Een relatie opbouwen met je klanten doe je zo!

George Pagan III

Ben jij een beginnend bedrijf en heb je geen idee hoe je een gezonde relatie opbouwt met je klanten? Dan is dit artikel voor jou gemaakt! Met deze do’s and don’ts ben jij straks helemaal op de hoogte van hoe je engagement creëert via social media. Na wat tijd en moeite zijn je klanten niet meer weg te slaan op je socials.

Engagement

Laten we beginnen met de basis, want wat is engagement nou eigenlijk? Een goede vertaling van engagement is betrokkenheid. Wanneer is een klant nou precies betrokken bij jouw bedrijf? Dit is de laatste jaren gelukkig makkelijker terug te zien in bijvoorbeeld social media. Een klant reageert op jouw kanalen of brengt uit zichzelf een bericht naar buiten over jouw product/dienst. Dat is de mate waarin klanten betrokkenheid tonen. Misschien denk je nu: “Dit is niet wat er op mijn social media gebeurd”. Maak je vooral geen zorgen, hier komen een aantal do’s and don’ts die jou goed op weg helpen!

#1 Stel een vraag

Je wil het liefst zoveel mogelijk interactie creëren met je klanten. Dit is makkelijk te bereiken door bijvoorbeeld een vraag te stellen. Dat kan echt van alles zijn, van een vraag over een product of dienst tot een vraag over wat voor content jouw klanten graag willen zien. Het triggert de lezer om meer te doen met de informatie die zojuist gegeven is. Ze kunnen hierdoor deelnemen aan een discussie die ontstaat. Want laten we even eerlijk zijn, iedereen houdt van een goede discussie op social media. Je geeft je klanten wederom het gevoel dat ze ertoe doen en dat hun mening telt. Niks is beter dan dat je kan zeggen dat jouw klanten bijdragen aan een beter product of dienst.

Je wil het liefst zoveel mogelijk interactie creëren met je klanten. Dit is makkelijk te bereiken door bijvoorbeeld een vraag te stellen. Dat kan echt van alles zijn, van een vraag over een product of dienst tot een vraag over wat voor content jouw klanten graag willen zien. Het triggert de lezer om meer te doen met de informatie die zojuist gegeven is. Ze kunnen hierdoor deelnemen aan een discussie die ontstaat. Want laten we even eerlijk zijn, iedereen houdt van een goede discussie op social media. Je geeft je klanten wederom het gevoel dat ze ertoe doen en dat hun mening telt. Niks is beter dan dat je kan zeggen dat jouw klanten bijdragen aan een beter product of dienst.

Dilemma Op Dinsdag is een Instagramaccount die telkens een vraag stelt en daarmee veel likes en reacties genereert. Zij zijn heel goed in het creëren van interactie, zoals in deze post.

#2 Beeldmateriaal    

Ralp (Ravi) Kayden

Heel social media draait tegenwoordig om beeldmateriaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan foto’s en video’s. Dat soort content scoort altijd goed onder social mediagebruikers. Door de boodschap visueel te maken, blijft het beter hangen en zullen jouw klanten erover praten met anderen. Twee belangrijke voordelen van beeldmateriaal, zijn: het trekt de aandacht en het zorgt voor een goede afwisseling. Niemand heeft behoefte aan content met alleen maar tekst, dus schrijf vooral geen lappen tekst over jouw bedrijf. Dit helpt je namelijk ook om de strijd met informatie-overload aan te gaan.

Heb je een voorbeeld nodig van goed beeldmateriaal? Neem dan eens een kijkje op de Instagrampagina van Nike. Zij weten hun foto’s en video’s krachtig neer te zetten.

#3 Timing

Aangezien ieder bedrijf gebruik maakt van social media, kan het soms lastig zijn om op te vallen. Soms moet je geluk hebben dat jouw bericht eruit gepikt wordt. Toch kan je daarbij heel handig gebruik maken van een perfecte timing. Het kan voorkomen dat die tijdstippen niet goed uitkomen, maar ook daar heb je verschillende tools voor. Zo kan je bijvoorbeeld je bericht inplannen op Facebook. Zo wordt het bericht geplaatst op de gewenste dag en tijdstip. Laat je bericht dan niet ongecontroleerd achter. Je wil natuurlijk geen spelfouten of desinformatie plaatsen!

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat je berichten het beste bekeken worden op zaterdag en zondag. De meeste mensen zijn dan vrij en besteden hun vrije tijd aan social media. Toch zijn ook donderdag en vrijdag goede dagen om je bericht de deur uit te doen. De beste tijdstippen zijn: 09:00, 13:00 en 15:00 uur. De meeste likes krijg je om 15:00 uur en je bericht wordt het vaakst gedeeld om 13:00 uur.

#4 Wees transparant

Markus Spiske

Klanten vinden het interessant om te zien waar jouw bedrijf zich mee bezig houdt. Je geeft de klanten het gevoel dat ze erbij betrokken worden. Vanuit de klanten ontstaat dan een stukje waardering voor het bedrijf en voor de moeite die je in ze steekt. Je creëert hiermee een open karakter en laat zien dat betrokkenheid hoog in het vaandel staat. Combineer je transparantie met een leuke video waarin je een kijkje in de keuken geeft. Hiermee vang je twee vliegen in één klap! Zorg er wel voor dat je niet te transparant bent, sommige dingen mogen best een mysterie blijven voor je klanten. Weet je niet zo goed hoe je dat het beste aan moet pakken? Neem dan een voorbeeld aan de “What’s in the Big Mac Sauce-video” van McDonalds.

#5 Winactie

Wat het volgens Small Business Trends altijd goed doet op social media is een wedstrijd of winactie. Hiermee geef je een product of dienst gratis weg, maar je krijgt er tegelijkertijd veel voor terug. Met zo’n winactie maak je gebruik van het liken, reageren en delen van je bericht. Hiermee genereer je meer volgers op bijvoorbeeld Facebook en Instagram en maken meer (potentiële) klanten kennis met jouw bedrijf. Wanneer het product of de dienst in goede aarde valt, zal de gelukkige winnaar wellicht vaker een aankoop bij je doen. Wederom kan je hierbij gebruik maken van beeldmateriaal en een aanstekelijke, korte tekst. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je iedere maand een winactie doet. Hiermee kan je de geloofwaardigheid van je klanten verliezen. Om de vier maanden of twee keer in het jaar is genoeg! Je bedrijf verbinden aan een bekend merk en daarmee een winactie doen werkt natuurlijk ook. Kijk bijvoorbeeld naar deze winactie van Wehkamp in samenwerking met Adidas.

Met deze do’s and don’ts heb je snel een goede relatie opgebouwd met je klanten via social media. Wij zijn natuurlijk reuze benieuwd naar het resultaat. Laat ons vooral weten of je onze tips hebt gebruikt en wat het gevolg ervan is!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *