Meer online verkopen? Gebruik deze trends

Het doel van iedere webshop is om zoveel mogelijk producten te verkopen. Dit lijkt misschien heel makkelijk, maar in de praktijk is dit lastiger dan je denkt. Om een hoge conversie te behalen moet een webshop aan verschillende eisen voldoen. Veel webshops blijken hier niet in te slagen, zo bleek uit onderzoek van e-commerce expert Astrid van der Made. Zo schreef zij op haar platform ‘Succes met je webshop’ een artikel over waar het vaak mis gaat bij webshops. ‘’Ik heb al heel wat succesvolle webwinkels gezien, maar helaas is het aandeel niet-succesvolle webwinkels nog altijd veel groter’’- Astrid van der Made

Waar zit de kink?

Sommige webshops zijn moeilijk te vinden in de zoekmachine, de menustructuur is niet duidelijk, de productomschrijving is niet zo uitgebreid, het aanmaken van een account duurt veel te lang, het afrekenscherm ziet er niet betrouwbaar uit en de opties om af te rekenen zijn erg schaars. Dit zijn allemaal belangrijke touchpoints die goed moeten werken om de bezoeker van dienst te kunnen zijn. De klant is immers koning en deze klantbehoeften veranderen daarom al snel in heuze trends. Hieronder zoom ik voor jullie in op een paar e-commerce trends waar je als online webshop momenteel niet omheen kunt.

Local is key

Een belangrijke trend voor online webshops binnen SEO is dat er meer de focus wordt gelegd op lokale SEO. Dit houdt in dat webshops zich binnen hun meta data meer moeten richten op de lokale doelgroep om deze doelgroep zo specifieker te maken. Deze trend is ontstaan door het mobile first principe waarbij bedrijven merkten dat bezoekers meestal dichtstbijzijnde webshops bezoeken via hun telefoon. De beste manier om deze lokale SEO toe te passen is door duidelijk je NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) te vermelden op de website en in de zoekopdracht. Zo kun je wanneer je in Hoofddorp woont bijvoorbeeld in een zoekmachine intypen: kluswinkel Hoofddorp. Op deze manier zoek je naar kluswinkels in de omgeving van Hoofddorp. Als zoekresultaat zul je suggesties krijgen voor de online webshop van bijvoorbeeld een Praxis of een Karwei bij jou in de buurt. Door deze lokale SEO krijg je webshops bij jou in de buurt die snel kunnen leveren.

Geef iets extra’s

Een andere opkomende trend voor webshops is Augmented Reality. Bij Augmented Reality wordt er aan de werkelijkheid een virtueel deel toegevoegd. Wanneer je bijvoorbeeld online een zonnebril wilt aanschaffen, maar hem eerst graag zou willen passen dan kun je gebruik maken van Augmented Reality. Je kunt dan namelijk met de selfie-camera van je smartphone naar jezelf kijken wanneer je virtueel een bril past. Door deze technologie kunnen bezoekers beter beslissen welke bril ze mooi vinden en wordt de drempel om het product aan te schaffen lager.

Klant is koning

Ook de service die webshops leveren aan hun bezoekers binnen de marketingfunnel wordt steeds belangrijker. Dit wordt gedaan via een chatbox of voice assistence. Deze trend noemen we ook wel conversational commerce. Door de inzet van conversational commerce worden bezoekers via een chatbox of voice assistence geholpen met hun vragen. Deze functie zorgt ervoor dat irritaties bij de klant over vragen wordt voorkomen door de bezoeker snel van dienst te zijn. Op deze manier wordt het bestelproces niet meer afgebroken en zullen de bezoekers door de hulpservice tot aankoop kunnen overgaan.

Creëer vertrouwen

En tot slot is momenteel een van de belangrijkste trends voor webshops het aanbieden van betaalopties waarbij je achteraf kunt betalen. Denk hierbij aan bedrijven zoals Afterpay en Klarna waarbij de bezoeker de gewenste producten kan bestellen en later kan afrekenen. Door als webshop deze optie voor achteraf betalen te geven laat je aan de klant zien dat je ze vertrouwt. Dit vertrouwen wekt bij de klanten een positieve indruk richting de webshop op. Bij Afterpay krijg je nadat je een bestelling hebt gedaan bij een webshop een overzicht van je bestelling en een factuur. Na ontvangst van deze factuur heb je veertien dagen de tijd om het geld over te maken. Deze veertien dagen geven de bezoeker de tijd om de producten thuis rustig te kunnen bekijken en een beslissing te maken om de producten te houden of terug te sturen.

Zo doe je dat

Een bekende online webshop die aan al deze trends voldoet is opticien Charlie Temple. Charlie Temple is een online webshop waar je (zonne)brillen kunt bestellen die speciaal door hen zelf zijn ontworpen. Zij passen bovenstaande trends toe voor hun webshop om hun klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Dit doen ze onder andere door het toepassen van Augmented Reality, het bieden van een goede online service doormiddel van een video call optie met een assistent en door het bieden van een achteraf betalen functie. Door als webshop flexibel te zijn en je aan te passen aan de behoeften van de klanten zul je meer (potentiële) trouwe klanten krijgen. En trouwe klanten komen vaker terug en kopen meer producten. Op deze manier kun je er dus voor zorgen dat je de conversie van jouw webshop verhoogd.

Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over deze nieuwe e-commerce trends? Bekijk dan ook eens mijn andere artikelen over e-commerce op CBwacthing of LinkedIn. Hopelijk zijn deze trends nuttig voor jouw webshop en kun je de conversie verhogen. Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *