Klein bedrijf? Scoor dan nu op Facebook!

– © Negative Space

Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld. Het is ook meteen het platform waar je advertenties en budget het meest tot hun recht komen. Door de vele gebruikers zijn er weinig andere media die het op kunnen nemen tegen de databank van Mark Zuckerberg. Hierdoor is Facebook het meest effectieve platform om gericht te adverteren zodat je voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk geïnteresseerde klanten kunt vinden. 

Tegenwoordig gaat er bijna geen dag meer voorbij zonder dat team Zuckerberg weer iets aan het advertentiebeheer aanpast. Misschien adverteer je al een tijdje op Facebook, en heb je net het gevoel dat je het allemaal een beetje onder de knie krijgt. Jammer, want de wijze waarop adverteren in zijn werk gaat, gaat vanaf september drastisch veranderen. 

Eind augustus kwam facebook met hun vernieuwde layout voor gebruikers. Zo kwamen ze met een “Dark mode” – een functie die je op steeds meer apps ziet terugkomen. Ook bracht de update een strakker en overzichtelijker design. En hoewel het kan zorgen voor veel vraagtekens, ziet het er wel degelijk ruimtelijker en overzichtelijker uit. Ook is de responsiviteit van de website verbeterd. 

Het is dan ook niet meer dan logisch dat de achterkant van facebook ook met een update komt. De huidige structuur biedt adverteerders drie opties. De eerste is het promoten van berichten via de welbekende “Boost post” knop. De meeste adverteerders kiezen echter voor de tweede optie, het stapsgewijs opbouwen van je advertentie. De derde optie is het stapsgewijs opbouwen van je advertentie, die staat bekend als de “Snelle creatie”. 

Covid en adverteren

De drie opties worden teruggebracht tot een all-in-one-optie. Dit klinkt makkelijk, maar in de praktijk betekent het dat veel kleine ondernemers – vaak zonder marketingteam – hun manier van adverteren aan moeten passen en in de nieuwe interface compleet verdwalen. Maar aanpassingen bieden ook kansen. Er is altijd wel iets wat nieuws dat werkt om je merk los te slaan van je concurrenten. En met het oog op de coronacrisis zijn de kleine ondernemers de grote winnaars van deze update. 

– © Jeffrey Czum

Aangezien de evenementenfunctie sinds de uitbraak van covid-19 steeds minder gebruikt wordt, komt Facebook met een rebranding van deze functie. Het is misschien ook niet de beste tijd om samen te komen. Facebook heeft hier een slimme oplossing voor: Bedrijven kunnen hun online-evenementen inplannen, en er tegelijk geld aan verdienen.

De functie stelt ondernemers in staat om ticketprijzen in te stellen, het evenement te promoten, en betalingen te innen. Allemaal vanuit een pagina. En het beste is nog: Facebook hoeft er (nog) niks voor terug. Alle omzet is daarom voor de ondernemer. Dit moet als een schok komen voor ticket en evenementenplatforms die dit wel doen. (Kuch Kuch… Ticketmaster)

Ook verbeterde Facebook haar “Watch” functie, waarmee ze de strijd willen aangaan met grote videoplatformen zoals Youtube en Netflix. Dit biedt enorme kansen voor videoadvertenties. Deze soort advertenties nemen de laatste tijd steeds meer toe in effectiviteit. De “watch” functie creëert namelijk meer ruimte voor advertenties op het platform, en omdat deze functie in populariteit toeneemt, neemt ook de ruimte voor zulke advertenties toe. Dit zorgt ervoor dat jouw advertenties meer kans hebben om voor een zo goedkoop mogelijke prijs aan de potentiële klanten kan worden aangeboden. 

Veranderend consumentengebruik

Toch zal je videoadvertentie hierdoor niet meteen goed presteren. Facebook past de manier van adverteren aan omdat ook het facebookgebruik van de consumenten veranderd. Het grootste verschil is de verlaging van de aandachtsspanne. In 2016 en 2017 was er een grote toename in die spanne te zien, van 55 naar 228 seconden. Maar dit heeft geen stand gehouden. Een jaar later was deze aandachtsspanne slechts 10 seconden. In 2020 is deze spanne verder teruggelopen tot zo’n 9 seconden. Ook worden video’s steeds vaker zonder geluid bekeken. Het is voor jou als ondernemer dus belangrijk dat je hierop inspeelt. 

Een belangrijke tip is dus: Hou het kort. Vermijd eventueel intro’s en zorg dat de call-to-action aan het begin van de video verwerkt wordt. Ook moet je het juiste videoformat selecteren. Uit onderzoek van Vidyard blijkt dat how-to-videos samen met explainers, testemonials en productdemonstraties het best presteren. Is jouw bedrijf geschikt voor een van deze vier video’s? Speel daar dan op in. 

Hoewel er dus kansen voor kleine ondernemers liggen, is het belangrijk dat je de juiste strategie gebruikt om die kansen optimaal te gebruiken. Focus je niet op één aspect van het marketen, maar probeer dingen uit, verzamel data, pas aan, en begin weer opnieuw. Langzamerhand zal je je doelgroep beter beginnen te begrijpen en weet je wat ze activeert. Leer ze kennen, en zorg dat ze jou leren kennen. Succes gegarandeerd. 

Maxim Hoekmeijer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *