Hoe TML Webstore betere conversiedoelen kan behalen door principes van Cialdini

TML Webstore is een webshop die onderdeel uitmaakt van tomorrowland.com. Tomorrowland staat bekend vanwege zijn jaarlijkse festival in België. De webshop verkoopt kleding voor mannen, vrouwen en kinderen. Ook verkoop de webwinkel accessoires. Sinds 2017 verkoopt de webwinkel ook zijn eigen merkkleding genaamd: TML by Tomorrowland. Daarnaast heeft de webshop sinds dit jaar een nieuwe transformatie gehad. TML heeft nu een mooie uitstraling. Ook is de webshop mobielvriendelijk geworden. 

Dit is voor mij de gelegenheid om eens te kijken naar toepassingen van behavorial design. Hier ga ik vooral op beïnvloedingstechnieken van Cialdini. Deze technieken verleiden bezoekers om over te halen tot conversie. Dat is het doel van de webshop. In dit artikel laat ik zien door welke veranderingen de webshop geperfectioneerd kan worden om meer conversie te creëren. Hier maak ik gebruik van de principes van Cialdini. Mijn advies is vooral berust op aanpassingen die makkelijk toepasbaar zijn voor TML. Bovendien zorgen deze aanpassingen voor veel resultaat.

Wederkerigheid

Bij dit principe draait het om geven en nemen. Wanneer jij iets geeft aan de bezoeker, dan heeft die bezoeker de neiging om iets terug te geven. Dit kun jij makkelijk toepassen door bezoekers iets te geven op de webshop. Jij geeft bijvoorbeeld 5% korting op de eerste aankoop, als bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit is een verbeterpunt voor TML. Mensen uitnodigen om de nieuwsbrief te krijgen is goed, maar door extra 5% korting tegen is beter. Mensen vinden dat heel lief van webshops, als ze dit doen. Ze zijn daardoor eerder geneigd om zich aan te melden voor de nieuwsbrief.

Voor

Na

Toewijding en consistentie

Mensen willen graag consistent zijn bij het maken van keuzes. Als bezoekers aan iets binden, dan voeren dat consistent door. Het liefst doen bezoekers iets wat overeenkomt met wat ze eerder hebben gedaan. Help ze bijvoorbeeld te herinneren aan producten die ze in het winkelmandje hebben. Als een bezoeker eenmaal een stap heeft gezet, dan wil die bezoeker dat ook afmaken. Als jij heel veel dingen vraag, dan schrik jij bezoekers af. Daar hebben ze geen zin in. Vraag altijd kleine dingen aan bezoekers. Later zijn ze dan misschien geneigd om grotere verzoeken te doen.

Voor

Na

Sociale bewijskracht

Dit principe heeft te maken met de invloed van anderen op de keus van de bezoeker. Mensen vertrouwen op populaire producten die worden aangeprezen door anderen. TML kan dit doen door bijvoorbeeld reviews of rankings van mensen te plaatsen. Daarmee laat TML de bezoekers zien dat anderen de webshop waarderen. Hierdoor zullen bezoekers eerder geneigd zijn om iets te kopen bij TML.

Voor

Na

Sympathie

Mensen doen liever zaken met andere mensen en bedrijven die zij aardig of leuk vinden. Over het algemeen zijn dat vooral knappe en aardige mensen. Ook mensen die op ons lijken horen hierbij. Bezoekers houden van mooi vormgegeven websites. Laat zien met sociale media dat jij zeer gewaardeerd wordt door bezoekers. TML kan dit doen door bijvoorbeeld het aantal likes van Facebook te laten zien. 

Voor

Na

Autoriteit

Mensen volgen experts. Van kleins af aan wordt ons aangeleerd dat mensen met autoriteit gelijk hebben. Daarom zijn mensen sneller geneigd om experts te geloven. Door bepaalde functie, nominaties, gewonnen prijzen of keurmerken aan te laten zien op de website, kun jij autoriteit aantonen. TML kan bijvoorbeeld aangeven dat bezoekers veilig online kunnen winkelen en betalen met behulp van keurmerken.

Voor

Na

Trusted Shops keurmerk

Schaarste

Het idee achter het creëren van schaarste is dat mensen willen exclusieve dingen hebben. Het gaat om producten of diensten waarvan er maar een paar nog zijn. In de webshop kan TML dit doen door aan te geven dat er van een product nog 2 op voorraad hebben. Misschien weet een bezoeker dat dit niet waar. Toch zit het hem niet helemaal lekker. Dat komt, omdat mensen bang zijn om dingen te verliezen. Bezoekers zijn bang om een kans mis te lopen. Dat is veel sterker dan de neiging om iets te winnen. Wij kunnen hier niks aan doen, want dat zit in onze natuur.

Voor

Na

Advies

Over het algemeen is TML Webstore een goede webshop, maar de webwinkel kan zich verbeteren door de bovenstaande technieken van Cialdini toe te passen. Er wordt meer gebruik gemaakt van behavorial design. De bezoeker wordt dan makkelijker verleid om over te gaan tot conversie. Hierdoor kan TML zijn conversiedoelen beter behalen. Verder adviseer ik niet om niet al die verbeteringen in een keer toe te passen, maar door het stapsgewijs te doen. Zo krijgt TML het gewenste resultaat. 

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Vincent schreef:

    Goede toepassing van Cialdini’s principes! Erg fijn om de praktijkvoorbeelden te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *