7 tips voor het schrijven van een succesvolle commerciële tekst

Wil jij je eigen commerciële teksten schrijven maar weet je niet waar je moet beginnen? Of krijg je maar niet de resultaten die je verwacht had? Geen paniek! Het schrijven van een succesvolle commerciële tekst is niet iets wat je zomaar even uit de mouw schudt. Het is anders dan andere teksten omdat het ook een ander, specifiek doel heeft, namelijk: verkopen. Er zijn een aantal tips, voorwaarden en ongeschreven regels die ik met je ga delen waardoor je wél de verwachte resultaten zult behalen.

1. Maak de boodschap duidelijk vanaf het begin

Ten eerste is het belangrijk om precies te weten wat je wil. Wat is het doel van de tekst die je gaat schrijven? Wat wil je ermee bereiken? Stel een zo specifiek mogelijk doel op, probeer niet alles in één tekst te proppen. Want als jij gefocust bent op dit specifieke doel, is de lezer dat ook.

2. Een goede eerste indruk is het halve werk

De aandacht curve van de mens is kort. Zeker voor het lezen van online teksten, dat is een gegeven (helaas). Daarom moet je zorgen dat je de lezer in de eerste paar zinnen hebt overtuigd om te blijven lezen. En dat is niet makkelijk. Hier zijn een aantal tips:

  1. Ga in op de pijnpunten van de lezer, grijp direct het probleem aan. Waar zit hij mee en wat wil hij van jou horen?
  2. Bevestig dat hij dit van jou zal krijgen. Maak duidelijk dat hij nu niet meer weg moet klikken omdat jij het juiste antwoord hebt op zijn vraag, en niemand anders.
  3. Sla een toon aan die motiveert. De mens is geprogrammeerd om lui te zijn. We willen het liefst zo min mogelijk doen voor het beste resultaat. Geef niet te veel opdrachten in de eerste alinea. En maak duidelijk dat zijn doel haalbaar is.

Een goed voorbeeld is ‘’Facebook Shops: zo begin je’’ van Bianca van de Ketterij op Frankwatching. Zij maakt in de intro direct duidelijk wat je kan verwachten, zij heeft het antwoord. En met de geniale zin: ‘’We zetten de antwoorden voor je op een rij’’, speelt ze in op de luiheid van de mens. Je hoeft hier niets voor te doen.

3. Betrouwbaar overkomen

Een online aankoop doe je niet zomaar. Hier is een flinke dosis vertrouwen voor nodig. En dat doe je niet alleen met keurmerken en een goede review. Om dat vertrouwen te winnen, zijn een aantal dingen noodzakelijk. Als eerste, foutloze teksten. Naast het feit dat teksten met fouten niet fijn zijn om te lezen, haken mensen hierdoor ook af. Onjuiste spelling is niet alleen onprofessioneel, maar de bezoeker raakt ook het vertrouwen kwijt. Laat dus altijd even je teksten controleren en… (online) woordenboeken zijn je beste vriend!
Daarnaast plaats je alleen relevante, eenvoudige content op je website. Zorg dat je lezers je kunnen begrijpen zonder daar moeite voor te doen. Plaats geen onnodige content voor bijvoorbeeld opvulling. Ook dit kan het vertrouwen schaden.

4. Actief schrijven

Met actief schrijven bedoel ik het volgende. Draai niet om je punt heen, nogmaals, mensen zijn lui: straight to the point dus. Schrijf met werkwoorden en ontwijk de voltooide tijd. Als je de lezer nog moet overhalen tot koop, is de actie nog niet voltooid. Gebruik dus liever woorden die aanzetten tot actie zoals ‘’kom’’ of ‘’doe mee’’. Ook is het belangrijk om alle ‘’wij’’ en ‘’ik’’ te vervangen door ‘’jij’’ of ‘’u’’. Dit zet de lezer weer aan tot actie, en geeft de impressie dat je je focust op de lezer/klant in plaats van op jezelf.

Bron: eigen afbeelding

5. Een beleving en geen verkooppraatje

Maak van een simpele aankoop een beleving. Een flatscreen 3D TV voor €600,- heeft de klant waarschijnlijk niet echt nodig. Maar ‘’een welverdiende levensechte ontsnapping aan de realiteit’’ misschien wel. Of ‘’een verzameling van je meest dierbare herinneringen’’, wie wil dat nu niet? Terwijl je dat fotoboek van je vakantie eigenlijk niet echt nodig hebt.

6. Call to action

Een commerciële tekst schrijf je met een doel, zorg er dus voor dat de bezoeker dit doel ook uit gaat voeren. Een goede tekst met gebrek aan goede afsluiting is nutteloos. Sluit het liefst elke tekst af met een call to action. ‘’Dus koop hem nu!’’, ‘’lees nu verder’’, ‘’laat het niet aan je voorbijgaan!’’. Allemaal goede voorbeelden die je kunt gebruiken. Want uit zichzelf zal de bezoeker het niet doen. Want voor de laatste keer… mensen zijn lui.

7. De beste manier van testen

Lees of laat je tekst nog eens nalezen uit het perspectief van de bezoeker. Zou jij jouw product of dienst kopen? Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar men vergeet vaak dat je zelf de beste tester bent. Omdat jij precies weet wat je doel is, en je het meest kritisch bent op je eigen werk.

Vragen? Of wil je advies over jouw eigen tekst? Laat het hieronder weten in de reacties, ik help graag!

Meer weten over mij en mijn werk? Klik dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *