5 aspecten waardoor jouw webdesign eruit springt

Tegenwoordig geeft een website een online eerste indruk. We vinden zonder dat we het misschien door hebben een webdesign erg belangrijk. En terecht, een goede eerste indruk is namelijk al het halve werk. In dit artikel bespreek ik verschillende aspecten van een webdesign om je zo te onderscheiden van andere bedrijven. Zodat jij een verpletterde eerste online indruk kan achterlaten!

Allereerst is het handig om te weten wat nou precies een webdesign is. We kunnen zeggen dat een webdesign de uitstraling van een website en/of webshop is. Momenteel is het een vereiste dat het design modern is en de juiste uitstraling geeft van het bedrijf. Om voor meer verbinding te zorgen met de bezoekers, is het verstandig om de storytelling van het bedrijf te verwerken in het webdesign. Dit kan op verschillende creatieve manieren. Een bedrijf wil eruit springen tussen de anderen. Het is dan ook handig om creatief na te denken over het neerzetten en ontwerpen van een design, om zo te onderscheiden van andere bedrijven/concurrenten. Daarbij is naast een webdesign een bijpassend appdesign verstandig om aan te bieden.

1 Strategische elementen

Het is verstandig om de strategische elementen toe te passen in het webdesign. Met strategische elementen bedoelen we bijvoorbeeld de strategische menubalk en het goed neergezette winkelmandje. De menubalken zijn allemaal op een bepaalde volgorde ingericht en het winkelmandje zal je negen van de tien keer rechtsboven in de hoek vinden naast de zoekbalk (zie Nike.nl als voorbeeld). Deze strategisch elementen zijn handig om te gebruiken in een design, aangezien de bezoekers die over het algemeen al gewend zijn. Wanneer zij te lang moeten zoeken naar deze basic elementen, zullen zij afhaken en de website wegklikken.

Bron: Nike.com


2 Designer

De taak van de Designer is om met alle ervaringen, actuele trends en kennis van verschillende doelgroepen een webdesign te ontwerpen dat helemaal aansluit bij het bedrijf. Elk design is ook weer anders. Zo is het doel om het aan te laten sluiten op de missie en visie van het bedrijf. Je wil als bedrijf natuurlijk iets overbrengen. Dit kan mede dankzij een goed webdesign. Volgens Frankwatching is het opstellen van een website-briefing ideaal om de wensen en eisen door te geven. De website-briefing geeft duidelijkheid.

Een concept van een webdesign kan uiteindelijk worden geschetst aan de hand van de getekende wireframes. Wanneer de wireframes klaar zijn voor de keuring, kan dit worden overlegd met de opdrachtgever en vanuit daar wordt het steeds duidelijker wat de inrichting van de website zal gaan worden.

Wanneer er een passend en origineel ontwerp van de website is uitgekomen, is het ook handig dat de site volledig werkt naar behoren. Deze technologische kant kan worden verzorgd door een developer. Ook is het mogelijk dat de designer deze taak op zich neemt. Zij kunnen de website dus uiteindelijk in werking zetten, waardoor de site daadwerkelijk gebruikt kan worden. Maar door middel van de A/B-test en Eye-tracking kan er interessante informatie naar boven komen. Beide testen geven inzichten in de werking van de website.

3 A/B-test

Uiteindelijk zal er een beslissing worden gemaakt welk design daadwerkelijk wordt toegepast als officiële website. Wanneer de voorkeur uitgaat naar het testen van de twee designs kan er bijvoorbeeld een A/B-test worden uitgevoerd. Dit houdt in dat een groep website A te zien krijgt, zonder dat zij dat door hebben, waarop de andere groep website B onbewust te zien krijgt. Op basis van deze test kan je analyseren welk design het meest leidt tot conversie. Volgens Frankwatching kan je met een A/B test de conversie optimaliseren. Dit is een goede test om een daadwerkelijke strategische keuze te maken voor het design.

4 Eye-tracking

Om te checken of de structuur van het design past bij de doelgroep is het slim om de Eye-tracking toe te passen. Hierbij wordt er onderzocht waar de bezoekers het meest naar kijken op een website. Daarnaast kan de kijktijd en het kijkgedrag van de bezoekers beter in beeld worden gebracht en kunnen er conclusies worden getrokken waarom bijvoorbeeld bezoekers gelijk de website wegklikken. Wanneer er opgemerkt wordt door de Eye-tracking dat de website nog niet het resultaat boekt dat verwacht werd, kan er worden besloten om bepaalde elementen te veranderen dan wel niet weg te laten.

5 Bijhouden

Helaas is ontwerpen van de website niet een eenmalige klus. Het webdesign dient altijd te worden bijgehouden en bijgewerkt, aangezien de trends blijven ontwikkelen en de doelgroep na verloop van tijd kan veranderen. Wanneer de website niet wordt bijgewerkt, raakt de website verouderd. Dit kan ervoor zorgen dat bezoekers het niet fijn vinden om de site nog te bezoeken. Hierdoor verlies je bezoekers. De perfecte eerste indruk moet blijvend zijn, wanneer dan ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *