Waarom social branding belangrijk is voor jouw merk

Tegenwoordig is social media een uitstekende manier om je doelgroep te bereiken. Steeds meer generaties bevinden zich op platformen als Facebook en Instagram. Dit is dan ook de ideale plek om jezelf te laten zien als merk om zo je bekendheid te vergroten. Dit wordt ook wel social branding genoemd.

De term social branding bestaat nog niet zo lang. Het is een combinatie van branding en social media. Ik ga er even van uit dat je weet wat social media is. Branding is een ander verhaal. Branding wordt vaak gezien als het merk, een huisstijl en een logo. Maar branding gaat veel verder dan dat. Als merk heb je een eigen uitstraling en een eigen taal. Branding is het gevoel en het beeld wat (potentiële) klanten bij jouw merk en bedrijf hebben.

Maar waarom is social branding dan zo belangrijk? Het gaat niet meer alleen om een aantrekkelijke en opvallende uitstraling. Het is net zo belangrijk geworden, misschien nog wel belangrijker, hoe je je als merk gedraagt. De doelgroep kijkt naar hoe jouw merk zich opstelt op bijvoorbeeld social media. Daarom geef je je merk een sociaal karakter. Maar dit betekent niet dat je er met het creëren van een Facebook pagina al bent.

Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je je merk een sociaal karakter kunt geven. Het is belangrijk dat je als merk luistert naar de behoeften van de doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van je klantenservice via social media. Hier is het dan vooral van belang dat je tijdig en op een passende manier reageert op vragen en opmerkingen. Dit bepaalt namelijk de authenticiteit van het merk. Daarnaast is het enorm belangrijk om als bedrijf ‘menselijke’ relaties op te bouwen via social media. Doordat social media digitaal is, kan het voor de klant snel overkomen alsof hij communiceert met een computer. Hierdoor kan de klant mogelijk vergeten dat er daadwerkelijk mensen achter het bedrijf zitten. Dit kan voorkomen worden door warme en persoonlijke reacties te geven en door humor te gebruiken bij deze reacties.

Volgens Nicky Ribbers zijn er drie principes van brand building op social media. De eerste is visual. Het is belangrijk dat je visuals of video’s de aandacht trekken en voorzien zijn van een merkelement. Daarnaast is het noodzakelijk geworden dat ze ontworpen worden vanuit een mobile first perspectief, omdat het grootste gedeelte van de gebruikers hun telefoon gebruiken voor het scrollen en swipen op social media platformen. Het tweede principe is targeting. Volgens Nicky is het een fout als bedrijven te gericht targeten. Zo kan de doelgroep niet altijd helemaal bereikt worden. Het is handig om zo veel mogelijk kenmerken aan de doelgroep te hangen, maar het werkt vaak beter als je de doelgroep iets breder houdt. Zo kunnen meer mensen bereikt worden met jouw advertenties. Daarnaast is het een slimme zet om op zowel Facebook als op Instagram te gaan adverteren. Dit leidt namelijk tot betere resultaten. Ook moet er gekeken worden naar de optimale frequentie van de advertentie. Dit wil zeggen: hoe vaak een gebruiker de advertentie gemiddeld ziet. Dit kan per merk verschillen, dus is het verstandig om hier een beetje mee te experimenteren. Het laatste principe is timing. Hierbij moet gedacht worden aan het moment waarop jij als bedrijf de advertentie uitlevert. Dit kan in de periode van een feestdag zijn, maar ook tijdens voetbalwedstrijden of andere evenementen. De juiste timing kan ervoor zorgen dat je merk een boost krijgt.

Een succesvol voorbeeld van een sterk merk op social media is luchtvaartmaatschappij KLM. Zij zijn een voorloper op het gebied van webcare en worden gezien als ‘the social media airline’. Volgens Robertjan Groeneveld, manager social media bij KLM, komt dat doordat KLM blijft experimenteren op het gebied van social media. KLM kijkt op welke platformen de klant zich bevindt en speelt daarop in. Zo hebben zij in december van 2018 besloten om te stoppen met de dienstverlening op LinkedIn, omdat op dat platform het aantal service-vragen sterk aan het afnemen was. Ook zagen zij dat er veel meer service-vragen via Whatsapp en Facebook Messenger binnen kwamen, dus werd de focus meer gelegd op platformen die privéberichten ondersteunen. Daarnaast vindt Karlijn Vogel, social media manager bij KLM, dat fouten maken mag. De vrijheid om fouten te maken is voor haar nodig om te kunnen blijven experimenteren. Karlijn: “Het is dan niet erg om te zien dat iets niet werkt, dan moet je als bedrijf gewoon doorgaan, je lessen eruit halen en het volgende proberen.”

Social branding is dus belangrijk zodat je online als merk gezien wordt en je de merkbekendheid kan vergroten. Het is van belang om jezelf te onderscheiden van de rest. Ook zul je je als merk moeten verdiepen in de verschillende platformen en ontdekken waar jouw doelgroep zich bevindt en welk platform het beste aansluit bij jouw merk. En onthoud: wees menselijk en breng een dosis humor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *