Behavioral Design: Amazon

Amazon

Donderdag 19 December 2019

Amazon is een van de grootste bedrijven ter wereld. Ze hebben als geen ander de E-commerce markt weten te domineren door te zorgen voor een nagenoeg perfecte infrastructuur en een constante stroom aan innovatie. Echter zijn er een aantal verbeterpunten die geïmplementeerd kunnen worden, onder andere binnen behavioral design. Er zijn nog veel aspecten op de homepage en productpagina die verbeterd kunnen worden. Zowel visueel als functioneel. 

Amazon Advertenties

Wat veel mensen niet weten is dat er binnen de Amazon webshop veel wordt geadverteerd. Producten kunnen door producenten tegen een monetaire vergoeding hoger geplaatst worden in de amazon zoekmachine. Logitech kan er op deze manier voor zorgen dat wanneer een klant zoekt op “toetsenbord” hij/zij het desbetreffende logitech toetsenbord krijgt te zien op de eerste plaats. 

Manipulatie

Zorgen voor advertentieruimte op een webshop is niet doorgaands maar wel acceptabel. Wat echter niet geaccepteerd moet worden is het slecht aangeven wanneer een product wel of niet geadverteerd wordt. Hierdoor kunnen onwetende en ook ervaren internetgebruikers ingaan op een gemanipuleerde productplaatsing en overgaan tot koop. Op dit moment worden advertenties aangegeven door een kleine grijze tekst die luidt: Sponsored. Dit is misleidend en kan consumenten een naar gevoel geven tijdens hun bezoek op Amazon.

Design ter verduidelijking

Dit probleem kan makkelijk verholpen worden door middel van design. Kleuren en iconen kunnen ervoor zorgen dat het een veel transparante ervaring wordt voor gebruikers. Consumenten worden dan niet langer gestuurd op hun cognitieve denkvermogen en krijgen de kans om na te denken of ze wel willen kopen van een adverteerder. Het zijn namelijk fratsen zoals deze die er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat klanten elders kan shoppen. 

Conversies

Amazon kan een verbeterslag maken als je kijkt naar conversieoptimalisatie op de homepage. Product rijen zoals “eerder bekeken producten”  geven geen prijsindicatie en geven geen optie tot kopen/toevoegen aan winkelmand. Hierdoor wordt het cognitieve denkvermogen van een consument niet getriggerd tot aanschaf. Concurrenten over de hele wereld kapitaliseren juist op de homepagina, omdat dit de pagina is die het meest bekeken door de meeste mensen.

Hier een paar voorbeelden van hoe kleuren en prijzen gebruikt worden om gedrag onder de consumenten te stimuleren bij de concurrenten in vergelijking met Amazon. 

Bol.com

Alibaba.com

En dan…. Amazon.de

In de voorbeelden hierboven is duidelijk te zien hoe de concurrentie gebruikt maakt van visuele elementen op de homepagina om “consumeren” te benadrukken. Amazon loopt hierin achter, waardoor er ongetwijfeld conversies misgelopen worden. 

In het artikel ‘9 steps to optimize your Website’s homepage’ van Marketing Agency Stream Creative wordt duidelijk wat er belangrijk is voor een homepage om goed te presteren. Een duidelijke CTA (call to action) is hier een onderdeel van. In de gepersonaliseerde carousels van Amazon is er geen duidelijke CTA, hier worden de homepage-conversies hoogstwaarschijnlijk door geraakt. 

Oplossingen

Gesponsorde Producten

Amazon is zonder twijfel een leider in zijn markt. Ook wanneer het op marketing aankomt. Alleen vaak is het zo toch dat verschillende landen/markten anders reageren op bepaalde tactieken. Nederland is bijvoorbeeld erg gevoelig voor het gebruik van opzichtige trucjes om consumptie te bevorderen. Neem de slecht aangeven gesponsorde producten. Men kan er ervoor kiezen om geen aankopen meer te doen via Amazon omdat ze het gevoel hebben dat ze gemanipuleerd worden. De oplossing hierop is een constante, heldere aanduiding waardoor consumenten direct doorhebben dat het gaat om een gesponsord product. Dit creëert meer transparantie naar de klant en meer vertrouwen vanuit de klant, wat uiteindelijk bevorderlijk is voor alle betrokken partijen. 

Homepage CTA

Er wordt op de homepage van Amazon te weinig behavioral design gebruikt om men aan te zetten tot koop. Het gebruik van kleuren, prijzen en een duidelijk call-to-action kunnen ervoor zorgen dat de conversies een flinke stijging doormaken. A-B testen kunnen ervoor zorgen dat dit op een optimale manier gebeurd. Er kan in deze instantie in verloop van weken gekeken worden wat wel en wat niet werkt, om zo langzamerhand te werken naar een “perfecte” e-commerce homepage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *