WAAROM JIJ TIKTOK MOET INZETTEN VOOR JE MERK/ORGANISATIE

TikTok is wereldwijd enorm populair. Met meer dan 2 biljoen downloads in 75 verschillende talen en het bespelen van 150 markten behoort TikTok tot één van de grootste mediaplatformen allertijden. Jongeren weten hun weg wel te vinden op het sociale mediaplatform, maar marketeers blijven achter. Terwijl het platform júíst verschillende mogelijkheden biedt voor merken en marketeers.

TikTok
TikTok speelt slim in op de videotrend: het platform geeft gebruikers de mogelijkheid 15-seconde video’s te maken op bekende muziek. Door het entertainen en inspireren van gebruikers door middel van creators verbind TikTok wereldwijde community’s met elkaar. Het platform is sinds 2016 op de markt en is sindsdien sterk gegroeid en ontwikkeld. Ruim één miljoen Nederlanders spenderen gemiddeld 45 minuten per dag aan de app. Tweederde van alle gebruikers zijn tussen de tien en vierentwintig jaar oud. TikTok is de enige app in de wereldwijde top vijf downloads die niet behoord tot de eigenaar van Facebook. Met deze hoge positie in de ranglijsten biedt het platform grote kansen voor ondernemers. En ik ga je vertellen hoe.

1. Stap over op een Pro-account

Met een Pro-account krijg je toegang tot uitgebreide statistieken. Zo kan je je aantal videoviews, volgers, profielweergaven en meest trending video’s inzien, maar je krijgt ook inzicht in je volgers door middel van geslacht en locatie. En in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden: het is helemaal gratis!

2. Hashtags

Net zoals op andere sociale media platformen kan je door middel van hashtags je doelgroep bereiken. Handig: TikTok geeft inzage in trending hashtags. Zo weet je precies wat er op dat moment trending is en welke hashtags je kunt toevoegen aan je videocontent. Het is een strategische manier om je bereik op een gemakkelijke manier te vergroten.

3. Ontwikkel je eigen filter

Maak je eigen filter aan op TikTok, zodat andere gebruikers die kunnen gebruiken in hun eigen video. Op het moment dat andere gebruikers je filter(s) gaan gebruiken zal je bereik toenemen en zal ook je naamsbekendheid worden vergroot.  

4. Gebruik ondertiteling

In de videomarketingwereld pleit iedereen voor ondertiteling in video’s. Veel  mensen kijken video’s op hun telefoon zonder geluid. Het is uiteraard niet bij elke video nodig , maar het is wel slim om er zo veel mogelijk op in te spelen. Zo weet je zeker dat je áltijd je boodschap overbrengt.

5. Koppel je sociale mediakanalen

Een link plaatsen naar je website is vooralsnog niet mogelijk. Je zou je link in de biografie kunnen typen, maar dan is de link niet klikbaar. Wat je wél kunt doen is het koppelen van je sociale media kanalen. Denk aan YouTube of  Instagram. Zo krijg je een snelkoppeling op je profiel naar je sociale media account(s) waardoor gebruikers van verschillende platformen naar elkaar worden geleid.

6. Betaald adverteren

Mocht je je onderneming naar een hoger niveau willen tillen; TikTok kent vier mogelijkheden om te adverteren. Infeed native content is het adverteren in story’s op sociale media. Deze vorm van adverteren support de app downloads en de website clicks. Bij Brand takeovers nemen merken voor één dag jouw landingspagina over waarbij foto’s, video’s en gifs worden gebruikt voor embedded links op jouw pagina. Daarnaast kan je gebruik maken van Brandend Lenses waarbij populaire filters voor foto’s en video’s worden gebruikt. Last but nog least: de Hashtag challenges. Hierbijmaak je gebruik van gesponsorde hashtags om de engagement een flinke boost te geven.

7. Influencer marketing

Wil je het écht efficiënt aanpakken? Zet dan influencers in op TikTok. Uit gegevens van TikTok blijkt dat de top 50 grootste influencers van de wereld door 16% van de wereldwijde bevolking worden gevolgd. Dat geeft influencer marketing een krachtige positie in marketing en het vergroten van je bereik.

8. Laat je niet kisten

TikTok is spannend, nieuw en iets heel anders dan je gewend bent. Maar laat je daardoor niet weerhouden. Jongeren zullen je waarderen als je erin slaagt TikTok goed in te zetten voor je merk/organisatie. Hoe tof is het als je het aandurft jouw bedrijf en je personeel te weerspiegelen in humoristische video’s en mee te doen aan challenges – of kandidaten voor een traineeship te laten solliciteren? Precies.

En wat is nou écht de key to succes? Neem je content niet te serieus: TikTok gebruikers letten meer op de kwantiteit dan op de kwaliteit. Originaliteit speelt een héle belangrijke rol bij het creëren van een succesvolle TikTok, maar ook interactie en participatie van je doelgroep zijn twee belangrijke kernfactoren die bij viral TikToks om de hoek komen kijken. Zorg voor een goede engagement met je doelgroep, maar wees vooral niet bang als dit niet lukt: pak je strategie aan en verander je content. En knoop goed in je oren dat TikTok niet in het teken staat van gelikte content, maar van onprofessionele, reële en bovenal leuke content.   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *