5 tips voor een verbluffende eerste indruk met webdesign

In 10 seconden bepaalt een bezoeker of hij op een website of weg klikt. Je moet dus binnen 10 seconden vertrouwen wekken en laten zien dat je een echte professional bent op jouw vakgebied. Ben je een website voor jouw bedrijf aan het ontwerpen of wil je de sessieduur van je websitebezoekers verhogen? Met deze tips maak je gegarandeerd een verbluffende eerste indruk bij je bezoekers. 

Een slecht of verouderd webdesign kan een onbetrouwbare en onprofessionele eerste indruk achterlaten bij bezoekers, waardoor ze direct wegklikken. Om dit te voorkomen dien je dus een doordacht webdesign te ontwerpen. Natuurlijk is een heldere navigatie en een duidelijk structuur op je website van belang, maar volgens UX-expert Jakob Nielsen bepaalt het design de eerste indruk. In dit artikel gaan we in op het ontwerpen van je homepage met de juiste kleuren, vormen en lettertypes.

  1. Een aantrekkelijke header
    Bezoekers zien als eerst de header van je website en daarom verdient deze extra aandacht. De header is perfect om bezoekers direct kennis te laten maken jouw bedrijfswaarden. Sta je als restaurant bekend om heerlijke biefstuk? Maak dit dan duidelijk met een foto van jouw biefstuk. Gebruik geen stockfoto maar een zelfgemaakte foto om aantrekkelijk en geloofwaardig over te komen. Tegenwoordig zien we steeds vaker headers in de vorm van een video. Volgens het onderzoek van e-commerce specialist Bas Janssen trekt een video direct de aandacht en blijft deze langer in het hoofd hangen. Let er wel op dat je website niet “te druk” wordt met een video. Ga voor een korte en rustige video met sfeerbeelden en houd je website verder minimalistisch. Een goed voorbeeld is de homepage van JOSH V. Deze website heeft een video header en heeft verder een rustige uitstraling met een streng kleurenpallet. 

  2. Minimalistisch kleurgebruik
    Bepaal je basiskleuren voor een overzichtelijk webdesign. Gebruik 2 of 3 kleuren voor je website. Houd het kleurgebruik van je achtergrond, frames en lettertype beperkt en laat de kleuren vooral terugkomen in de beelden op je website. Stel jouw basiskleuren samen door de te kijken naar de psychologische associaties die aan kleuren verbonden zitten. Kijk welke kleurassociaties het best aansluit bij de waarden van jouw bedrijf. Een goed voorbeeld is de website van Heineken:De basiskleuren van de website van Heineken zijn overduidelijk groen, zwart en wit. Groen staat voor levendig, zwart voor autoriteit en wit staat voor zuiverheid en perfectie. Deze kleuren passen dus perfect bij het merk Heineken.

  3. Standaardindeling
    Mensen houden van gemak en zijn een standaardindeling gewend bij websites. Als bepaalde knoppen of de navigatiebalk op een andere plek staat vinden ze niet snel wat ze zoeken en haken ze af. Als webdesigner wijk je dan ook niet van de standaardindeling af. Je logo zet je links bovenaan, de navigatie plaatst je bovenin horizontaal of verticaal aan de linkerkant, de zoekbalk en inlogmogelijkheid plaats je rechts bovenin en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bekijk maar eens de websites van grote merken, dan zie je dat ze vrijwel allemaal dezelfde indeling gebruiken. Daarnaast plaats je op je homepage zo min mogelijk tekst en maak je gebruik van korte en duidelijke titels en koppen. Zo houd je overzicht en weten bezoekers direct waar ze op moeten klikken. 

  4. Wees uniek
    Doe inspiratie op bij concurrenten en probeer je hiervan te onderscheiden met een uniek design. Zorg voor een verzorgde website met een responsive design en houd je content up-to-date. Gebruik geen template, maar ga voor een maatwerk website met uitstraling en herkenbaarheid. Met een maatwerk website heb je geen overbodige functies in tegenstelling tot een vast template. Ook kan je een maatwerk website later makkelijker aanpassen als je nieuwe ambities hebt met je website en dus functies wilt toevoegen.
     
  5. Testen, testen en nog eens testen
    Ontwerp meerdere designs en leg deze voor bij de doelgroep door middel van een A/B test. Zo kom je erachter waar de voorkeuren van je doelgroep liggen en kun je inspelen op hun behoeftes. In Google Analytics bekijk je vervolgens welk design het best heeft gescoord. Het is belangrijk om regelmatig je webdesign te testen en elementen op je website te verbeteren. Zo weet je precies wat werkt voor jouw doelgroep en maak je gegarandeerd een goede eerste indruk.

Om een verbluffende indruk te maken met jouw webdesign plaats je dus een aantrekkelijke header waarmee een bezoeker direct ziet wat jij als bedrijf doet en waar je voor staat. Daarnaast kies je 2 of 3 basiskleuren door te kijken welke kleurassociaties aansluiten bij jouw bedrijfswaarden. Je wijkt niet af van de standaardindeling en zorgt voor uniek design. Vervolgens test je voortdurend je webdesign met een A/B test en pas je jouw design regelmatig aan. 

Heb jij nog tips voor een goed webdesign of wil je persoonlijk advies voor het ontwerpen van jouw website? Reageer dan hieronder mijn artikel.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *