Nóg meer donaties voor Stichting Support Casper

Inleiding
Mijn advies artikel is bedoeld voor de website van het goede doel: Support Casper. Ik wil deze website graag adviseren, omdat deze website al heel veel goede aspecten heeft, maar er altijd wat te verbeteren valt om de website te perfectionaliseren. De aanleiding van dit artikel is dan ook dat ik met behulp van kleine aanpassingen ervoor wil gaan zorgen dat Support Casper in de toekomst relatief meer donaties krijgt. Ik wil mij namelijk gaan focussen op het formulier wat men dient in te vullen alvorens zij een online donatie kunnen doen. Dit formulier is een cruciaal onderdeel van de website Support Casper. Het is daarom erg belangrijk dat dit formulier een uitnodigende uitstraling heeft, en makkelijk is om in te vullen. Als ik met een kritische blik naar dit formulier kijk zijn er namelijk een aantal (kleine) factoren die zeker aangepast kunnen worden. De kans bestaat namelijk dat Support Casper kansen mis zal lopen wat betreft donaties door middel van het huidige formulier, en dat is natuurlijk zonde.

Behavorial design
Ik heb ervoor gekozen om het onderwerp: ‘’Nudging’’ te gaan toepassen op de website van Support Casper. Dit is een onderdeel van behavorial design wat je kunt toepassen om mensen een duwtje in de juiste richting te geven. Dit gebeurt vaak onbewust. Denk bijvoorbeeld aan voetstappen op de vloer/grond, die ervoor zorgen dat men de (juiste) richting opgeleid wordt omdat men de stappen op de grond volgt. Nudging kan bijdragen aan een hogere conversie, aangezien bezoekers op een website bijvoorbeeld nét dat ene duwtje krijgen om de aankoop wel te doen. Daarom kan nudging belangrijk zijn als het gaat om de beslissing om wel/niet donateur te worden. Ik ga in mijn advies dan ook in op het invullen van het formulier ‘online doneren’ op de website. Hierbij kwam ik namelijk een aantal belangrijke verbeterpunten tegen die makkelijk en snel aangepast kunnen worden, zodat de conversie omhoog zal gaan.

Analyse
Op het eerste gezicht is er weinig mis aan de website van Support Casper. De website ziet er duidelijk en overzichtelijk uit, er wordt gebruik gemaakt van ‘bekende’ ‘invloedrijke’ mensen die aan de hand van een quote vertellen wat hun ervaringen zijn geweest met Support Casper. Maar als ik goed alle stapjes van de customer journey doorloop om uiteindelijk uit te komen tot een conversie (doneren), kom ik toch enkele dingen tegen die mij eventueel zouden kunnen weerhouden van doneren. Dit is uiteraard niet de bedoeling, daarom zullen er dingen moeten worden aangepast op de website. Daarnaast zijn er ook kleine aanpassingen die ervoor kunnen zorgen dat mensen méér doneren. Ook hier zal ik verder op ingaan.

Een beetje valsspelen…
Wat mij opvalt bij het online doneren formulier hieronder, is dat men kan kiezen uit de volgende bedragen: €10, €25, €50, €100. Dit zijn op het eerste gezicht hele logische, mooi afgeronde bedragen. Tevens blijkt uit onderzoek dat je een hoger bedrag uit je donaties kunt halen door middel van andere bedragen als standaard te nemen. Neem bijvoorbeeld €12 in plaats van €10. Mensen kiezen vaak toch voor de standaard bedragen (die al zijn ingevuld). Hiermee zorg je ervoor dat er per donatie €2 ‘’extra’’ bijkomt, en dat is natuurlijk mooi meegenomen en zorgt voor een hogere conversie wat betreft donaties. (Vossen, 2018)

Endowed progress effect
Een ander voorbeeld is het formulier dat je alvorens de online donatie dient in te vullen. Dit formulier heeft erg veel velden, waardoor je het risico loopt dat mensen afhaken. Een formulier met veel velden kan namelijk overweldigend overkomen op je bezoeker. Een goede oplossing hiervoor is het formulier opdelen in stappen. Hiermee zorg je ervoor dat je meer overzicht creëert voor de bezoeker, wat ertoe kan leiden dat het formulier eerder zal worden ingevuld. Door middel van de verschillende stappen zorg je ervoor dat de motivatie om het formulier in te vullen hoger wordt voor de bezoekers. Dit heeft te maken met het ‘endowed progress effect’. Dit betekent dat wanneer je voorruitgang creëert voor een bezoeker, hij/zij vervolgens meer gemotiveerd is om de actie ook daadwerkelijk af te maken. Als je eenmaal ergens aan begonnen bent wil je het graag afmaken, en je voortgang liever niet kwijtraken. (Lange, 2019)

Hierboven is te zien hoe het formulier is opgedeeld. Je ziet dat er veel velden zijn die in één keer ingevuld dienen te worden. Je kunt dit formulier opdelen door de bezoeker door de volgende stappen te leiden:

  • Stap 1: Aanhef / Voorletters / (tussenvoegsel) / Achternaam
  • Stap 2: Straatnaam / Huisnummer / (toevoeging) / Postcode / Plaats
  • Stap 3: Telefoonnummer / E-mailadres / Bedrijf
  • Stap 4: Eenmalige donatie / € Bedrag
  • Stap 5: Betalen

Extra uitleg
Verder is het ook belangrijk om bij bepaalde vakjes uit te leggen waarom je deze informatie van de bezoeker vraagt en nodig hebt. Men vindt het namelijk belangrijk om te weten wat er met hun persoonlijke gegevens zal gaan gebeuren. Dit kun je doen door een klein uitroepteken neer te zetten achter het gegeven met daarin een korte uitleg over waarom je deze gegevens nodig hebt. (Lange, 2019) Een voorbeeld daarvan vind je hieronder:

Opt-out
Om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk nieuwe bezoekers kunt bereiken door middel van e-mailmarketing, kun je gebruik maken van opt-out. Dat wil zeggen dat het vakje waarin staat: ‘’Ja, ik schrijf me in voor de nieuwsbrief’’ al aangevinkt staat. Hierbij heeft de bezoeker zelf de keuze om dit vinkje uit te zetten. Deze methode is het tegenovergestelde van opt-in, waarbij de bezoekers indien zij zich willen inschrijven zelf het vakje dienen in te vullen. Op de website van Support Casper wordt op het moment gebruik gemaakt van de opt-in methode. Mijn advies is dus om de opt-out methode te gaan toepassen, aangezien er dan relatief meer mensen zich op de nieuwsbrief zullen gaan inschrijven. Het is hierbij uiteraard wel belangrijk dat de bezoeker zelf in staat is om het vinkje op een gemakkelijke manier uit te zetten.

Vriendelijke toon
Tevens staat het wat vriendelijker om ‘optioneel’ te tonen bij een veld in plaats van aan te geven dat bepaalde velden verplicht zijn. De velden die verplicht zijn worden meestal aangetoond door middel van een * (asterisk). Het is vriendelijker voor de bezoeker als hij/zij ziet welke velden er optioneel zijn dan wanneer de bezoeker erop wordt gewezen welke velden verplicht zijn. Dit kan namelijk een dwingende toon hebben. Buiten dat een asterisk minder vriendelijk staat, is het niet altijd even duidelijk voor iedereen dat een asterisk een verplicht veld betekend. Dit kan dus tevens verwarring veroorzaken en dat is ook niet de bedoeling.

Samenvatting
Zoals ik al eerder benoemde is de website van Support Casper een goede website waar naar mijn mening niet veel mis aan is. Maar er zijn natuurlijk altijd verbeterpunten. Deze vond ik toen ik wat dieper de website in dook dan ook zeker, en dan vooral in het online doneren formulier. Door middel van de kleine in mijn artikel genoemde aanpassingen ben ik ervan overtuigd dat de stichting Support Casper nóg meer donaties zullen krijgen dan zij nu al doen.

Bronnen:

Lange, A. (2019, 28-03) 10 tips om de conversie op je formulieren te verhogen. Geraadpleegd op 16-12-2019, van

Vossen, M. (21- 06-2019) Goede doelen: ga je donateurs eens lekker nudgen!

https://www.dedikkeblauwe.nl/news/goede-doelen-kom-maar-op-met-je-nudge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *