Kleine aanpassingen hebben groot effect op conversie voor SIZE? – Persuasive design

SIZE? is een winkelketen met sportschoenen, casual sportkleding en accessoires van designermerken. Ze zitten op A locaties met fysieke winkels maar zijn ook online te vinden. In deze case bekijken we waar voor SIZE? verbeterpunten liggen op het gebied van online, aan de hand van persuasive design.

Persuasive design
Het woord persuasive lijkt wat lastig. Gelukkig valt het mee. Persuasive design betekent letterlijk ‘overtuigend ontwerp’. Hiermee wordt bedoeld, dat iets zo ontworpen kan zijn, dat het aantrekkelijker wordt. Op deze manier kunnen mensen beïnvloed worden, bepaalde keuzes te maken. Vaak zijn dit aankopen. Dit gebeurt allemaal op basis van verschillende overtuigingsprincipes. Hoogleraar Robert Cialdini beschrijft 7 principes die toe te passen zijn op alle websites, om het zo aantrekkelijker te maken. Bezoekers moeten snel vinden waar ze naar op zoek zijn.

Autoriteit
Consumenten doen graag aankopen bij bedrijven die goed staan aangeschreven. Bedrijven die veel verstand hebben van hun vakgebied. Consumenten weten dan dat zij een goede keuze maken en zullen daarom sneller geneigd zijn het product of dienst te kopen. Als webshop is het verstandig om de gewonnen awards goed weer te geven op de pagina. Consumenten krijgen op deze manier een bevestiging dat dat ze de webshop kunnen vertrouwen. Naast awards is het ook verstandig om een webwinkel keurmerk toe te voegen. Dit heeft hetzelfde effect als de awards. Consumenten krijgen op deze manier meer vertrouwen in jouw pagina. Voor SIZE? Is het verstandig om bovenin de pagina de awards en keurmerken toe te voegen. Bezoekers zien gelijk dat de webshop te vertrouwen is.voorpagina

autoriteit

Schaarste
Als er van een bepaald product nog maar een beperkt aantal beschikbaar is of het product is niet lang meer te bestellen, dan wordt dit product aantrekkelijker. Voor de consument voelt het product speciaal. Het is namelijk niet meer voor iedereen beschikbaar. Onbewust voelt de klant zich echt speciaal. Het is als webshop erg makkelijk om hier op in te spelen, door bij elk product de beschikbare voorraad te tonen. Dit werkt helemaal goed, wanneer een webshop werkt met kleine voorraden. Wanneer er nog maar één item op voorraad is, zal deze binnen no-time verkocht zijn. Een kortingsbon tot een bepaalde datum of een sale werkt hetzelfde. Als de consumenten niet binnen deze periode een aankoop doen, voelt het alsof zij wat mislopen. Hier komt verliesaversie kijken. Ook voor SIZE? Is het verstandig om te laten zien hoeveel producten er nog beschikbaar zijn, en of iets bijna is uitverkocht.

schaarschaarste2schaar2schaarste

Wederkerigheid
Wat ook erg belangrijk is, is wederkerigheid. Als je als webshop iets extra’s doet voor je bezoekers, dan zijn ze sneller bereid om iets terug te doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat een bezoeker sneller een bestelling zal plaatsen. Als webshop kan je waardevolle informatie weggeven aan je bezoekers. Dit zien bezoekers als een soort cadeautje. Een deel van de bezoekers zal hierop reageren door ook persoonlijke informatie achter te laten. Bezoekers die een account aanmaken zullen veel informatie achter laten. Hoe meer informatie je hebt over je bezoeker, hoe beter je op hun wensen in kan spelen. Zo is het handig om een email te versturen met een unieke kortingscode als een klant jarig is. Voor SIZE? Is het handig om naast hun blog ook een ‘over ons’ pagina te maken waarin ze persoonlijke informatie delen waardoor de klant zich meer gehecht voelt met het merk.

voorpaginaover ons

Consistentie en Commitment
Het is als webshop erg gunstig om van je bezoekers ‘fans’ te maken. Je moet altijd iets beter je best doen om bezoekers enthousiast te maken. Het is daarom verstandig om regelmatig (niet te vaak), e-mails of nieuwsbrieven te versturen, om mensen enthousiast te maken over nieuwe producten. Doe dit alleen wanneer bezoekers hier toestemming voor hebben gegeven. Laat de bezoeker daarom ook zelf beslissen om hier mee akkoord te gaan. Handig is om het vakje ‘Ik wil op de hoogte worden gehouden van het laatste nieuws en kortingen’ alvast aangevinkt te hebben. De gebruiker moet nu een extra handeling uitvoeren om de nieuwsbrief niet te ontvangen. Voor SIZE? kan dit worden toegepast wanneer een gebruiker een account aanmaakt of een bestelling plaatst. Ook moet het mogelijk zijn om je uit te schrijven voor de e-mails.

Conclusie
Door deze aanpassingen toe te passen, ben ik er zeker van dat dit zal leiden tot betere conversie. Veel grote internationale bedrijven hebben veel meer beinvloedingsmethoden toegepast. Het is voor SIZE? dus verstandig om hier in mee te gaan.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *