Branding: de manier om jouw onderneming naar een hoger niveau te tillen

Tegenwoordig is branding niet meer weg te denken uit het hoofd van de marketeer. Branding is een onmisbaar onderdeel én van waarde om jouw doelgroep, klant of stakeholders van jouw product of dienst te overtuigen.

Wat is branding 

Maar wat is branding nou precies? Bij branding kan je denken aan verscheidene aspecten. Veel mensen denken dat branding te maken heeft met het ontwerpen van bijvoorbeeld een website of een logo. Dit klopt, maar het is veel groter dan dat. Branding omvat alle activiteiten die ervoor zorgen dat jouw product, merk of dienst naamsbekendheid genereerd. Je wilt tenslotte in het hoofd van jouw klant zitten.

Relevantie van branding 

Zoals hierboven beschreven is, kan branding voor meer naamsbekendheid zorgen. Als bedrijf zijnde streef je hiernaar, want hierdoor hoop je uiteindelijk dat jouw conversies stijgen. Branding kan ook relevant zijn voor stakeholders en adverteerders. Het is een psychologisch iets dat mensen graag zaken willen doen met mensen of bedrijven die zij kennen. Wanneer jij herkenbaar bent in de markt, zullen mensen sneller geneigd zijn om met jou samen te werken. Hetzelfde geldt ook voor klanten. Wanneer zij een beeld van jou hebben, zijn zij sneller geneigd om iets bij jou te kopen.

Soorten branding 

Je hebt verschillende mogelijkheden wanneer het aankomt op branding. Je hebt personal branding, city branding, club branding en corporate branding. Personal branding houdt in dat jij als ‘persoon, merk of bedrijf’ jezelf probeert te verkopen. Denk aan YouTubers, zowel influencers als bedrijven, die een kijkje in hun leven geven. Door dit te doen, wordt alles een stuk persoonlijker. Het woord city branding verraad het eigenlijk al, maar dit is niets minder dan een stad die toeristen probeert te trekken. Dit doen zij door middel van branding. Zo kan je als stad een promo video maken genaamd: ‘A day in the life of a Milanese student’. Door dit te doen, probeer je het zo aantrekkelijk mogelijk te laten ogen voor buitenlandse studenten, zodat zij naar Milaan komen om te studeren. 

Club branding houdt in dat clubs, denk aan voetbalclubs, er alles aan doen om een sterk imago uit te stralen. Alles wordt op elkaar afgestemd, van voetbalshirtjes tot het ontwerp van het stadion. Bij corporate branding gaat een bedrijf aan de slag om positief in het daglicht te treden. Dit wordt vaak gedaan door middel van internal branding. Bij internal branding stralen de werknemers van het bedrijf een bepaald beeld uit naar de buitenwereld. Alles is hier dus met elkaar geïntrigeerd en dit zorgt voor een sterkere missie en visie. 

Onderscheidend vermogen 

Als je in staat bent om een sterke branding in te zetten, dan zal dit voordelig voor jou werken. Er ligt veel druk op de huidige markt door de enorme toestroom van concurrenten en nieuwe bedrijven. Het is in zo’n enorme markt lastig om je te onderscheiden, maar wanneer je dit goed beheerst zal je succesvol worden. Denk aan Tony Chocolonely. Er bestonden al duizenden soorten chocoladerepen, maar deels door hun goede branding zijn zij onderscheidend geworden. Denk maar aan hun verpakkingen en hun missie. Zij streven namelijk naar 100% slaafvrije chocolade, iets wat op dat moment uniek en niet voor de hand liggend was. Teun, de oprichter van Tony Chocolonely, vertelt dat de repen meteen een groots succes waren. Er waren vijfduizend repen ingekocht en uiteindelijk dertienduizend verkocht.

Inspelen op klantwensen 

Als je wat verder bent in het proces van branding en stabiel bent, kan je door kwalitatief of kwantitatief onderzoek jouw klanten meenemen in het innovatieproces. Je kan ze bijvoorbeeld meenemen in de branding van een nieuw product, waarbij je luistert naar nieuwe ideeën en invalshoeken van de klanten. Je creëert hierdoor een win-win situatie. De klant voelt zich speciaal en gehoord en aan de andere kant ontstaat er wellicht een innovatief idee waar nooit eerder aan is gedacht.  

Voordelen van branding voor de consument 

De consument. Misschien wel de belangrijkste schakel. U weet dat door het inzetten van branding uw herkenbaarheid omhoog schiet. Branding geeft ook een bepaalde garantie, die jij kan uitstralen naar de consument. Je zult kwaliteit uitstralen en risico’s verminderen, want als jij als merk een sterke branding hebt, zullen zij minder snel naar de concurrent gaan. 

Voordelen van branding voor de eigenaar

Er zijn inmiddels al een paar voordelen voor u op een rijtje gezet, maar ik wil hier graag wat dieper op ingaan. Zoals u wel gemerkt heeft, is branding niet iets wat je ‘zomaar’ doet. Het kost tijd, geld en inspanning. Het voordeel hiervan is, dat jij als merk verzekert bent van een enorm stevig plan voor de lange termijn. Dit plan zorgt er tegelijkertijd voor dat je de focus niet verliest. Door dit langetermijnplan, weet jij precies wat jij wel en niet wilt. Denk bijvoorbeeld aan welke doelen jij wilt behalen en hoe je dit gaat doen óf denk eens goed na over waar jij nou echt voor staat en wat jij wilt uitstralen als merk/bedrijf.

Nieuwsgierig naar meer? Houd dan mijn artikelen in de gaten. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *