Hoe kan Invito persuasive design het best toepassen?

Zegt de slogan ‘Walk away with Invito’ jou wat?

Houd jij super veel van schoenen? En is het bestellen van nieuwe schoenen iets wat je vaak en graag doet? Dan is Invito vast ook wel iets voor jou. Invito is gespecialiseerd in het verkopen van zowel mannen als vrouwenschoenen. In de fysieke winkels kun je enkel schoenen aanschaffen. Online probeert Invito zich ook uit te breiden in dameskleding en een paar accessoires.  Invito heeft maar enkele fysieke winkels. Online probeert Invito haar merk op de markt te behouden. Om dit succesvol te kunnen realiseren dien je de juiste overtuiging methodiek toe te passen. Dat kan namelijk aan de hand van persuasive design.

Persuasive” oftewel “overtuigend” design is heel interessant voor designers. Niet iedereen is ervan op de hoogte en niet iedereen gebruikt het in de vormgeving, maar literatuur heeft uitgewezen dat het daadwerkelijk zijn grote voordelen heeft. Bij het maken van een design wordt er vaak gefocust om de gebruiker iets te laten doen (gebruiker overhalen om iets te doen). De call to action is vaak niet sterk genoeg om mensen te overtuigen. Door hierbij de juiste methodiek te gebruiken, gaat dat dan vanzelfsprekend. Hierbij worden diverse beïnvloedings-technieken toegepast. Velen zijn het meest bekend met de principes van Robert Cialdini:

  • Wederkerigheid
  • Consistent gedrag
  • Sociale bewijskracht
  • Sympathie
  • Autoriteit
  • Schaarste

Je hoeft echter niet altijd alle principes op je website toe te passen. Met een paar van deze principes weet je al gauw jouw conversie te verhogen. Bijna elk webshop streeft ernaar om een tal van zijn- en of haar  producten te verkopen. Uiteraard geldt hetzelfde voor Invito. In deze case zal ik nagaan welk van de zes principes het best toegepast kan worden.

Wederkerigheid

Wanneer jij iets van de ander krijgt dan is de kans groot dat jij hem of haar iets teruggeeft. Nodigt je buurman jou uit om een avond bij hem te komen eten, dan zul jij je snel verplicht voelen om diezelfde persoon ook uit te nodigen voor een etentje bij jou thuis. Als je een product verkoopt kun je het principe van wederkerigheid ook toepassen. Stuur jij een boodschap uit met een klein cadeautje, dan is de kans groter dan de ontvanger positief reageert op het product dat – of de dienst die – jij aan ze wilt verkopen. Na de huidige website van Invito te hebben doorzocht merk ik dat zij niks weggeven. Veel sites bieden een kortingscode aan bij de eerst volgende bestelling of wanner jij als online bezoeker ervoor kiest om te  gaan registreren. Invito zou bijvoorbeeld hierop kunnen inspelen door de korting aan te bieden bij de eerste bestelling.

 

Schermafdruk 2019-01-21 12.30.52.png

 

Sociale bevestiging

Bij dit principe draait het allemaal om kuddegedrag. Als er één schaap over de dam is volgen er meerdere. Hiermee wordt bedoeld dat mensen zich sterk laten beïnvloeden door het gedrag van hun gelijken. Zeker bij onzekere en onduidelijke situaties kijken mensen graag naar hun omgeving. Daarom geven veel webshops aan ‘liefhebbers van dit product bestelden ook…’. En doen exclusieve clubs er goed aan om lange rijen voor de deur te hebben staan. Ook werkt het nog steeds als ze bij online marketing kunnen melden dat ze 10 duizenden likes hebben of goede ratings voor producten en vakanties. Als zoveel schapen over de dam zijn, dan zal het wel goed zitten, denkt men. Invito zou hier verder kunnen inspelen door reviews van andere kopers te vertonen. Consumenten krijgen daarbij namelijk meer vertrouwen en overwegen op deze manier sneller om de knoop door te hakken.

Schermafdruk 2019-01-21 12.26.20.pngSchaarsheid

Het idee dat je iets unieks kunt hebben of meemaken, dat je iets misloopt of kwijtraakt, daar reageren mensen heel sterk op. Tegenwoordig hebben we daar ook nog een andere term voor bedacht: FOMO (Fear Of Missing Out). Als er weinig van iets is, dan willen mensen het sneller hebben. Slimme marketeers gebruiken dit bijvoorbeeld door bewust schaarste te creëren. Een manier om dit te doen is bijvoorbeeld selectieve distributie. Als je het product alleen op dat moment of op die plek kunt kopen, ontstaat er al snel een soort hype en word je hebberig. Wat ook goed werkt is laten merken dat het product zo snel wordt verkocht dat je denkt dat het er morgen niet meer is. Kopers happen dan sneller toe. Bij online marketing maken website hier bijvoorbeeld gebruik van door bijvoorbeeld het aantal beschikbare plaatsen te tonen (dit zijn er bijvoorbeeld nog maar twee) en dat er op dit moment toch wel 20 mensen deze aanbieding aan het bekijken zijn. Bij Invito is dit echter niet het geval. Hier zou Invito eventueel ook verder op kunnen inspelen. Hieronder is een afbeelding van hoe het eruit zou komen te zien.

Nu:

Schermafdruk 2019-01-21 12.16.37.png

Na:

 

Schermafdruk 2019-01-21 12.32.22.png

 

Wederkerigheid, sociale bevestiging en schaarste zijn voor zover ik dit op het eerste gezicht kan zien, de enige principes die op de site van Invito toegepast kunnen worden. De overige principes worden namelijk al goed toegepast. Dit waren de principes en hopelijk kan dit als hulpmiddel dienen voor zij die hun conversiedoelen willen verhogen!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *