Persuasive Design voor The Little Green Bag

Een grote kans dat de meeste vrouwen onder ons de webshop van The Little Green Bag al wel eens een bezoekje hebben gebracht. Een van dé webshops waar je de verschillende soorten tassen kan bestellen van mooie merken als Fred de la Bretoniere en MYOMY. Maar ook Micheal Kors en Guess ontbreken hier niet. Daarnaast hebben zij ook nog een groot aanbod van accessoires, regenkleding en schoeisel. En niet alleen voor dames is deze webshop. Nee, heren kunnen hier ook items bestellen en voor de kids moet er ook altijd wel wat tussen zitten. Maar hoe kan een webshop als The Little Green Bag hun conversie verbeteren aan de hand van Persuasive Design? Enkele advies, met voorbeelden, vind je in deze blog!


Allereest is het belangrijk om even de conversiedoelen helder te hebben. Uiteraard zullen dat er meerdere zijn voor The Little Green Bag, denk aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, een review achterlaten etc. Maar in deze blog wordt er met conversie een transactie bedoeld. Iedere keer wanneer je dus het woord conversie ziet staan betekent dat simpelweg een transactie.

Na diverse keren de website en het aankoopproces te hebben doorlopen heb ik ervoor gekozen om de focus vooral te leggen op de eerste stappen van het aankoopproces. Dit zijn onder andere het verkennen van de website en de producten. Voordat de consument dus nog overgaat tot het daadwerkelijke bestellen. Naar mijn idee is hier nog veel winst te behalen voor The Little Green Bag. Aan de hand van de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini zijn er twee punten op de website waar Persuasive Design goed gebruikt kan worden om de conversie te verhogen. Dit zijn; sociale bewijskracht en sympathie. Hieronder zijn deze principes kort uitgelegd en is er een advies uitgebracht over het optimaliseren van Persuasive Design op de website.

Sociale bewijskracht

‘Als iedereen het doet, dan moet het wel goed zijn.’ Dat is waar het om draait bij sociale bewijskracht. Eigenlijk is het te vergelijken met kuddegedrag. Als meerdere mensen een product kopen zullen anderen ook dit product kopen.

Mijn advies is daarom ook om je klanten te laten zien met de producten. Bijvoorbeeld hoe een bepaalde tas leuk staat met een outfit of hoe de nieuwste schoenen op verschillende manieren worden gecombineerd. Zo ziet de consument ‘normale’ mensen met het product en zal zij eerder denken; ‘Haar staat het super leuk. Dan zal mij het vast ook goed staan!’ Wat vervolgens weer resulteert in een verhoogde conversie. Onderstaand is te zien wat de huidige situatie is en hoe dit verbeterd kan worden aan de hand van Persuasive Design.

opdracht 3 aanpassing productpagina
Huidige situatie
opdracht-3-aanpassing-productpagina
Vernieuwde situatie

Sympathie

Als bedrijf is een gunfactor krijgen ontzettend belangrijk. Dit is dan ook wat er bedoeld wordt met Symptahie bij de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Kort gezegd gaat het over de manier hoe mensen over jouw bedrijf en producten praten. In het mooiste geval is dit dus positief.

Helaas is er een onderdeel op de homepagina van The Little Green Bag waar zij juist het tegenovergestelde van sympathie voor hun merk kunnen krijgen. Je kunt je namelijk aanmelden voor de nieuwsbrief. Hier kan je kiezen of je liever een nieuwsbrief voor vrouwen, mannen of kinderen ontvangt. Anno 2019 is dit een gevoelig onderwerp. Het bedrijf biedt hier niet de keuze zoals geen voorkeur of anders. Dit kunnen consumenten als onprettig ervaren en zal de sympathie direct verminderen. Desondanks kan een consument zich wel aanmelden voor de nieuwsbrief zonder een optie te moeten invoeren, maar dit staat niet duidelijk vermeld! Daarom is mijn advies ook om een extra optie toe te voegen zodat je alle consument bediend en niemand tegen het hoofd stoot. Onderstaand is dan ook de huidige situatie te vinden en hoe dit verbeterd kan worden aan de hand van Persuasive Design.

opdracht 3 aanpassing nieuwsbrief
Huidige situatie
opdracht-3-aanpassing-nieuwsbrief
Vernieuwde situatie

Tot slot

Deze twee aanpassingen zijn klein en niet tijd- en werk rovend, maar kunnen wel van groot belang zijn. Zij zullen namelijk het merkimago verbeteren van The Little Green Bag wat vervolgens resulteert in een verhoogde conversie.


Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het me weten!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *