Breng je website tot leven met de gradiënttrend

Ben jij bezig met het ontwerpen van je nieuwe website? In de huidige wereld waarin de digitale uitstraling van een merk net zo belangrijk is als de persoonlijke indruk die het maakt, is een goed webdesign een must. Eén van de belangrijkste onderdelen is het kleurgebruik. Een aantal jaar geleden veroverde het simpele flat design de designwereld.

Bron: unsplash.com

Dit duurde niet lang, want we hebben inmiddels het flat design ingewisseld voor de good-old-gradients uit de jaren 90! Dat deze fleurige kleurovergangen weer terug van weggeweest zijn, komt volgens IT specialist Musienko vooral door de nieuwe mogelijkheden die technologie biedt om verschillende kleurtinten door elkaar te gebruiken. Gradiënten voegen diepte toe aan je design en roepen emoties op die de verbinding van consumenten met jouw merk versterken. Maar waarom zijn gradiënten zo populair? Wat zijn het precies? En hoe pas je deze levendige kleuroasen toe op jouw website?

Waar komt de gradiënttrend vandaan?

De heropleving van de gradiënttrend is volgens deBara ontstaan doordat grote merken zoals Instagram er weer gebruik van gingen maken. Veel designers vreesden dat mensen de terugkomende trend niet zouden waarderen. Toch nam de nostalgie de overhand en zorgde ervoor dat consumenten gradiënten geweldig vonden. Websites waarop deze trend terug te zien is, worden gezien als modern en fris. Daarnaast zorgen gradiënten ervoor dat je merk opvalt tussen de enorme overload aan content waaraan consumenten dagelijks worden blootgesteld. Gradiënten zijn dus de perfecte manier om de aandacht te trekken.

Welke varianten bestaan er?

Maar wat zijn gradiënten precies? Gradiënten zijn volgens het 99designs Team een geleidelijke overgang van de ene kleur in de andere . De opties zijn eindeloos: geef diepte aan platte ontwerpen, voeg een gaaf effect toe aan foto’s of pimp de achtergrond van je website. Volgens Musienko zijn er verschillende soorten gradiënten die je kunt toepassen op je website:

1. Mono-gradiënten zijn volgens grafisch designer Cousins kleurverlopen die bestaan uit kleuren die qua tint en verzadiging vergelijkbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is het inlogscherm van Instagram zoals hieronder op de foto te zien. Deze variant van kleurverlopen straalt vooral veel rust uit.

Bron: pexels.com

2. Harde gradiënten zijn kleurverlopen die bestaan uit volledig verschillende of zelfs contrasterende kleuren. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van rood en groen of geel en blauw zoals de website van betaalsoftware Spike.

3. Gradiënten zijn volgens het 99designs Team ook samengesmolten met de 3D-trend. Hiermee creëer je nog meer diepte dan met enkel een gradiënt. Kijk bijvoorbeeld naar de elementen in de afbeelding hieronder. Door het gebruiken van de gradiënten krijgt de vorm een versterkend 3D-effect.

Omdat je in een gradiënt verschillende kleuren kunt mengen, creëer je een ontwerp dat anders aanvoelt en uniek is. Het is daarom belangrijk om te bepalen wat je met jouw merk en website uit wilt stralen en waar de behoefte van de doelgroep ligt.

Wat zijn de voordelen van gradiënten voor jouw website?

Maar wat zijn de voordelen van het gebruik van gradiënten? Ten eerste veranderen gradiënten volgens Art Director van der Made onze gewenning aan platte kleuren. Het zien van een kleurverloop is voor ons nieuw en zorgt ervoor dat we het merk beter onthouden. Daarnaast zijn er lang niet genoeg platte kleuren om alle merken te voorzien van een uniek kleurpalet. Met de komst van gradiënten is dit veranderd, doordat elk kleurverloop weer anders is en zo elke website uniek maakt. Ook voelen gradiënten door het licht en de schaduw veel realistischer dan platte kleuren. Als laatst hebben kleurverlopen alle potentie om kleurrijker, speelser en aantrekkelijker te zijn dan een platte kleur. Kortom: gradiënten hebben tal van voordelen waarmee ze jouw website omtoveren tot een echte eyecatcher!

Welke kleuren passen bij jouw merk/bedrijf?

Voordat je van deze voordelen kunt profiteren, kies je de kleuren die je gaat gebruiken in je gradiënt. Hierbij is het belangrijk dat je vergelijkbare kleuren kiest zoals lichtgroen naar donkergroen óf dat je kleuren kiest die samenwerken volgens de kleurentheorie. Dit zijn verschillende combinaties uit de kleurencirkel: complementaire kleuren (kleuren die tegenover elkaar staan), analoge kleuren (drie kleuren naast elkaar) of triadische kleuren (drie kleuren die op gelijke afstand staan). Hiernaast is het belangrijk om de kleuren die je gebruikt, af te stemmen op je bezoekers. Ze moeten passen bij je huidige merkkleuren en het gewenste gevoel opwekken bij de bezoekers van je website. Let wel op dat je bezoekers niet overspoelt met gradiënten. Houd het simpel.

Bron: unsplash.com

De gradiënttrend is dus enorm veelzijdig. Gebruik bijvoorbeeld een lichte variant voor een subtiele achtergrond. Of voeg een vrolijke sfeer toe aan een foto door een gradiënt te gebruiken als overlay. Met gradiënten geef je ook gemakkelijk een nieuwe dimensie aan titels, buttons of andere accenten op je website. Kortom, vrijwel alles is mogelijk. Speel met verschillende kleuren, probeer verschillende gradiënten en ontdek wat voor jouw merk het best werkt. Voeg zo’n vrolijke kleurexplosie aan je website toe en voilà! Jij springt eruit tussen je concurrenten.

Wil je meer leren over het ontwerpen van een goede website? Kijk dan eens naar één van mijn andere artikelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *