Hoe AliExpress overzichtelijker en betrouwbaarder kan worden.

Ome Ali, bijna iedereen kent deze webshop wel. AliExpress staat bekend om zijn spotgoedkope prijzen en gigantische assortiment. Eigenlijk alles wat een consument zou willen, het probleem is alleen dat de website van AlieExpress te chaotisch en onduidelijk is. De consument kan eigenlijk alleen een keuze maken wanneer diegene gericht zoekt, en wilt er vervolgens zo snel mogelijk vanaf. Hoe kan AliExpress voor overzicht en meer vertrouwen zorgen?

We leggen in deze blogpost de belangrijkste principes van Cialdini tegenover de webshop van AliExpress en geven ze tips hoe ze nog beter kunnen worden.

Laten we beginnen bij het begin. We gaan naar https://nl.aliexpress.com en komen op de homepagina terecht.

Wat als allereerste opvalt is dat de banner bovenaan de webpagina heel duidelijk is maar ook de homepagina overneemt. Het is duidelijk dat er ‘super tech aanbiedingen’ zijn. Het kleurgebruik is hierin ook opvallend omdat de blauwe achtergrond in contrast staat met de rode lay-out van de gehele website van AliExpress. Hierdoor geeft het een chaotische lay-out. Rood is opvallend, en staat voor gevaar en passie zien maar dit contrasteert met de blauwe kleur die juist kalmte, rust en vertrouwen laat zien. (afbeelding 2.)

De tip voor AliExpress is de banner in dezelfde lay out laten als de rest van de homepagina. Om overzicht te creëren is misschien een andere tint of dieper rood de oplossing zodat de banner wel op valt, maar er niet voor zorgt dat de rest van de pagina vrijwel volledig wegvalt. Hierdoor zal de consument naar de gehele pagina kijken en niet meteen op de banner klikken.

Wederkerigheid

Dit principe draait om geven en nemen. Een voorbeeld is de consument korting geven bij inschrijving voor de nieuwsbrief. Hoe AliExpress hier gebruik van maakt is zeer opvallend.

Bij optie 1 ‘US $0,01’ zijn er een stuk of 50 artikelen die je voor 1 cent kan krijgen. Dit is kan ongeloofwaardig overkomen. 1 eurocent?! Hiertussen zitten telefoonhoesjes, telefoonkabels maar ook keuken accessoires, horloges en zelfs vitamine C-capsules. Bij de volgende optie ‘US $3 coupons’ krijgt de consument wat er staat. Omgerekend €2,74 euro korting bij bestellingen van meer dan €3,66. Dit betekent dus dat de consument producten voor minder dan een euro kan kopen. Bij de laatste optie krijgt de consument ‘Exlusieve korting’, hierbij zie je eigenlijk zoals op de rest van de site producten met ongeveer tussen de 3 tot 6 euro korting.

Als we kritisch naar de drie aangegeven mogelijkheden kijken komen we op de volgende conclusie. De consument voelt zich totaal niet speciaal, waarom? De gehele website is een en al voordeel. Waarom zou de consument zich inschrijven voor de nieuwsletter als de website in principe geen producten heeft die geen korting hebben. Wat ze hierin wel goed doen is dat men meer geneigd wordt om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Maar hoogstwaarschijnlijk niet van de producten gebruik zal maken. Een vitamine C-capsule voor 1 cent zal vast niet heel goed voor de gezondheid zijn..

De tip voor AliExpress hierbij is dat ze de kortingen die op de website worden gegeven moeten verlagen. De prijzen moeten nog wel logisch over kunnen komen voor het product wat de consument zal kopen. Hierdoor zal de consument sneller geneigd zijn om de korting weliswaar te gebruiken. Een ander punt waar AliExpress op moet letten is de algemene kortingen die op de gehele website worden gegeven. Door overal korting op te geven is het niet meer speciaal om korting te krijgen. De consument wordt verwend wat nadelig werkt. Een tip hiervoor is sommige kortingen opheffen dus niet producten afprijzen die al €3 euro zijn naar €1,67.

Social Proof

De reputatie geeft AliExpress door middel een sterrenrating systeem, de recensies en het aantal bestellingen die er gemaakt zijn weer. Op deze manier willen ze laten zien hoe betrouwbaar de verkoper op hun website is.

Als we kijken naar de afbeelding is te zien dat er 556 recensies zijn. Dat zijn er heel veel om doorheen te gaan. De recensies zelf zijn over het algemeen positief, dit verschilt natuurlijk ook weer per verkoper maar de hoeveelheden recensies zijn meestal aan de hoge kant. Dit is ook weer een voorbeeld van te veel van het goede.

Een tip voor AliExpress zou het selecteren van de recensies zijn om de maand en kijken welke recensies het meeste ‘legit’ zijn. Voor de consument wordt dan vergemakkelijkt om door de recensies heen te gaan en erachter te komen als er bijvoorbeeld een slechte is, of het een veelvoorkomend probleem is. Besluitvorming wordt hierdoor vergemakkelijkt.

Al met al doet AliExpress het elk jaar steeds beter. Ze kunnen nog meer inspelen op de consument door meer rekening te houden met de hierboven genoemde punten, maar ze doen hun best. Elke verkoper op AliExpress is anders, de een stuurt de klanten veel berichten om loyaliteit te verkrijgen. En de ander laat niks van zich horen.
AliExpress is selectiever met de verkopers maar er zullen altijd een paar rotte appels tussen zitten. Zolang deze rotte appels door middel van de oplettendheid van AliExpress uit de boom zullen verdwijnen, zullen ze nog succesvoller zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *