Dé 4 trends die omnichannel fashion retailers een boost geven

Vandaag de dag zal niemand het begrip omnichannel retailing nog als trend op zich benoemen. Sterker nog, omnichannel retail is uitgegroeid tot een businessmodel waar geen fashion retailer zonder kan. Binnen deze snel veranderende wereld ontstaan trends waarvoor de nieuwste technologieën volop worden ingezet. Maar waar begin je en welke trends zijn nou écht de moeite waard? Ik neem je mee naar de vier omnichannel retail trends van het moment die elke fashion retailer een boost zullen geven. 

Trend 1: Click & Collect 

Click & Collect, de naam zegt het eigenlijk al. Click & Collect is een systeem waarmee klanten producten online bestellen (click) en deze vervolgens in een fysieke winkel ophalen (collect). Een techniek waarbij online en fysiek elkaar perfect aanvullen en zelfs versterken. Precies de integratie tussen fysiek en online waar je met omnichannel retailing naar op zoek bent.

Het succes van deze trend komt voort uit een positieve ervaring van beide partijen; zowel de klant, als de fashion retailer zelf. 

  • Ten eerste is het systeem voor klanten heel gemakkelijk. Bij online shoppen hebben klanten geen last van zoektochten naar de juiste maat of mensen die in de weg lopen. Click & Collect maakt gebruik van dit voordeel, maar verplicht klanten vervolgens niet om bezorgkosten te betalen of thuis te blijven voor de bezorging van een pakket. 
  • Ten tweede is Click & Collect positief voor fashion retailers zelf. Bij gebruik van het systeem bezoeken klanten alsnog een winkel, en is de ‘upselling’ mogelijk die bij enkel online shoppen vaak wordt misgelopen.

Fashion retailers in Nederland als De Bijenkorf, HEMA en Hunkemöller maken al een tijdje succesvol gebruik van de Click & Collect service, liet Y. Tuk in een artikel op Emerce weten. Zo neemt het verkeer in de winkel erdoor toe, en vinden klanten de snelheid en lage kosten fijn. 

Trend 2: Gepersonaliseerde klantreis

Personalisatie. Alles lijkt er tegenwoordig om te draaien. Het begrip wordt in geen trendlijstje overgeslagen, en ook bij omnichannel retailing kan dit buzzwoord een sleutel tot succes vormen. 

Volgens ‘Webhelp.com’ kan personalisatie bij omnichannel retailing ingezet worden om de klantreis te activeren door een trigger te versturen naar potentiële klanten.  

‘Beacons’ klinken je vast bekend in de oren. Deze technologie kan mensen naar jouw fysieke winkel trekken. Dit kan door een ‘trigger’ te zenden in de vorm van een onlineadvertentie, pushmelding of actie naar mensen die op dat moment in de buurt zijn. Een kwestie van mensen targeten op het juiste moment en de perfecte plek dus. De zogenaamde beacon is een apparaatje dat nauwkeurig bepaald welke mobiele apparaten in de buurt zijn en dus getarget kunnen worden. Zo zet lingeriewinkel Hunkemöller beacons in door een aanbieding te sturen naar klanten die zich op 100 meter van een winkel bevinden. 

Trend 3: 24/7 Service – conversational commerce 

De generatie van de toekomst is always on. De behoefte aan service op élk gewenst moment van de dag wordt daarom van steeds groter belang. De trend waarmee dit goed samengaat, is conversational commerce.

Volgens R. Kruis van het online platform ‘Frankwatching.com’ zorgt conversational commerce voor een hogere conversie door middel van slimme online gesprekken. Je kan het zien als een ‘assistent’ die 24/7 geraadpleegd kan worden. Dit kan door middel van een chatbot of voice assistent. Deze technieken zijn ingesteld op conversaties met klanten. Als de klant iets aan de virtuele assistent vraagt, geeft hij hier zo menselijk mogelijk antwoord op. Dit kan dus zowel via spraak (de voice assistent) als chat (een chatbot). Een perfecte manier om de fysieke service naar een onlineservice te verplaatsen. Zo wordt de integratie tussen online en fysiek nóg beter, en speel je in op de behoeftes van de klant van nu

In de Nederlandse fashion industrie is conversational commerce nog niet veel in de praktijk te vinden, terwijl hier wel veel potentie in zit. Onderstaand voorbeeld laat zien hoe conversational commerce voor internationale beautywinkel ‘Sephora’ op een persoonlijke manier service biedt. 

Bron: Kik

Trend 4: Augmented Reality

Bij Augmented Reality (AR) komen de echte wereld en een virtuele wereld samen. Deze techniek kan ingezet worden met elk mobiel apparaat. Denk aan de Pokemon Go-hype uit 2016 waar virtuele beestjes in de ‘echte wereld’ op je mobiel verschenen. Voor omnichannel retail is deze trend een uitkomst, omdat AR zorgt voor een integratie tussen fysiek en online.  

AR kan dé oplossing bieden om klanten naar je winkel te trekken die zijn uitgekeken op fysieke winkels. Volgens een artikel over AR op ‘Fashion United’, is beleving namelijk alles waar AR om draait. Zo zetten fysieke winkels AR in om deze beleving aan klanten te bieden en hen de identiteit van het merk te laten ervaren. Aankopen die hierop volgen, worden vervolgens vaak wél online gedaan. 

Een succesvol voorbeeld uit de praktijk is dat van Zara. April dit jaar liet de kledingwinkel hun collectie tot leven komen met de ‘Zara AR’ app. Hiermee kon op verschillende punten in de winkel een AR-teken gescand worden, waarna modellen verschenen die de nieuwe collectie tentoonstelden.  

Conclusie 

Of je nou werkt bij een fashion retailer van groot of klein formaat, met een ontwikkelde – of nog beginnende omnichannel; trends zijn altijd dé manier om concurrenten bij te blijven of zelfs voor te zijn. 

Welke omnichannel retail trends mogen fashion retailers niet overslaan, vind jij? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *