De kracht van beïnvloedingspsychologie

7 tips voor social media

Consumenten maken dagelijks veel online keuzes en die keuzes zijn niet altijd makkelijk. Dat komt door alle prikkels die mensen online krijgen. Ook zijn er veel elementen die van invloed zijn op de keuzes die je maakt. Denk aan bepaalde emoties, eerder gemaakte keuzes of de omgeving van het bericht. Vaak zou je denken dat een keuze volledig gebaseerd is op emotie, maar wat als je daar als bedrijf ook invloed op kan hebben? Dat zou betekenen dat je jouw consumenten een bepaalde (denk)richting opstuurt, die misschien wel voor vaste klanten/volgers zorgt.

Doordat social media niet meer uit ons dagelijks leven is weg te denken, ben je als bedrijf genoodzaakt om actief bezig te zijn met social media. Er zijn allerlei tips om hier een begin mee te maken. Maar met alleen actief bezig zijn kom je er helaas nog niet. Je wilt dat volgers je content waarderen, snappen en daardoor vervolgens een klant worden. Hoe kan je als bedrijf je volgers beïnvloeden via social media? Hoe creëer je een unieke en krachtige merkstem op social media?

#1 Psychologische beïnvloeding

Psychologische beïnvloeding houdt in dat je het gedrag van je klanten kent. Je hebt als bedrijf de mensenkennis van je doelgroep nodig om succesvol te kunnen zijn op social media. Denk aan belangrijke aspecten als interesses en gebruik. Vervolgens kan je hierop inspelen. We zullen namelijk eerder een merk leuk vinden en kiezen dat inspeelt op onze interesses en waar we gratis voordelen van krijgen (zoals leuke winacties).

#2 Sociaal bewijs

Het is algemeen bekend dat mensen gevoelig zijn voor sociaal bewijs. Als veel mensen iets doen, volgt de rest vaak ook wel. Dit geldt ook voor social media. We volgen eerder merken die door anderen ook gevolgd worden en vertrouwen merken die door anderen ook vertrouwd worden.

#3 Waarde

Tegenwoordig hebben mensen steeds meer waarde en empathie nodig om iets leuk te vinden en dat is best lastig. Om toch aandacht te trekken van je volgers zal je moeten proberen om waarde te bieden. Denk aan het delen van content met een goede inhoud en een goed verhaal. Ook is het hebben van interactie van groot belang; communiceren en vragen beantwoorden. Volgens Cialdini stimuleer je mensen zo om iets terug te doen en vergroot je de interesse in je merk. Eigenlijk is zelf actief zijn de basis; volg anderen terug, geef likes en reageer!

#4 In-group

De in-group van je volgers kennen en beïnvloeden is een slimme manier om je volgers te motiveren. Een in-group bestaat namelijk uit mensen met wie je je kan identificeren, met wie je een sociale gelijkenis hebt. Kleine dingen, zoals dezelfde interesses, maken dat mensen elkaar toelaten in hun in-group. Als je weet wie je doelgroep is en wat er binnen hun in-group valt, kan je ze beïnvloeden en proberen als bedrijf tot de in-group te behoren. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het inzetten van influencers.

#5 Consistente aanwezigheid

Volgens de beinvloedinggsprincipes van Cialdini is dit een onmisbaar aspect bij social media marketing. Een merk dat dagelijks aanwezig is op social media is veel betrouwbaarder dan een merk dat maandelijks aanwezig is. Als je op een account komt en de laatste post was twee dagen geleden, zal je het account eerder gaan volgen dan wanneer de laatste post weken geleden was. Daarom is het belangrijk dat je consistent aanwezig bent en je feed elke keer bijwerkt. Zorg voor een duidelijke stem.

#6 Deadlines

Mensen zijn enorm gevoelig voor deadlines, het liefst vermijden we deze of doen we iets ruim voor het einde van de deadline. Ook hier kan je als bedrijf op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kortingscodes met een ‘deadline’ of door iemand persoonlijk aan te spreken trigger je iemand om bepaald gedrag uit te voeren.

#7 Eenvoud

Ons brein heeft twee systemen: onbewust en bewust. Bij het bewuste systeem denken we rationeel na en bij het onbewuste systeem reageren we automatisch. Bij het gebruik van social media staat ons onbewuste systeem centraal. Van actief en rationeel nadenken raken we snel uitgeput. Social media gebruiken we juist voor ontspanning en geruststelling. Denk aan het kijken van grappige filmpjes of het automatisch liken van berichten. Dit betekent dat je social media-account zoveel mogelijk eenvoud nodig heeft. Dingen die je moet vermijden: berichten met veel denkwerk en een post die meerdere acties vraagt van je volgers.

Met deze tips ga jij zeker invloed op het gedrag van je klanten hebben en kan je een unieke stem naar buiten brengen. Gebruik de elementen aangepast op jouw bedrijfscultuur en zorg ervoor dat je ze continu aanscherpt. Probeer een goede mix te vinden tussen je strategie en de behoeften van je klant om de tips op de beste manier in te zetten. En wanneer dat lukt ben je klaar om met deze tips je volgers en klanten een voor een binnen te halen!

Afbeelding van Pixelkult via Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *