Branding kan je maken of breken: goede voorbeelden en grote missers

Al zolang er bedrijven en merken bestaan wordt er aan branding gedaan, maar tegenwoordig wordt het steeds makkelijker voor consumenten om alternatieven te vinden en merken te vergelijken. Dit zorgt er dan ook voor dat branding juist nu van onschatbare waarde is. Branding kan heel goed maar ook extreem verkeerd aangepakt worden, zoals de 2 (onbewust) racistische reclames van H&M en Heineken. Deze voorbeelden en meer zullen in dit artikel worden toegelicht.

Wat is branding?

Branding is in de eerste instantie bedoeld om aan te geven dat iets gemaakt is door een bepaald merk en omvat een logo, huisstijl, manier van adverteren, marketing en de producten die je verkoopt, maar tegenwoordig is branding nog veel meer dan dat. Door middel van branding zet je de waarden van het bedrijf om in een identiteit die het merk volledig vertegenwoordigt. Bij goede branding komen de merkwaarden van je bedrijf terug in alle vormen van communicatie van het bedrijf naar de klant. Voorbeelden zijn: in de advertenties die je plaatst, de e-mails die je stuurt, de communicatie met de klant en gesprekken die je voert op social media. Het doel van branding is om de emotionele binding tussen het bedrijf en de klant te versterken. Op deze manier krijgt jouw merk in de ogen van de consument een meerwaarde in vergelijking met andere merken.

Het voordeel van goede branding

In de online wereld waar we nu in leven is er meer concurrentie dan ooit tevoren. Het is voor de consument heel makkelijk om alternatieven te vinden en merken met elkaar te vergelijken. Vandaar dat het zeer belangrijk is om je als merk te onderscheiden. Zo kiezen klanten al snel voor een ander merk als dat merk een lagere prijs garandeert, tenzij ze al een voorkeur voor jouw merk hebben ontwikkeld. Als je het goed aanpakt, zul je met behulp van branding loyale klanten krijgen die weten dat ze bij jou krijgen wat ze willen. Deze klanten zullen niet meer op zoek gaan naar alternatieven, maar hebben dan een voorkeur voor jouw merk en dit is tegenwoordig van onschatbare waarde!

Voorbeelden van goede branding

Coca Cola is een perfect voorbeeld van goede branding. Niemand twijfelt aan de kwaliteit van Coca Cola en ze zijn dan ook de onbetwiste marktleider op het gebied van frisdrank. Ook zullen veel mensen bij kerst automatisch aan Coca Cola denken en dat komt wederom door de goede branding. Zo kent iedereen de Coca Cola kersttruck wel die in de reclames rond kerst door de dorpjes rijdt met het liedje ‘holidays are coming’ op de achtergrond. Daarnaast is McDonalds nog een schoolvoorbeeld van goede branding. Door in elk filiaal over de hele wereld dezelfde ervaring en kwaliteit te bieden en door in te spelen op de lokale behoeftes van klanten weten veel mensen dat ze bij de McDonalds altijd goed zitten. Als laatste voorbeeld wil ik Starbucks vermelden. Door van koffie drinken een echte klantervaring te maken door middel van een stijlvol design in alle winkels, een gezellige sfeer, op maat gemaakte koffie, vriendelijk personeel en een snelle service hebben ze de koffiebranche veroverd.

Deze merken hebben het stuk voor stuk voor elkaar gekregen om zich door middel van branding te onderscheiden van hun concurrenten. Door de strategieën en unieke ideeën van deze merken te bestuderen kun je als beginnend ondernemer een hoop leren over branding!

Voorbeelden van slechte branding

Branding kan ook zeer negatief uitpakken als je niet goed uitkijkt. Zo kunnen bepaalde foutjes in reclames of uitlatingen op social media leiden tot een hoop negatieve reacties of zelfs een boycot van jouw merk of bedrijf. Een voorbeeld van zo’n foutje was een foto van H&M, waarop een kind van kleur te zien was met een shirt waarop stond: ” The coolest monkey in the jungle.’ Dit leidde tot duizenden negatieve reacties en haalde ook het nieuws. Een ander voorbeeld van slechte branding betreft een reclame van Heineken. In deze reclame wordt een biertje langs 3 mensen van kleur geschoven, waarna een witte vrouw het biertje pakt. Dan verschijnt de tag line in beeld met de tekst: ” Sometimes, lighter is better.” Ook deze reclame werd door duizenden mensen als racistisch ervaren.

Slechte branding zorgt voor slechte business, want als jouw merk niet op de juiste manier wordt ervaren, betekent het dat jouw klanten naar de concurrent gaan of jouw merk/bedrijf helemaal niet zullen overwegen. Deze merken doen het over het algemeen zeer goed op het gebied van branding, maar grote fouten als dit kunnen je merk ernstig schaden. Zo zijn branding fouten niet alleen slecht voor de verkoop en klantloyaliteit, maar H&M moest na bovengenoemde fout zelfs al zijn winkels in Zuid-Afrika sluiten.

In conclusie

Zoals de titel al zegt kan branding jouw merk dus maken of breken. Maak gebruik van branding, leer van de bedrijven die branding goed onder de knie hebben, maar leer ook van de fouten van grote bedrijven. Als je het goed aanpakt zul je een hoop loyale klanten werven en zal jouw bedrijf een succes worden!

Bronnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *