Is het gebruik van ‘Nudging’ in ons dagelijks leven ethisch verantwoord?

Zonder dat we het door hebben worden wij dagelijks een bepaalde richting in geduwd als klant of gebruiker van een platform. Loop je bijvoorbeeld in de supermarkt, dan zie je de huismerken helemaal onderaan het schap liggen en de wat duurdere producten op ooghoogte. Alles wordt met een reden gedaan om ons als klant of gebruikers zoveel mogelijk de goede richting in te duwen (Nudging). Maar is dit wel ethisch verantwoord en wat zijn de nadelen hiervan? Hieronder bespreek ik een aantal activiteiten uit ons dagelijks leven waarin het blijkt dat de organisatie wel verantwoord bezig is aan de hand van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

1. Boeken van een vakantie

Bron: Booking.com

Kijken we voor komende zomer naar een heerlijk zonovergoten vakantie op Bali, dan ontkom je er bijna niet aan of je wordt van alle kanten beïnvloed. “Nog maar 2 kamers beschikbaar” of “Zojuist is deze vakantie twee keer geboekt bij jou in de buurt”. Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden die je tegen kunt komen op een boekingswebsite. Maar geeft de organisatie wel de juiste informatie over de beschikbaarheid aan de (potentiële) klanten?

Cialdini geeft aan dat er drie zaken zijn waaraan een organisatie moet voldoen om ethisch bezig te zijn:
– Wijsheid
– Geloofwaardigheid
– Waarheid

Het kan zijn dat de organisatie niet de juiste informatie vertelt aan de bezoeker en vervolgens zijn geloofwaardigheid verliest. Dit kan dus enorme imagoschade opleveren voor een reisbureau. Zorg dus dat je  er als organisatie niet alles aan probeert te doen om klanten tot conversie over te laten gaan, maar ook een beetje nadenkt of je dit zelf ook bijvoorbeeld aan vrienden of familie zal vertellen.

2. Boodschappen doen in de supermarkt.

Je loopt in de supermarkt en je bent boodschappen aan het inslaan voor komend weekend, je wordt in elk gangpad geconfronteerd met verschillende keurmerken, maar je hebt eigenlijk geen idee welke nou beter is dan de andere. Tegenwoordig worden allerlei producten voorzien van een ‘fairtrade’ of ‘Beter leven’ keurmerk. Als consument wordt je dus eigenlijk gedwongen om toch voor een product met keurmerk te gaan, om te laten zien dat je wel verantwoord boodschappen doet. Maar eigenlijk weten we niet wat de keurmerken inhouden en hebben we toch meer sympathie voor de producten met een label erop dan producten zonder.

3. Aansporen tot beweging

Een goed voorbeeld waar het wel ethisch verantwoord voor wordt gebruikt is het aansporen tot meer beweging. Wat veel organisaties of bedrijven doen is de trap naast de roltrap een bepaalde kleur te maken of in een vorm van een piano bijvoorbeeld dat mensen eerder geneigd zijn om de trap te pakken in plaats van de roltrap.  

Bron: Asos.com

4. Online shoppen
Als je als bedrijf wilt bouwen op een langdurige relatie en je klanten niet alleen maar wilt sturen naar de duurste producten, zodat je als ondernemer een hogere omzet behaalt, is de website van asos.com een goed voorbeeld. Het bedrijf stuurt de (potentiële) klanten op de homepage direct door naar de pagina met alle producten in de uitverkoop.

Er zijn natuurlijk ook slechte voorbeelden wat net een stapje te ver gaat om consumenten over te laten gaan tot aankoop. Hier een goed voorbeeld.

Bron: H&M

Als organisatie moet je je dus goed afvragen of datgeen wat je vertelt aan de klant ook waar is, op een lange termijn relatie gericht is en of je het ook aan je familie en of vrienden zou vertellen. (Potentiële) klanten beïnvloeden is prima, maar houd wel rekening met de drie zaken waar je als organisatie aan moet voldoen om ethisch verantwoord bezig te blijven.

Hierboven is de website van H&M te zien. Als je als mannelijke bezoeker voor het eerst op de website terecht zou komen, ga je je meteen afvragen of ze ook herenkleding verkopen. H&M zou bijvoorbeeld aan de ene kant een mannelijk model neer kunnen zetten met de nieuwste kleding aan of bepaalde sale artikelen, om zo ook mannen een duwtje in de goede richting te geven en ook die te stimuleren tot aankoop.

5. Reclames / Social media

Als bedrijf zet je diverse kanalen in om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken en te laten weten dat er nieuwe producten in de winkel liggen. Maar je moet als organisatie wel rekening houden met hoe die reclames overkomen. Een slecht voorbeeld wat niet goed is uitgepakt, is een reclame van H&M over een nieuwe trui voor kinderen. Op de trui staat “Coolest Monke” en het model is ook donker getint. De klanten verliezen hierdoor het vertrouwen en je raakt ook nog eens flink wat imagoschade op.

Bron: H&M

Uiteraard kan je door middel van reclames ook wel verantwoord inspelen op het gedrag van je doelgroep. Een goed voorbeeld hiervan is de strategie van Bol.com op social media. Bol.com speelt goed in op de juiste momenten. De volgers vinden dit erg leuk en zo krijgen je klanten veel sympathie voor je, waardoor ze ook eerder bij je webshop zullen bestellen. Hieronder een goed voorbeeld van Bol.com.

Een bedrijf of organisatie moet dus wel goed nadenken of bepaalde technieken positieve of negatieve invloed zal hebben op de maatschappij of doelgroep. Als online marketeer zou ik altijd handelen naar wat ik persoonlijk zou willen horen of krijgen. Een goede houvast voor het opstellen van je beïnvloedingstechnieken zijn de drie punten van Cialdini:

– Wijsheid
Geloofwaardigheid
– Waarheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *