Deze 3 branding trends zijn het waard om een risico te nemen

Branding trends kunnen je helpen om jouw merk een actuele insteek te geven. Zeker als beginnend ondernemer is het slim om rekening te houden met de laatste ontwikkelingen nu jouw bedrijf nog optimaal wendbaar is. Zo maak je keuzes die op de lange termijn houdbaar zijn. De inzet van branding is echter niet zonder risico: het kan jouw merk maken of breken. Herinner je het omstreden reclamefilmpje van Pepsi met Kendall Jenner nog? Ik zal je geheugen even opfrissen.

In 2017 bracht Pepsi een commercial naar buiten die inspeelde op de protesten tegen het politiegeweld in Amerika. Een onderwerp dat nu bijzonder actueel is, maar Pepsi zal het niet een tweede keer in zijn hoofd halen om hiermee aan de haal te gaan. Het merk kreeg een stortvloed aan kritiek over zich heen. Wat ging er precies mis?

In het reclamespotje is te zien hoe model Kendall Jenner zich aansluit bij een groep demonstranten die door de stad marcheren. Tegen het einde van de commercial loopt Jenner op een politieagent af en geeft hem een blikje Pepsi. Hiermee verdwijnt de spanning tussen beide kampen als sneeuw voor de zon en kan het protest zich in harmonie voortzetten. Pepsi probeerde met deze commercial in te spelen op een maatschappelijke trend, namelijk het strijden tegen ongelijkheid binnen de samenleving. Klinkt goed zou je denken, maar bij veel (zwarte) Amerikaanse burgers schoot deze poging in het verkeerde keelgat. De commercial werd als onoprecht ervaren. Of zelfs al een manier om geld te verdienen aan het bloed, zweet en tranen van de échte demonstranten.

Als een mensenrechtenorganisatie met een soortgelijke commercial naar voren was gekomen, had dit dan ook geleid tot controverse? Waarschijnlijk niet. Het verhaal kreeg het label “fake”, omdat de boodschap niet past bij het merk Pepsi. De missie en kernwaarden van Pepsi hebben niks te maken met het aanpakken van een maatschappelijk probleem als discriminatie of ongelijkheid. En dan kun je je ook nog afvragen of Kendall het juiste gezicht was voor deze campagne…

Om deze reden is het onverstandig om als merk lukraak mee te gaan met alle (branding) trends. Zo verlies je aan authenticiteit en geloofwaardigheid. Met dit in ons achterhoofd, gaan we kijken naar drie branding trends voor 2020 én wat deze trends kunnen opleveren bij een juiste inzet.

1 – Authenticiteit

We zijn gewend aan reclames waarin ons de wereld wordt beloofd. En dan ook nog een maakbare wereld waarin de nieuwste dagcrème onze rimpels doet verdwijnen. Met mooie marketingpraatjes kun je tegenwoordig achteraan in de rij aansluiten. Consumenten prikken hier moeiteloos doorheen en dit gaat ten koste van het vertrouwen in jouw merk.

Uit een wereldwijd onderzoek van Deloitte uit 2020 blijkt dat millennials en generatie Z grotendeels hun vertrouwen in bedrijven en overheden verloren hebben. 43% van hen vindt zelfs dat communicatie via massamedia een negatieve impact heeft op de wereld. Authenticiteit komt naar voren als antwoord op dit wantrouwen. Het hoeft allemaal niet perfect te zijn, maar wel écht. Een merk dat dit goed begrepen heeft is Dove. Al in 2014 sloegen zij een nieuwe weg in met hun missie “Beauty should be a source of confidence and not anxiety.” Deze boodschap komt consistent terug in hun marketingcommunicatie waarin trotste, gelukkige vrouwen in alle vormen, kleuren en maten centraal staan.

unieke pion versus acht dezelfde pionnen, effect van branding
Foto door Markus Spiske via Pexels

Wat je niet moet doen: zeggen wat jij denkt dat de consument wil horen. Ga op zoek naar het eigen karakter van jouw brand. Kijk kritisch naar je missie en kernwaarden en breng deze samen in het verhaal rondom jouw product of dienst. En wees vooral niet bang voor een scherp randje. Hoe harder jouw brand zich ergens over uitspreekt, des te sterker de connectie is met mensen die zich hierin herkennen.

 2 – Sociaal bewustzijn

Al jarenlang is er een trend zichtbaar waarin consumenten aandacht besteden aan de ecologische, sociale en politieke implicaties van de producten die ze kopen. Uit een onderzoek van Nielsen onder 30.000 consumenten in meer dan 60 landen blijkt zelfs dat 66% van hen bereid is om meer te betalen voor producten van een merk dat maatschappelijk betrokken is. Deze maatschappelijke betrokkenheid kan van alles betekenen: van het gebruiken van lokale grondstoffen om uitstoot te reduceren tot het creëren van meer diversiteit op de werkvloer.

kleine glazen globe in handen
Photo by Bill Oxford on Unsplash

Wat je niet moet doen: Overal tegelijk willen zijn. Dit is waar Pepsi de mist in ging. Geweldig dat je je met jouw brand wilt inzetten voor een good cause, maar je kunt niet in je eentje de wereld veranderen. Focus je op een of twee maatschappelijke problemen en maak daar écht een verschil.

3 – Bouw een online community

Dat online aanwezigheid onmisbaar is geworden om top-of-mind te zijn, wisten we al even. Nu komt er een nieuwe trend om de hoek kijken: branded online communities. Dit zijn platforms waarop consumenten kunnen praten over aan het merk gerelateerde onderwerpen. Leden discussiëren met elkaar, delen tips en irritaties. Als merk kun je hier vragen stellen aan de consument en hun intensief betrekken in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Dit leidt tot een hoge betrokkenheid bij jouw merk en niet te vergeten tot een hoop waardevolle data. Als beginnend ondernemer is het aan te raden om niet direct te investeren in een website. Het simpelweg aanmaken van een facebookpagina volstaat.

Wat je niet moet doen: probeer het gesprek binnen de community niet te sturen. Je wilt juist eerlijke feedback ontvangen. Het is geen sales page, dus probeer ook niet stiekem je producten te verkopen via deze weg.

Natuurlijk zijn er nog veel meer trends op het gebied van branding. Toch denk ik dat je al een heel eind bent in de strijd om op te vallen als je goed inspeelt op deze drie ontwikkelingen. Succes en vergeet niet te genieten van het creatieve proces!

Bronnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *