5 manieren om je online doelen te halen met augmented reality

De toepassingen van augmented reality zijn bijna grenzeloos. Dat je met Snapchat kattenoortjes op je hoofd kan laten verschijnen, weten we allemaal. Maar hoe kunnen bedrijven, merken of organisaties AR inzetten voor hun conversies? Wat moet de Apenheul met AR? Waarom kan je met ING in de lucht zoeken naar festival tickets? Je kan het zo gek nog niet bedenken of het is mogelijk met AR.

In de zomer bezocht ik de Apenheul met wat vrienden. We liepen door het grote, gezellige park en kwamen allerlei verschillende soorten aapjes tegen. Om meer te weten te komen over de dieren, stond bij ieder verblijf een informatiebordje met wat tekst. Ik speelde destijds ook Pokémon GO en maakte enkele AR-foto’s van echte apen en Pokémon apen. Dat bracht mij op allerlei ideeën. Hoe te gek zou het zijn als bezoekers informatie kunnen vergaren over de dieren aan de hand van AR? Zij scannen dan een QR-code of andere trigger van een informatiebordje, vervolgens komt de desbetreffende aap AR tevoorschijn en biedt de bezoeker extra informatie. Via bijvoorbeeld audio, tekst of een verwijzing naar een landingspagina. Dit leek mij een leuk, interactief idee wat dierenparken kunnen toepassen in een nabije toekomst.  

Welke vormen van AR kun je als organisatie allemaal inzetten en welke (online) doelen horen daarbij? Augmented reality vraagt wat creatieve en technische kennis. Er is dus veel mogelijk met AR, maar je moet er wel opkomen. Dankzij AR kun je je klanten, bezoekers of gasten een hele nieuwe ervaring geven. Hier zijn 5 creatieve toepassingen die jouw bedrijf verder kunnen helpen.

  • Vrije tijdsbesteding

Je kunt je klanten of bezoekers voorzien van extra informatie via augmented reality. Zoals bijvoorbeeld dus de Apenheul of ander dierenpark. Je hoeft natuurlijk niet het hele dierenrijk in één keer via AR te laten zien. Denk echter aan visuele uitingen; een AR-wereldkaart waarop staat welke aap waar vandaan komt, het dier in AR zelf die bij de bezoekers komt. Op die manier wordt AR een hele ervaring, wat weer een USP is voor je park. 

Omdat de bezoekers al hun smartphone gebruiken is het essentieel een share button toe te voegen. De bezoekers kunnen zo hun content delen op Facebook, Instagram of Snapchat, waardoor je promotie van user generated content voorzien is. 

  • Productinformatie

Zoals ik net al benoemde kan je eenvoudig gebruikers voorzien van extra informatie aan de hand van augmented reality. Dit geldt ook voor producten. Neem bijvoorbeeld een iced cappuccino bij je lokale koffietentje. De gebruiker wil misschien weten hoeveel suiker in de koffie zit of moet een tijdje in de rij wachten. Dan kan je een AR-wereldje creëren van wat struikjes met koffiebonen. De gebruiker kan tijdens het wachten of drinken het productieproces zien; van boontje tot wat de gebruiker nu drink (of voor in de rij staat). En dat allemaal via zijn/haar eigen smartphone.

  • The sky is the limit

ING had in 2016 het idee om festivaltickets te ‘verstoppen’ in de lucht. Gebruikers konden met de app de lucht scannen en zoeken naar tickets voor The Flying Dutch. De tickets waren enkel via augmented reality te vinden. 

Zo’n soort toepassing is een boost voor naamsbekendheid van je organisatie.

  • Spiegeltje, spiegeltje

Voor de beauty-industrie is augmented reality ook een handige tool. Stel je hebt een gala op de planning staan en wil kijken of een ‘natural glam’ look jou staat. Dan ga je natuurlijk niet de drogisterij leegkopen aan make-up, uren voor de spiegel zitten waarna je vervolgens alles er weer afveegt. Ontwikkel een handige AR-beauty-app, zodat gebruikers binnen no time kunnen zien hoe een glamourous look staat of subtiel wat wimperextentions. Vervolgens verwijs je de gebruikers naar je webshop of waar zij de betreffende beautyartikelen kunnen aanschaffen. 

  • Nailed it

 Een andere beauty-toepassing; manicures. Klanten van nagelstylisten zijn soms lang bezig met het kiezen van een kleurtje voor op de nagels. De hoeveelheid kleuren en designs lijken eindeloos en de klant weet niet wat haar (of hem) goed staat. Augmented reality lost deze kwestie eenvoudig op. Beautysalons kunnen simpelweg van hun volledige collectie AR-manicures maken. De klant kan op ieder gewenst moment de collectie bekijken in real time op zijn of haar eigen hand. Dat scheelt weer tijd en keuzestress in de salon. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *