4 Tips voor een ijzersterke branding op social media

4 Tips voor een ijzersterke branding op social media

Producten, dienstenen, en organisaties onderscheiden zich van elkaar door branding. Het woord branding stamt letterlijk af van het Oud-Noorse woord “brandr” dat brandmerken betekend. Brandmerken was toen een manier om hun vee van elkaar te kunnen onderscheiden.  

Inmiddels heeft branding een andere betekenis. De American Marketing Association gebruikt ook wel de definite: ‘A name, term, sign, symbol, or design, or a combination of them intended to identity the goods and services of one seller or group of sellers and to differentiate them from those of competition.’ Branding is een essentieel element van marketing. Met een ijzersterke branding kan je je, in de ogen van je doelgroep, onderscheiden van de rest. Je kan op meerdere manier aan een sterke branding werken, waaronder social media. Social media is de perfecte plek om jouw merkidentiteit te uiten naar je doelgroep. Je kunt namelijk gemakkelijk berichten, foto’s en video’s delen met je doelgroep en volgers. Maar hoe doe je dit het best? In dit artikel geeft ik 3 tips, zodat jij een ijzersterke brand op kan bouwen via social media.

Tip #1 Gebruik een sterke tone of voice

Naast een merknaam kan er ook een bepaalde stijl of brandvoice aan een merk gekoppeld worden. Dit noemen we de “Tone of voice”. De tone of voice is stijl waarin een organisatie communiceert met zijn doelgroep. Het toepassen van een consequente tone of voice maakt een bedrijf herkenbaar, en is bepalend voor het imago. Een tone of voice kan serieus zijn, of juist informeel, grappig, luchtig, en ga zo maar verder.

Kijk naar hoe je doelgroep communiceert, en speel hier dan op in!

Deze tone of voice bouw je niet in een dag op. Dit doe je door op de lange termijn een consequente spreekstijl te hanteren op social media. Het is belangrijk om een tone of voice te kiezen die aansluit op jouw doelgroep. Zo kan je ze op de beste manier aanspreken. Doe eens onderzoek naar je doelgroep. Welke tone of voice zou je doelgroep het beste aanspreken? Kijk naar hoe je doelgroep communiceert, en speel hier dan op in.

Tip #2 Vertel een duidelijk verhaal

Via social media kan je een hechte klantenkring opbouwen. Door middel van storytelling kun je de betrokkenheid van je volgers vergroten. Door op social media de juiste verhalen te vertellen kun je contact maken met je volgers. Je kunt inspelen in op hun emoties waardoor je een gevoel van verleiding, samenhorigheid, zingeving, helderheid of overtuiging kunt opwekken. Dit is natuurlijk wat je wilt als brand. Het is helaas alleen niet zo makkelijk.

Denk goed na voordat je een video of foto op social media wilt plaatsen

Storytelling is meer dan alleen een verhaaltje vertellen. Het gaat om luisteren, vangen, leren, vormen, en verspreiden. Door deze elementen samen te voegen kun je jouw volgers op de juiste manier bereiken, en aanzetten tot bepaalde acties. Denk dus goed na voordat je een video of foto op social media wilt plaatsen. Want wat wil je er nou eigenlijk echt mee vertellen? En wat wil je hiermee bereiken? Als je hier goed over nadenkt word je engagement veel groter, en je brand sterker.

Tip #3 Bouw een herkenbare merkidentiteit op

Voor een goede branding op social media is het belangrijk om een goede merkidentiteit aan te houden. De merkidentiteit van een organisatie of product zijn alle visuele elementen. Deze elementen geven het product, of de organisatie, een identiteit in de markt.

Je wilt de plank echt niet mislaan

Kies een sterke merk of productnaam en houd consequent een lettertype, kleur, en vormgevingsstijl aan. Het is belangrijk om hier goed over na te denken. 90% van alle impulsaankopen worden namelijk gedaan op basis van kleur. Je wilt de plank dus niet misslaan. Lettertypes roepen vaak ook associaties op in het hoofd van je volgers. Dit is daarom ook een belangrijke factor in je branding en merkpositionering. Zie dit dus niet over het hoofd. Een sterke merkidentiteit creëer je dus door een consequente huisstijl. Ga hier dan ook rustig voorzitten, en denk er goed over na.

Tip #4 Blijf consequent

Al met al is het dus belangrijk om als merk consequent te blijven. Gebruik consequent een tone of voice, vertel een consequent verhaal, en houd consequent een merkidentiteit aan. Als je consequent blijf in je uitingen en identiteit zal de doelgroep je beter herkennen in de markt. Je onderscheid je dan van de rest. Iedereen zal uit eindelijk weten wat jouw merk is, en inhoud. Dat is wat je wilt toch? Blijf dus lekker consequent.

Na al deze informatie kan je weer verder bouwen aan jouw merk op social media. Wil je meer leren over online marketing, branding, en social media? Lees dan mijn vorige blogs, en houd mijn toekomstige blogs in de gaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *