Het sneeuwbaleffect van marketing

Als startend bedrijf heb je een doel, een gezamenlijke passie maar ook vaak weinig budget. Hoe zorg je er dan voor dat je naamsbekendheid krijgt of exponentiële groei? Daarnaast is er negen van de tien keer ontzettende concurrentie en hoe ga je die verslaan? Classpass en Deliveroo zijn bedrijven die door middel van hele slimme marketing uit zijn gegroeid tot strategische helden. Waarom zijn deze bedrijven zo gigantisch snel gegroeid en hoe kan een bedrijf met zo min mogelijk kosten zo viraal mogelijk gaan?

Guerrillamarketing

Allereerst moet je missie & visie kloppen, vervolgens moet je product daarop aansluiten en je website moet tot in de puntjes geperfectioneerd zijn, maar dan komt het belangrijkste want hoe ga je jouw merk wereldbekend maken en zorg je voor een snellere groei? Natuurlijk heb je online marketing en sociale media om je product te promoten maar hoe doe je dat als je net begint en exponentieel wilt groeien. Aangezien een startend bedrijf vaak niet over veel kapitaal beschikt voor uitgebreide marketingcampagnes, is deze vorm van marketing perfect. Een groot resultaat in een korte tijd en dus met minder kosten oftewel door middel van guerrillamarketing. Guerrillamarketing is een techniek waarbij budget een kleine rol speelt, je wilt het liefst zorgen voor een bepaald soort ophef maar dat is vaak lastig te bereiken. Toch kan je met weinig een bijzondere campagne starten, zoals een beveiligingsbedrijf dat echt geld in bushokjes plaatsten met beveiligd glas en onderstaande tekst “bij ons kom je niet zomaar binnen”. Mensen begrijpen direct de link en zien de humor ervan in. Het betekent eigenlijk dat in een korte periode zo veel mogelijk bekendheid wilt creëren zonder al te veel kosten. Het gaat erom dat je out of the box denkt, op grote schaal en de grenzen opzoekt. Het moet natuurlijk altijd bij je product of dienst passen maar je kan heel veel kanten op! Actualiteit, timing en creativiteit zijn hier het allerbelangrijkste. Doe inspiratie op en start een campagne.

De concurrentie verslaan

Een andere optie is om gebruik te maken van bepaalde methodes namelijk door gebruik te maken van kortingscodes, acties of gratis diensten/producten aanbieden als bestaande klanten nieuwe mensen werven. Hier heeft Classpass, wat een sportabonnement is, goed gebruik van gemaakt. Classpass is een platform waar mensen zich kunnen inschrijven en credits kunnen kopen om zo overal in Amsterdam of ergens anders sportlessen te kunnen volgen. Een slim idee maar niet ontzettend vernieuwend want er was al concurrentie op dit gebied. In een rap tempo wist de hele omgeving van Classpass af en dat ging als volgt. Je kon bij Classpass een maand gratis sporten winnen als je een vriend of vriendin zich liet opgeven. Ook mocht iedereen die nieuw was Classpass een maand gratis uitproberen. Doormiddel van slimme trucjes kon dat ook echt maar één keer en liepen ze geen latere opbrengsten mis. Steeds meer mensen kozen voor dit abonnement, omdat het gratis was en bleven vervolgens door de tevredenheid en het lastige uitschrijf proces. Het sneeuwbaleffect ging als een dolle door Amsterdam heen en na ongeveer een half jaar versloegen zij alle concurrentie. Je hebt meerdere vormen van growth hacking maar deze blijkt toch bijzonder goed te werken! Voor wat hoort wat en dat heeft Classpass goed begrepen. In het begin opbrengsten mislopen door ze gratis aan te bieden maar later wel als enige overeind blijven staan.

Growth hacking

Growth hacking is een experiment gedreven marketing manier om je bedrijf sneller te laten groeien. Soms heb je geen tijd om veel te testen en is het belangrijkste dat je snel presteert.

Zo heeft ook bijvoorbeeld Deliveroo door middel van bizarre kortingscodes de strijd gewonnen van bezorgdienst Foodora. In plaats van oneindig veel onderzoek te doen naar wat de doelgroep nodig heeft ga je dit meteen testen. Je kan verschillende methodes gebruiken en moet eerst kijken welke het best bij je bedrijfsmodel past.

De bekendste methode

De lean startup methode draait om snel leren wat wel en wat niet werkt. Het is de bekendste methode onder growth hackers en is wordt overal ter wereld gebruikt. Als bedrijf kan je verschillende dingen gaan uitproberen. Je kan nu controleren of slimme acties werken. Zo kan je bijvoorbeeld zien of je bij gratis proefperiodes aanzienlijk meer abonnees krijgt of dat het niet echt aan slaat. Het is van belang om de informatie die je hieruit krijgt goed te traceren. Dit kan je allemaal analyseren en daar weer op in spelen. Uiteindelijk zijn de data die je verzamelt je leidraad en zorgen voor een snellere groei. Data is dus key! Je past constant je product of dienst aan, verbetert bepaalde methodes en perfectioneert alles tot dat je weet wat wel en wat niet werkt.

Omdat startende bedrijven vaak niet veel marketingbudget hebben is het belangrijk om kosten te besparen daarom kiezen veel startups voor de lean startup methode en ook voor bijvoorbeeld guerrillamarketing. Aandacht wekken van de consument is belangrijk maar het overhalen van de consument tot conversie is nog belangrijker. Make them an offer they cannot refuse!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *