijl, maar branding is nog veel meer. Met branding creëer je een eigen identiteit voor jouw bedrijf. In dit artikel ga ik je vertellen hoe jij een sterke eigen identiteit creëert voor je bedrijf. Ik focus vandaag op de identiteit van een woonwinkel. 

Eigen identiteit 

Een eigen identiteit, wat is het eigenlijk? Je kan het zien als jouw boodschap aan de buitenwereld. Hetgeen waar mensen aan denken als ze jouw merknaam horen. 

Ten eerste leg ik het belang van een eigen identiteit uit voor jouw bedrijf. Mensen onthouden het verhaal van een merk en dit helpt je om de bekendheid van je bedrijf te vergroten. Als jij een nietszeggend verhaal hoort, dan zal je dit niet snel verder vertellen aan vrienden of kennissen. Maar als een verhaal jou raakt, dan ben je veel sneller geneigd om dit verhaal door te vertellen aan vrienden of kennissen. Als het je lukt om een verhaal te vertellen dat mensen boeit en raakt, vergroot je daarmee je eigen publiek.

Loods 5

Laten we samen even kijken naar het concept van de woonwinkel Loods 5. Loods 5 is een winkel waar je met iedere woonwens terecht kan. Met een wisselend assortiment ben je bij deze woonwinkel aan het goede adres voor flink wat inspiratie. De woonwinkel heeft een fysieke winkel, een webshop, een magazine, een website en sociale media. Ik neem Loods 5 natuurlijk niet voor niks als voorbeeld… Alles klopt gewoon. 

https://www.instagram.com/p/CFjOui3hAB1/

Al neem je een kijkje op het Instagramkanaal van Loods 5, dan word je geïnspireerd. Al bezoek je de winkel, dan word je geïnspireerd. Al blader je door het magazine, dan word je geïnspireerd. Zelfs in de webshop zie je niet alleen het product dat je zoekt, maar je ziet een perfecte styling van de gehele ruimte. Kortom, je wordt overspoeld door inspiratie. Juist die inspiratie zorgt ervoor dat klanten worden aangezet tot kopen. En dat is precies wat hun concept is. Inspireren en aanzetten tot kopen. 

Sterk verhaal

Ten tweede leg ik het belang van een goed verhaal uit. Een goed verhaal bestaat uit meerdere dingen. Je wil je doelgroep meenemen in de beleving. Dit kan je doen door de doelgroep aan te spreken. Dit kan je doen met een scherpe invalshoek die past bij de wensen en behoeften van je doelgroep. Probeer de problemen van je klant op te lossen. 

https://loods5.nl

Loods 5 speelt goed in op haar doelgroep. Al heb je geen inspiratie voor een nieuw interieur, dan helpt Loods 5 je daarmee. Op de website vind je per ruimte mooie voorbeelden van verschillende stijlen. Geen inspiratie nodig? Toch ben je bij Loods 5 aan het goede adres. Met hun brede en wisselende assortiment maken ze iedereen blij. Zo zie je maar. Een verhaal gericht op de wensen en behoeften van de doelgroep verricht wonderen. 

Daarnaast is het vertellen van een verhaal niet heel moeilijk. Neem als voorbeeld een verhaal vertellen tegen je vrienden. Bij je vrienden wil je een leuk verhaal vertellen wat ze raakt. Dit lukt je, omdat je je vrienden goed kent. Je weet precies wat ze wel en niet leuk vinden. Ook hierbij is het belangrijkste weten wat ze wel en niet leuk vinden. 

Help je klant

In een winkel of op een website wil je graag vinden wat je zoekt. Je wil als bedrijf precies bieden wat je klant wil. Kan je iets niet bieden? Zoek dan naar een alternatief voor de klant. Ik zou het geweldig vinden als een bedrijf mij persoonlijk helpt. Dit zal bijdragen aan de commitment van de klant met jouw bedrijf. Jouw klant weet wat zij nodig heeft en weet dat jij klaar staat om haar te helpen. Hiermee ontwikkel je een band met je klant. Je klant zal sneller bij jou terugkomen. Tenslotte ben jij degene die een meerwaarde biedt met jouw diensten voor je klant. 

Het belangrijkste is dus het begin. Het opbouwen van jouw eigen merkidentiteit. Deze merkidentiteit wordt gevormd met een ijzersterk verhaal. Daarvoor is onderzoek nodig. Onderzoek naar jouw doelgroep. Als jij erachter komt wat jouw klant precies wil, dan kan het echte werk beginnen. Combineer alle eindes met elkaar en laat ze in elkaar overlopen. Laat bijvoorbeeld de Instagrampagina een toevoeging zijn op jouw website en laat de webshop een aanvulling zijn op jouw magazine. Zo maak je er één geheel van. 

Begin direct. Dit is het begin van een heel mooi proces, succes! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *