Hoe de webshop van het Voedingscentrum met een paar aanpassingen meer conversie kan behalen

on

Het Voedingscentrum is een instelling die voorlichting geeft over voedsel en gezondheid in Nederland. De stichting vertaalt wetenschappelijk onderzoek naar praktische adviezen en hulpmiddelen. Op deze manier informeren zij consumenten om gezond, veilig en meer duurzaam te eten en drinken. Met als missie om gezonde en duurzame keuzes gemakkelijk te maken voor consumenten. Ze hebben als doel om individuen te motiveren om goed te eten en te laten beschikken over de de kennis en vaardigheden om deze keuzes te maken. Ook stimuleren ze dat de omgeving, zowel thuis als buitenshuis, zo is ingericht dat de gezonde, veilige en duurzame keus vanzelfsprekend en bereikbaar is voor iedereen.”We vinden het belangrijk dat eerlijke informatie voor iedereen beschikbaar is, omdat goede voeding een belangrijke basis is voor een gezond leven”, aldus Gerda Feunekes, directeur bij het Voedingscentrum. Het bekende voorlichtingsmodel Schijf van Vijf is één van de manieren om voorlichting te geven, maar het Voedingscentrum doet veel meer. 

Apps Voedingscentrum
Zo heeft het Voedingscentrum afgelopen jaren drie gratis apps gelanceerd. De gebruikers krijgen in een oogopslag de gezondere keuzes te zien. De ‘Kies Ik Gezond?-app’ had in 2018 al bijna 210.000 gebruikers en 810.000 bezoeken. De Receptenapp ‘Slim koken’ had in 2018 ruim 78.000 gebruikers en zo’n 300.000 bezoeken. De meest populaire app ‘Mijn Eetmeter’ had in 2018 ruim 450.000 gebruikers en 12.500.000 bezoeken.

Bron: Voedingscentrum Nederland

Het Voedingscentrum is al ruim zeventig jaar een autoriteit op het gebied van voedingsadviezen. De website van het Voedingscentrum heeft dan ook een groot bereik. In 2018 werd de website 23,7 miljoen keer bezocht. Ook waren ruim 68.000 mensen eind 2018 lid van de nieuwsbrief.

Bron: Voedingscentrum Nederland

Daarbij heeft het Voedingscentrum ook een webshop op de website. In de webshop zijn bijvoorbeeld kookboeken, brochures, folders of gebruiksartikelen te koop. Het Voedingscentrum is een stichting en krijgt voor honderd procent subsidie vanuit de overheid. Daardoor kunnen ze zonder commercieel belang informatie en advies geven. Ondanks dat de webshop van het Voedingscentrum geen commerciële conversiedoelen heeft, is het wel belangrijk dat de bezoekers de webshop weten te vinden. De verkopen dragen bij aan de missie en visie van het bedrijf om consumenten te informeren en motiveren gezond te eten. Wanneer veel bezoekers de webshop weten te vinden, zullen zij bijvoorbeeld eerder een gezond kookboek aanschaffen. Na het analyseren van de website heb ik een paar verbeterpunten gevonden die een bijdrage kunnen leveren aan het verhogen van de conversie. Deze licht ik toe aan de hand van vier van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini: Wederkerigheid, commitment en consistentie,  autoriteit en sociale bewijskracht.

Persuasieve elementen van Cialdini
Bij een bezoek aan www.Voedingscentrum.nl krijgt de bezoeker een overzichtelijke homepagina te zien. Echter is er geen persuasief element aanwezig. Ik zou het Voedingscentrum dan ook adviseren om bijvoorbeeld een knop toe te voegen aan de homepagina waarmee de bezoeker direct op de webshop terecht komt. Op dit moment zit een verwijzing naar de webshop-pagina verstopt in het menu. Het Voedingscentrum heeft jaarlijks veel bezoekers en door een extra knop met opvallende kleuren toe te voegen, is de webshop makkelijker te vinden. Dit kan leiden tot hogere conversie.

Bron: Voedingscentrum Nederland

Wederkerigheid
Wanneer je iets voor iemand doet, dan is diegene geneigd iets terug te doen. Het principe van wederkerigheid draait om de onderlinge verplichting om een gift te beantwoorden met een tegengift. Bij het Voedingscentrum kan dit ook toegepast worden in de content van de nieuwsbrief. Op dit moment is de aanmeldmogelijkheid op een goede prominente plek op de homepagina van de website te vinden. De nieuwsbrief doet het al goed en heeft bijna 150.000 leden. Mijn advies aan het voedingscentrum is dan ook dat zij een verwijzing naar de webshop in de nieuwsbrief plaatsen. Bijvoorbeeld door kortingsvouchers voor de eerste aankoop toe te voegen aan de nieuwsbrief. Door abonnees te belonen voor hun inschrijving met een kortingsvoucher raken zij bekend met de webshop. Daarbij worden ze gestimuleerd om over te gaan tot conversie.

Bron: Voedingscentrum Nederland

Commitment en consistentie
Tegelijkertijd wordt met dit advies een ander overtuigingsprincipe toegepast: door een e-mailadres op te geven doet de gebruiker een commitment. Hierdoor is het aannemelijker dat de gebruiker in de toekomst ingaat op een verzoek. Wanneer de webshop consistent in de content van de nieuwsbrief wordt vermeld, zullen de abonnees vaker een bezoek brengen aan de webshop.

Autoriteit
De witte jas van de dokter is een signaal van betrouwbaarheid net als het oordeel van de Consumentenbond. Keurmerken en certificaten van erkende instanties wekken vertrouwen en nemen onzekerheden weg. De webshop van het Voedingscentrum toont geen keurmerken aan de bezoeker. Mijn advies aan het Voedingscentrum is om een keurmerk zoals Thuiswinkel Waarborg of Webwinkel Keurmerk toe te voegen aan de webshop-pagina. Deze keurmerken zijn aangesloten bij de geschillencommissie en stralen autoriteit uit aan de bezoekers. 

Bron: Voedingscentrum Nederland

Sociale bewijskracht
Veel mensen zoeken voorafgaand aan een aankoop een bevestiging voor hun keuze. Een effectieve manier om daar als organisatie op in te spelen, is het plaatsen van reviews en productbeoordelingen. Het geeft een koper meer vertrouwen een product te kopen waar andere mensen enthousiast over zijn. Op dit moment hebben bezoekers van de webshop van het Voedingscentrum de mogelijkheid om een beoordeling achter te laten. Echter zijn er maar weinig producten die daadwerkelijk een beoordelingen hebben gekregen. Daarom wil ik het Voedingscentrum adviseren om bijvoorbeeld  e-mailmarketing in te zetten om mensen te motiveren een review achter te laten. Hiermee zal het Voedingscentrum meer reviews genereren en meer sociale bewijskracht hebben.

Bron: Voedingscentrum Nederland

Conclusie
Het Voedingscentrum heeft een succesvolle website met al veel toepassingen volgens de principes van Cialdini. Echter heeft de webshop van het Voedingscentrum nog verbetermogelijkheden waardoor de website een hogere conversie kan behalen. Door bovengenoemde adviezen te verwerken, zal de webshop van het Voedingscentrum beter vindbaar zijn en meer vertrouwen uitstralen. Wanneer de webshop van het Voedingscentrum meer conversie genereert, heeft dit als gevolg dat men duurzamer en gezonder zal consumeren. Wat weer bijdraagt aan de missie van het Voedingscentrum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *