Hogere conversie voor De Edelstenenfee met behulp van persuasive design

De Edelstenenfee is een webshop voor edelstenen die hier tevens online informatie over biedt. Het merk is online goed vertegenwoordigd: de webshop is actief op meerdere socialemediakanalen, heeft goede recensies en wanneer er op Google gezocht wordt naar ‘edelstenen’, dan verschijnt de website als een van de eerste zoekresultaten. Toch denk ik dat er nog wat verbeterd kan worden aan de website om een hogere conversie te behalen. Dat licht ik hieronder toe aan de hand van vier van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini: commitment en consistentie, wederkerigheid, sympathie en autoriteit.

Commitment en consistentie

Bij commitment en consistentie draait het erom dat de consument stapsgewijs enthousiast wordt gemaakt voor het merk. Het doel is dat de bezoeker een aankoop doet    en dat hij later ook weer terugkomt. Een veelgebruikte eerste stap waarmee commitment en consistentie kan worden bereikt, is door middel van nieuwsbrieven.

Zoals op onderstaande afbeelding te zien is, maak De Edelstenenfee al gebruik van deze stap. Het is echter wel verscholen onderaan de website. Ik zou adviseren om de mogelijkheid om je aan te melden voor de nieuwsbrief prominenter op de website laten zien. Bijvoorbeeld door het bovenaan de website te plaatsen of opvallender kleurgebruik toe te passen.

Wederkerigheid

Wanneer je iets goeds voor iemand doet, dan is diegene geneigd om iets terug te doen. Het principe wederkerigheid speelt hierop in. In het geval van De Edelstenenfee kan dit ook goed toegepast worden bij de aanmeldmogelijkheid van de nieuwsbrief. Naast het bovenaan plaatsen van de aanmeldknop en het toepassen van kleurgebruik, kan het doen van een aanbieding helpen om de bezoeker over te halen tot het inschrijven op de nieuwsbrief. Een voorbeeld is korting op de eerste aankoop bij een succesvolle inschrijving.

Sympathie

Wanneer een bedrijf of merk sympathiek overkomt, zal een consument eerder geneigd zijn er een aankoop te doen. Een voorbeeld om sympathie te wekken, is een goede ‘over ons’-pagina. De Edelstenenfee heeft deze pagina wel, maar wanneer erop geklikt wordt, komt de bezoeker op onderstaande (bijna) lege pagina terecht. Mijn advies is om hier ook informatie te plaatsen over het bedrijf zelf of over de oprichters. Bijvoorbeeld over hoe het is ontstaan, waar de passie voor edelstenen vandaan is gekomen bij de oprichters, et cetera. Op die manier zal de bezoeker sympathie creëren voor het bedrijf en sneller geneigd zijn tot het doen van een aankoop.

Autoriteit

Het principe autoriteit gaat over het feit dat we sneller een aankoop doen wanneer een website autoriteit uitstraalt. Een website straalt autoriteit uit wanneer deze bijvoorbeeld keurmerken of gewonnen prijzen toont op de website. Zoals te zien is op bovenstaande afbeelding maakt De Edelstenenfee hier gebruik van via WebwinkelKeur. Dit is echter een keurmerk dat niet is aangesloten bij De Geschillencommissie. Wanneer consumenten daarvan op de hoogte zijn, zou het hen kunnen weerhouden van het doen van een aankoop. Ik zou adviseren om ervoor te zorgen dat er (ook) een keurmerk van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk op de website terecht komt. Op de website van de Consumentenbond is meer te lezen over keurmerken van webwinkels en het nut ervan.

Conclusie

De Edelstenenfee is een succesvolle website die een groot deel van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini al toepast. Toch zijn er zeker nog verbetermogelijkheden, waardoor de website een hogere conversie kan behalen. Door bovenstaande principes beter toe passen, zal De Edelstenenfee sneller klanten binden en meer sympathie en autoriteit uitstralen. Dit zal de conversie van de website nog meer verhogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *