De invloed van artificial intelligence op marketing voor marketeers

Artificial intelligence, of ook wel kunstmatige intelligentie, is de trend die iedereen ondertussen waarschijnlijk wel voorbij heeft horen komen en waar alle grote bedrijven in Sillicon Valley vol op inzetten. Voorheen was het altijd digital first, dit werd vervolgens mobile first, en nu draait het om AI first. Artificial Intelligence is steeds beter in staat om menselijke vaardigheden over te nemen. En deze ontwikkeling heeft een grote impact op de manier waarop organisaties met marketing bezig zijn. Maar wat is AI nou eigenlijk? Waar wordt het tegenwoordig allemaal voor gebruikt? En hoe kan jij het binnen een bedrijf toepassen?

Laten we bij het begin beginnen. De eerste stappen voor deze technologie zijn namelijk tijdens de Tweede Wereldoorlog genomen. En misschien heb je de film ‘The Imitation Game’ wel gezien. Deze film gaat over de Britse wiskundige Alan Turing. Hij werkte tijdens de Tweede Wereldoorlog als crypto-analist voor de Britse crypto-analytische dienst in Betchley Park. Hun doel was het onderscheppen en ontcijferen van de Duiste ‘Enigma’ code. De Duitsers gebruikten tijdens de oorlog namelijk een coderingssysteem waarbij het zogeheten Enigma apparaat werd gebruikt voor zowel het coderen als het decoderen van berichten. Maar steeds rond middernacht veranderden de Duitsers de instellingen van dit apparaat waardoor het ontcijferen alleen zin had op de dag zelf. Maar het lukte de cypto-analytische dienst steeds maar niet om op tijd de berichten te ontcijferen. Daarop komt Alan Turing op het idee om een machine te bouwen die dit wel kan, genaamd de ‘Bombe’. En dit lukt hem uiteindelijk dan ook. En dit resulteerde niet alleen in een grote overwinning voor de Britten maar ook de eerste stappen binnen de wereld van AI waren gezet.

Artificial Intelligence is dus een methode waarbij computers taken overnemen waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. En je kunt het voornamelijk opsplitsen in twee categorieën, narrow-intelligence en general. Narrow is de meest bekende vorm AI. Je weet misschien niet meteen wat het is maar Narrow-intelligence speelt tegenwoordig een steeds grotere rol in ons leven. Sterker nog, deze rol is zo groot geworden dat het vandaag de dag onmisbaar is. Narrow-intelligence houdt zich namelijk vooral bezig met het herkennen van patronen en het doen van onderzoek. Je kunt hierbij denken aan; zoekmachines, je tijdlijn op social media, spamfilter, robot- stofzuigers en grasmaaiers, en de gezichtsherkenning op je telefoon of laptop. Het houdt zich dus eigenlijk bezig met het herkennen en signaleren van patronen en het doen van onderzoek. En dan heb je nog de general-variant. Deze is minder gebruikelijk maar dit kun je wel bestempelen als ‘het echte werk’, en tevens ook hetgeen waar we nu naartoe aan het werken zijn. General-intelligence is namelijk een volledig ontwikkelde vorm van kunstmatige intelligentie die op den duur los van de mens kan bestaan en opereren. Maar voorlopig is Narrow-intelligence voor bedrijven het handigst en daar gaan we ons in dit artikel ons dan ook op focussen. Want waar wordt dat eigenlijk allemaal voor gebruikt vandaag de dag? Het wordt in zekere maten door iedereen gebruikt, of je het wil of niet. Maar bedrijven zijn degenen die het echt gebruiken. Want mensen leveren de informatie en bedrijven gaan hiermee aan de slag. Zo zijn er namelijk bijna geen online processen meer waarbij het niet gebruikt wordt. Het zit namelijk in onze smartphone, het helpt ons bij het online winkelen, het zorgt voor de juiste zoekresultaten en het helpt zelfs bij het stellen van medische diagnoses.

Een voorbeeld van een bedrijf dat heel goed gebruikt van kunstmatige intelligentie is Netflix. Het bedrijf heeft zo’n 60 miljoen abonnees en die kijken gezamenlijk gemiddeld 130 miljoen(!) uur aan content per dag. En de verschillende soorten data en de combinatie van deze gegevens zorgen ervoor dat dit bedrijf hele precieze profielen kan schetsen aan de hand van kijkgedrag. Met als resultaat dat de Netflix die jij te zien krijgt ongekend goed op jou afgestemd is. Een van de beste voorbeelden hiervan zijn de ‘thumbnails’ dit zijn de foto’s die bij een film of serie staan en zelfs die zijn op de kijker afgestemd. Zoals je hieronder kunt zien lijken deze series op het eerste oog op twee totaal verschillende series maar zijn ze gewoonweg precies dezelfde serie. Zo zie je bij romantiek blije en lieve gezichten en krijg je bij thriller een serieus en dramatisch gevoel. Netflix verkoopt de series en films dus als het ware aan iedereen op een andere manier.

Maar genoeg over Netflix want wanneer en waarom zet je AI binnen jou bedrijf in?

Ikzelf ben er van overtuigd dat je kunstmatige intelligentie overal voor kunt inzetten. En dat is wellicht ook de reden dat mensen tegenwoordig bang zijn dat ze vervangen gaan worden door machines. Maar daar gaan we in het volgende artikel verder op in (spoiler: dat is niet zo).

Zoals ik al zei kun je AI in principe overal voor inzetten. Het wordt bijna overal in toegepast. Zo zie je het bijvoorbeeld terug in: videogames (hierbij speel je tegen AI), medische diagnoses, analyses van sportwedstrijden, optimalisatie van transport en bedrijfsprocessen, chatbots, virtuele assistenten, zelfrijdende auto’s, etc. En de redenen dat dit zoveel wordt gebruikt is omdat het een heleboel voordelen kent. Zo kan AI bijvoorbeeld helpen bij het verwerken van grote hoeveelheden complexe data. Een veel gebruikt voorbeeld hiervan komt uit de medische wereld, een dokter heeft niet de tijd om alle onderzoeken te lezen die ooit gepubliceerd zijn maar een computer wel. Hierdoor kan AI beslissingen nemen op basis van gegronde informatie in verschillende situaties en wordt hierbij niet beperkt door menselijke dingen zoals angst, afleiding en emotie. Ook kan AI helpen bij het overnemen van saaie, voorspelbare en terugkerende taken. Machines hebben vanzelfsprekend geen pauze nodig omdat ze niet moe worden en maken hierdoor minder vaak fouten. Hierdoor zijn medewerkers uiteindelijk veel minder lang bezig met tijd verspillende taken en kunnen ze zich richten op taken die daadwerkelijk een impact maken.

AI begint ook steeds vaker een rol spelen bij content marketing. Daar waar relevante content steeds belangrijker wordt, helpt AI met het creëren en tonen van de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal. Het model hieronder schetst een duidelijk beeld van dit proces.

 Zoals je kunt zien laat het model verschillende technieken zien gedurende de customer lifecycle van een klant. Hierdoor is te zien hoe AI bijdraagt bij het omzetten van potentiële klanten naar loyale klanten in de marketing funnel.

AI ontwikkelt zich steeds verder en verder waardoor het dus ook steeds beter en effectiever ingezet kan worden. Het is een fascinerende techniek die kan zorgen voor efficiëntie, groei en nieuwe inzichten binnen jou bedrijf. Je moet het met beide handen aanpakken maar zelf ook kritisch blijven. Want we moeten niet vergeten dat mensen rationeel na kunnen denken en uitleggen waarom ze tot een bepaalde conclusie zijn gekomen en een machine niet.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *