BRAND BUILDING: DE MANIER OM JOUW MERK TE ONDERSCHEIDEN

De bekendste slogan van FC Barcelona is ‘més que un club’. Dit is Catalaans voor ‘meer dan een club’. Tegenwoordig is dit ook het geval met branding, het is meer dan alleen een logo plaatsen op een merk. De marketeers van FC Barcelona hebben branding gebruikt om ‘meer dan een club’ te zijn. Eerder werd branding ingezet om diensten, producten of organisaties van elkaar te onderscheiden. Nu zorgt het ervoor dat merken meer zijn dan de achterliggende dienst, producten of organisatie. Branding is een belangrijk onderdeel, dit maakt brand building essentieel. 

Ik ben zelf in aanmerking gekomen met branding door de fashionwereld. Ik heb onderzoek gedaan naar brand building van grote fashionmerken, zoals Chanel. Ik vond het zo interessant, dat ik me daarna ben gaan verdiepen in branding van diverse merken. 

Benieuwd geworden naar brand building? Ik zal het je uitleggen!

Merkwaarden

Branding is een instrument binnen marketing. Deze vorm van marketing is niet bedoeld om het publiek aan te zetten tot een gewenste actie, maar om merkwaarde op te bouwen. Het gaat om het creëren van een door de afzender gewenst beeld bij mensen om hier ten opzichte van concurrenten een goede positie te realiseren. Je geeft met branding je bedrijf dus een visuele identiteit die het merk vertegenwoordigt.

De identiteit wordt grotendeels bepaald door merkwaarden. Merkwaarden zijn het DNA van een merk. Merkwaarden dragen bij aan het creëren van een eenduidig beeld van een merk. Ze maken een merk uniek en vormen het fundament voor alles wat je merk doet. Ook zijn merkwaarden sturend voor alles wat je uitvoert. De waarden zijn namelijk kenmerkend voor een merk en zullen altijd terugkomen in de handelingen die verricht worden. Merken met duidelijke merkwaarden trekken de juiste mensen aan. 

Voordelen

Brand building kent nog vele voordelen. Het kan ervoor zorgen dat een merk zich onderscheidt van andere merken. Of het kan een middel zijn om je diensten/ producten te verkopen. Branding levert verschillende groepen voordelen op. Zo is een groot voordeel voor consumenten herkenbaarheid van een merk. Voor merkeigenaren zijn er voordelen, zoals stabiliteit in afzet en omzet of prijs-premie: mensen betalen meer voor een merk dan voor een product. Denk hierbij aan Red Bull. Er liggen in de schappen van de supermarkt vele goedkopere energiedrankjes, maar toch is er een grote groep die toch voor Red Bull kiest. Dit is een perfect voorbeeld van goede branding. Het merk koppelt zich aan extreme sporten, zoals Formule 1. Deze sporten stralen energie en intensiteit uit. Door de slogan ‘Red Bull geeft je vleugels’ laat het merk je geloven dat je, net als de coureurs, het beste uit jezelf haalt. 

Stappen voor brand building 

Brand building is dus zeker een belangrijk onderdeel. Maar hoe doe je dit en wat heb je ervoor nodig?  

Strategie

Het is van belang om een goede strategie te ontwikkelen. Een merkstrategie is een essentiële basis van alles wat je als merk doet. Een strategie geeft inzicht waar je naartoe werkt en hoe alle onderdelen zich tot elkaar verhouden. 

Een sterke merkstrategie bestaat uit drie onderdelen. Het start bij een sterke merkidentiteit waar mensen zich mee willen verbinden, denk hierbij aan het voorbeeld dat ik eerder heb gegeven van Red Bull. Er wordt beschreven wie je bent, wat je betekent voor anderen en wat je drijft. In de volgende fase zorg je ervoor dat jouw identiteit tot uiting komt. In de fase creëer je het merkconcept: de manier waarop de merkidentiteit zich toont in de wereld. In het concept wordt wat het merk voor haar doelgroep betekent; het beschrijft de ziel van een merk.

Als laatste creëer je een merkbeleving. De merkbeleving bestaat uit de visuele en tekstuele vertaling van het merkconcept. Denk hierbij aan de tone of voice en de huisstijl. Merkbeleving zorgt ervoor dat het juiste gevoel wordt opgeroepen bij de mensen. 

Content, conversatie en code 

Wanneer je de strategie hebt ontwikkeld, zijn de volgende stappen aan de beurt: Content, Conversatie en Code. Content is hiervan het meest zichtbaar. Het is van belang dat de content die gecreëerd wordt, past bij de doelgroepen van het merk en gepost wordt. Zo plaatst FC Barcelona content over voetbal, dit past bij de doelgroep en het merk. Daarnaast is het belangrijk om goed na te denken over conversatie: service en sales. De kanalen waar een merk actief op is, denk aan kanalen zoals Instagram en Facebook, en hoe dit geconverseerd is, is bepalend voor je merk. De conversatie moet aansluiten op de content. En als derde: code. Het is nuttig om te kijken naar technische tools die ingezet kunnen worden om dit te optimaliseren. Een voorbeeld van een tool is Google Analytics. Met de tool kan je de statistieken van jouw merk in de gaten houden en hierop in spelen.  

Build branding, het brengt zowel financiële als strategische voordelen voor jouw bedrijf. Hoe sterker het merk, hoe meer producten en/ of diensten je verkoopt. Daarbij zijn consumenten bereid meer te betalen voor een succesvol en bekend merk. Ook brengt het strategische voordelen met zich mee. Bijvoorbeeld een sterkere positie ten opzichte van de concurrenten in jouw branche. Klinkt goed, toch? Je moet er een lange adem voor hebben, maar het is het zeker waard! 

Enthousiast geworden? Begin direct. Succes! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *