Online fashion: maak een goede eerste indruk

Heb jij dat ook wel eens? Voor een opkomende afspraak of event ben je op zoek naar iets nieuws om aan te trekken. Tijd (of zin) om de stad in te gaan heb je niet, vandaar dat je het internet erbij pakt en tientallen webshops onveilig maakt op zoek naar dat ene item. Automatisch klik je bij meerdere startpagina’s van webshops meteen weer weg, want die lijken toch niet te hebben wat je zoekt of die spreken je gewoonweg niet aan. Geen vuiltje aan de lucht.
Als eigenaar van een webshop is dit echter een nachtmerrie: misschien heeft die wel precies de juiste handelswaar en fantastische service, toch haken de meeste klanten af bij een verkeerde of slechte eerste indruk. Het is dus de kunst om de homepage van een webshop zó in te richten dat bezoekers geprikkeld, nieuwsgierig gemaakt en beloond worden, om vervolgens door te klikken naar andere pagina’s op de website. De set van technieken die daar een uiterst geschikt hulpmiddel voor is, heet behavioural design. Wat is dit, en hoe gebruik je het om klanten aan de haak te slaan?

Wat is behavioural design?
Behavioural design is een techniek waarbij wordt ingespeeld op het onderbewustzijn van anderen. Meestal heeft dit als doel om de doelgroep over te halen tot een bepaalde actie. Dit gebeurt niet onder dwang, maar door gebruik te maken van de aangeleerde gedragspatronen van een persoon om een bepaalde actie uit te lokken. Het doel van behavioural design is dan ook om denken via het rationele brein zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Bij het ontwerpen van een webshop is er geen beter uitgangspunt om in het achterhoofd te houden. Natuurlijk moet de homepage representatief blijven voor de rest van de webshop, maar je moet toch echt iets extra’s doen om alles er uit te halen. 

In dit artikel geef ik de webshop van de kledingwinkel Love By Fashion (https://lovebyfashion.nl) advies over hun homepage. Dit is het eerste wat je te zien krijgt bij het openen van de homepage:

Het interessante aan dit design is dat het niet lelijk is, maar dat je als bezoeker toch iets mist. Deze homepage is slechts relevant voor mensen die al bekend zijn met het merk of bezoekers die direct verliefd worden op een item op de pagina. Overige bezoekers weten heus wel dat de webshop andere items aanbiedt die waarschijnlijk meer naar hun smaak zijn, maar ze vóélen het niet. En om overgehaald te worden is dat juist wél wat je als eigenaar wilt hebben.

Laten we ons focussen op vier elementen van behavioural design die van toepassing zijn op homepages van webshops: de basis, call-to-actions en vertrouwen.

De basis: indeling van de pagina
Het is goed om te beginnen met een basis, zodat alle onderdelen goed met elkaar in verhouding zijn. De (bovenste) indeling van de homepage van (bijna) alle webshops is als volgt: linksboven/midden de merknaam met daaronder de navigatie; rechts een zoekbalk en onder de header een grote (vaak zo breed als het scherm) visual als een mooie afbeelding of omroep van acties en/of aanbiedingen. Zie hieronder een voorbeeld van een welbekende webshop.

Het is handig om te onthouden dat bezoekers bepaalde verwachtingen hebben van een webshop (dus een basisindeling, beeldmateriaal van kwaliteit en duidelijke lettertypen). Wanneer aan deze verwachtingen gedeeltelijk tot helemaal niet wordt voldaan, krijg je het omgekeerde effect van behavioural design: gebruikers gaan zich ongemakkelijk voelen en verlaten de website. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Love By Fashion heeft haar navigatiemenu rechts op de pagina geplaatst: deze keuze is af te raden, maar gelukkig is het menu wel duidelijk zichtbaar. Helaas maakt de webshop bovendien geen gebruik van visuele call-to-actions zoals op bijna elke webshop te vinden is. Dat is een gemiste kans: een gebruiker wil in één oogopslag de toegevoegde waarde van de webshop kunnen bespeuren. Is er sale, actie of zijn er andere bijzonderheden gaande? Meld dat dan! 

Een bezoeker die afhaakt vanwege een mismatch met de homepage-indeling waar hij/zij gewend aan is, is zonde. Zorg er dus voor dat de basisindeling in elk geval klopt.

Oja, nog een tip voor overige webshophouders: een carrousel (visueel element waarin afbeeldingen elkaar afwisselen) als hoofdvisual lijkt interessant, maar is volgens onderzoek géén goed idee voor een homepage. Bekijk deze link voor een grappige uitleg waarom niet.

Vervolgens: call-to-actions
Nu we het toch over call-to-actions hebben: dit zijn krachtige knoppen, uitspraken of visuals die de gebruiker aansporen iets te ondernemen op de website. Zonder CTA’s is een homepage vrij leeg. Zoals al vermeld bij de basisindeling hierboven: slechts bezoekers die al bekend zijn met het merk of die direct geïnteresseerd zijn in een artikel voelen zich aangesproken zonder CTA’s. Maar je wilt ook nieuwe bezoekers aanspreken en je kunt niet de hele catalogus op de homepage proppen om te laten zien dat je meer in huis hebt. Dat is dus waarom je mensen nieuwsgierig wilt maken met call-to-actions.

Love By Fashion heeft op haar homepage maar één CTA, namelijk de zin ‘Volg ons op Instagram’. Zie hieronder.

Het hebben van een groot aantal volgers en likes op sociale media is belangrijk voor merkbekendheid- en waardering. Daarom is deze CTA wel goed, maar niet aanwezig en belonend genoeg. De afbeeldingen eronder (posts van Instagram zelf) zijn bovendien exact dezelfde afbeeldingen als de productfoto’s erboven. De bezoeker denkt waarschijnlijk: waarom zou ik een andere website bezoeken met dezelfde plaatjes? 
Om mensen warm te maken voor je sociale kanalen werkt het goed om in plaats van deze afbeeldingen ‘exclusievere’ foto’s te plaatsen: bijvoorbeeld van het interieur, backstage, gezichten van medewerkers of outfits uit de winkel in mooie omgevingen. En al helemaal mooi: influencers! Sponsor belangrijke influencers door hen jouw kleding aan te doen, deel dit op Instagram en plaats dat vervolgens op de homepage. Sociale bewijskracht (beïnvloedingsprincipe van Cialdini) is belangrijk om mensen over te halen. Ook al kennen zij de dames op de foto’s niet, toch hebben ze het gevoel dat ze hun keuze ergens op kunnen baseren.

Één van de belangrijkste conversiedoelen van alle webshops is het verkopen van spullen. Bij Love By Fashion is dat niet anders. Met de productfoto’s op de homepage maken ze dit doel duidelijk, met als onderliggende boodschap ‘koop het!’. 
Helaas werken onderliggende boodschappen niet zo goed. Bezoekers denken liever niet na over wat bedoeld wordt met de elementen op de homepage, dus moet dit duidelijker zijn met CTA’s. Love By Fashion heeft daarnaast ook afgeprijsde artikelen, waar iedereen van houdt. Deze zijn alleen te goed verstopt: pas wanneer je naar een categorie gaat en dan sorteert op ‘uitgelicht’ zijn ze te vinden. Dat kan beter met een handige SALE-knop op de homepage!

Naast deze paar voorbeelden is er nog veel meer mogelijk met call-to-actions: licht bijvoorbeeld een bepaalde collectie uit (bekijk onze looks voor dit seizoen!), bied iets bijzonders aan (bestel dit weekend en verzending is gratis!) of laat merken waar je voor staat (wie zijn wij?).

Niet onbelangrijk: kweek vertrouwen
Naast een sterke basis en duidelijke aanmoediging is het ontzettend belangrijk om te laten zien dat je te vertrouwen bent. Dit doe je door bijvoorbeeld duidelijke (wel aantrekkelijke) voorwaarden te stellen en gezichten te laten zien van de mensen achter de schermen. Ook is het volgens Cialdini overtuigend wanneer het merk expertise toont van het product en wanneer het de klant tegemoet komt met een prettig bericht, een persoonlijke aanbieding of iets anders attents. 

Love By Fashion biedt bovenaan in de header aantrekkelijke voorwaarden (verzending), maar dat was het ook. Het merk heeft klaarblijkelijk uitgepakt in feestkleding, waarom dan niet een feestelijke afbeelding plaatsen met een bericht (‘glitter: de trend van dit seizoen’) (autoriteit)? Of bied, net als Vero Moda, een interessant event aan:

Denk over het algemeen in visuele elementen en afbeeldingen. Plaatjes dringen makkelijker door tot het onderbewustzijn dan woorden!

Tot slot
Nu weet je iets meer over hoe je de doelgroep warm kunt maken voor een webshop door middel van behavioural design. Nog even een checklist:

  • Is de basisindeling aanwezig & is alles volgens verwachting?
  • Bevat de homepage sterke call-to-actions?
  • Wekt de homepage vertrouwen voor het merk?

Natuurlijk trekt elke webshop een andere doelgroep. Het is handig om te onderzoeken welke doelgroep jouw webshop bezoekt en welke doelgroep je wílt dat deze je webshop bezoekt: dit is namelijk niet altijd hetzelfde. Meer weten over problemen met een te hoge bounce rate en het ontwerpen van een homepage? Bekijk dan de volgende whitepaper!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *