Voorloper op social media in 2021

Anno 2020 gaat alles snel. We krijgen snel informatie binnen, we ontwikkelen de nieuwste technologieën en alles gaat veel meer richting de digitalisering. Hoe zorg je er nou voor dat jij met je marketingafdeling niet bijblijft, maar juist een voorloper wordt op social media?  In dit artikel neem ik je mee met de nieuwste features op social media waarvan je hoopt dat je concurrentie het niet leest.

1.1 AR – lenzen en Dynamic- Ads via Snapchat

Heb je jongeren tussen de 12 en 24 als doelgroep? Die zijn wel eens moeilijk te bereiken. Dat komt omdat de jongeren van tegenwoordig zijn opgegroeid met een overvloed van informatie en content. Hoe ga jij in deze wereld van content overschot jezelf onderscheiden? Dat kan via het platform Snapchat waar jongeren actief op zijn.

Snapchat is een app waarbij de gebruikers met elkaar kunnen communiceren door het sturen van foto’s of korte video’s. Als een gebruiker een bericht heeft geopend is het ook gelijk voor altijd weg. Dit sluit goed aan bij de steeds kortere spanningsboog onder jongeren. Maar hoe ga jij ze nu bereiken met jouw bedrijf?

Snapchat introduceert namelijk AR-lenzen en Dynamic-Ads. Augmented reality lenzen zorgen ervoor dat de gebruiker een bepaalde filter kan gaan gebruiken in de echte wereld. Bijvoorbeeld een gek hoofd of een andere omgeving creëren. Het kan allemaal via AR. Als bedrijf kan jij hierop inspelen door een eigen lens te laten ontwikkelen. Hierin maken jongeren onbewust gratis reclame voor jouw bedrijf. Om deze lens te laten ontwikkelen is een aardige investering voor nodig maar kies als bedrijf dan gelijk voor Dynamic-adsmodel.

Het Dynamic-Ads model is een abonnementsmodel dat Snapchat gebruikers kan laten abonneren op jouw merk en daarmee AR-lenzen voor terugkrijgen. Hiermee kan jij dus je advertentie laten zien aan de doelgroep en daarmee bouw je een soort van loyaliteit op wanneer je vaker een nieuwe Snapchatlens uitbrengt. En je krijgt nog meer promotie omdat jongeren jouw lens naar elkaar sturen.

1.2 Videocontent  

Visualisatie heeft een grote invloed in 2020.  Probeer jij je doelgroep nog maar eens te motiveren om een stuk tekst te laten lezen. Ik wens je veel succes. Waar bedrijven in de afgelopen jaren al steeds meer op video gingen richten, zal dat in 2021 niet veel veranderen. Door de opkomst van Tiktok en de introductie van Instagram Reels zal er steeds meer videcontent ontstaan. Speel hierop in door meer visueel te denken dan alleen maar teksten te schrijven.

Let wel op. Instagram is vaak nog een lifestyle en inspiratie platform. Dus maak gebruik van de functie als mogelijkheid maar blijf wel dicht bij jezelf op je Instagramkanaal. Het blijft namelijk wel een weerspiegeling van jouw bedrijf.

1.3 De nieuwe functies van LinkedIn

Blijf in contact met je professionele netwerk. Snapchat en Instagram is interessant voor je doelgroep maar jouw eigen netwerk moet ook op de hoogte worden gehouden. Dit kan door de nieuwe functies die LinkedIn al heeft en gaat introduceren: Stories en Live.

Stories zijn simpel, makkelijk om te bekijken en laten zien dat jij actief bent op jouw pagina. LinkedIn kon door Instagram niet meer achterblijven en introduceerde ook de Stories functie. Dit heeft ervoor gezorgd dat bedrijven toch meer hun persoonlijkere kant kunnen laten zien aan hun netwerk. Bijvoorbeeld een vrijmibo om mogelijk nieuwe medewerkers een indruk te laten geven. Of hoe collega’s thuiswerken tijdens de coronacrisis. Dit zorgt er in ieder geval voor dat er een betere indruk wordt gemaakt.

Naast de stories kan je ook kiezen om een live-verbinding aan te gaan met je doelgroep of je netwerk. Dat kan namelijk door de functie LinkedIn Live. Bij deze functie begin jij een live-verbinding waarin de kijkers zelf hun vragen kunnen insturen of mee kunnen denken. Behandel een case om jullie werkwijze te laten zien of houdt een Q&A met kijkers om een betere band te krijgen met hun. Via Live streamen scheelt weer een investering in een filmstudio en apparatuur. Het kan namelijk met je eigen telefoon.

Ieder socialmediakanaal ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Waar Stories al heel lang bekend zijn op Instagram staat het bij LikedIn nog in de kinderschoenen. Bekijk dus goed wat de mogelijkheden zijn per kanaal. En dat je bij blijft is het belangrijkst.

Social media groeit hard. En snel. Waar je in de beginfase ermee weg kwam door maar een pagina aan te maken, mis je in 2020 de boot als je kansen niet benut. Zorg ervoor dat jouw bedrijf helemaal bij is of juist de nieuwe koploper wordt in jouw branche. Wil je vaker een artikel lezen over innovatie of over social media? Kijk dan verder op onze site of laat een reactie achter in de comments. Dan spreken we elkaar snel! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *